بازاریابی ورزشی
زینب السادات سیدعبداللهی؛ علی محمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف این مطالعه آیندهپژوهی سناریوهای پیشروی ورزش سوارکاری در افق 1410 با رویکرد سناریونویسی بود. این پژوهش از منظر شیوه گردآوری دادهها کیفی- کمی و از منظر استراتژی از نوع آیندهپژوهی است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران حوزه ورزش اسب سوارکاری تشکیل میدادند. در بخش کیفی روش نمونه گیری هدفمند بود و براساس اشباع ...
بیشتر
هدف این مطالعه آیندهپژوهی سناریوهای پیشروی ورزش سوارکاری در افق 1410 با رویکرد سناریونویسی بود. این پژوهش از منظر شیوه گردآوری دادهها کیفی- کمی و از منظر استراتژی از نوع آیندهپژوهی است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران حوزه ورزش اسب سوارکاری تشکیل میدادند. در بخش کیفی روش نمونه گیری هدفمند بود و براساس اشباع نظری 25 مصاحبه انجام شد. در بخش کمی روش نمونه گیری برحسب معیار بود و براساس معیارهایی که گروه تحقیق انتخاب کرد از بین 25 مشارکت کننده مرحله اول 10 شرکت کننده به عنوان شورای راهبردی برای ادامه کار انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و ماتریسهای با ابعاد 38×38 و 9×9 بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمون و دادههای کمی از تحلیل ساختاری و سناریونویسی استفاده شد. یافتهها نشان داد از مجموع 38 نیروی تأثیرگذار داخلی و خارجی بر ورزش سوارکاری 4 عدم قطعیت «گردشگری اسب»، «سوارکاری زنان»، «افزایش واردات و کاهش صادرات اسب» و «فناوریهای نوین» وجود دارد که سازنده 2 سناریو «پرش از انزوا» و «دربند افسار» هستند. آشنایی با روایت هر سناریو و مقایسه مطلوبیت آنها، میتواند مبنایی برای طراحی اقدامات آینده ورزش سوارکاری باشد تا از طریق آن ورزش سوارکاری در ایران بتواند در جهت حفظ توان رقابتی خود انعطاف پذیر و پاسخگو باشد.
آموزش ورزش
علی محمدی؛ مهدیه آیرم؛ مرجان نامجو؛ مراد حسینی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی بود که از بین آنها 325 دانشجو معلم دختر که واحد درسی تربیتبدنی عمومی 1 را اخذ کرده بودند به روش نمونهگیری تمام شماری انتخاب شدند. دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی بود که از بین آنها 325 دانشجو معلم دختر که واحد درسی تربیتبدنی عمومی 1 را اخذ کرده بودند به روش نمونهگیری تمام شماری انتخاب شدند. دادهها به شیوه آزمون پایانی و از طریق اجرای آزمونهای دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی، جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها و تدوین نورمهای استاندارد با استفاده از آمار توصیفی، سطوح زیر منحنی طبیعی، نمره استاندارد z و نرمافزار هنجار انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین رکوردهای بهدستآمده در چهار آزمون دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی به ترتیب 85/4، 62، 19 و 30/1 است. ازآنجاییکه بر اساس نورم بهدستآمده، بهترین نمره به دانشجویانی تعلق میگیرد که بتوانند رکوردهای 79/3 دقیقه و ثانیه در آزمون دوی 800 متر، 72 ثانیه در آزمون پلانک، 27 تکرار در آزمون شنای سوئدی و 06/1 دقیقه و ثانیه در آزمون ایستگاهی را کسب کنند، بنابراین میتوان نتیجه گرفت وضعیت دانشجویان، در چهار آزمون آمادگی جسمانی ارزیابی شده، با شرایط مطلوب فاصله دارد. درنهایت، محققان نورمهای آمادگی جسمانی را برای دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران ایجاد کردند که میتواند بهعنوان مرجع در آینده مورد استفاده قرار گیرد. نورمهای آمادگی جسمانی برای دانشجو معلمان دختر این مطالعه برای اساتید رشته تربیتبدنی مفید خواهد بود، زیرا میتوانند آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دختر را بهطور مناسب بر اساس جنسیت آزمایش کنند.
بازاریابی ورزشی
سیدجلیل میریوسفی؛ احمد نژادسجادی؛ یاسر زارکویی پور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای استان کرمان بود. این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان کرمان تشکیل دادند(حدود300) که از بین آنها 169نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای استان کرمان بود. این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان کرمان تشکیل دادند(حدود300) که از بین آنها 169نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامه های عوامل فرهنگی اجتماعی، بازاریابی تجربی و قصد خرید استفاده شد. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای تأثیر مستقیم و معنادار دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که سازمان ها، شرکت ها، نهادهای حکومتی و حتی مردمی دخیل در تأمین نیازهای مختلف ورزشکاران برنامه هایی متناسب با سلایق فرهنگی و هنجاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی -فرهنگی و بهبود روابط اجتماعی آنها درنظر گرفته واجرانمایند.
بازاریابی ورزشی
سید صلاح الدین نقشبندی؛ علی دهقانی؛ پری وش نوروزی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل تبیین مدل نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود.پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران و 15 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل تبیین مدل نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود.پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران و 15 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری هدفمند که روش نمونهبرداری غیراحتمالی است استفاده شد. برای کفایت نمونهگیری از نمونهگیری نظری استفاده گردید. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش مصاحبه عمیق بود. برای روایی و پایایی اندازهگیری به هنگام کدگذاری بازبینی انجام شد؛ طبقهبندی یا تأیید نتایج با مراجعه به مصاحبهشوندها انجام گرفت؛ تحلیل موارد کیفی انجام گرفت و در نهایت منابع مورد ارجاع کفایت لازم را داشتند.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار مکسکیودا نسخه 2018 بهره گرفته شد. نتایج کدگذاری باز بیانگر آن بود که 52 کد باز حاصل از تحلیل مصاحبهها و اسناد به دست آمد. نتایج کد گذاری محوری با 8 مقوله از این کدگذاری به دست آمد که شامل: بازار ترانسفر، قیمت بازیکن، عوامل اقتصادی، زیر ساخت قانونی، اقدامات بازاریابی، آینده نگری باشگاه، روابط و همکاری و عقد قرارداد رسمی میباشد. یافتههای حاصل از کدگذاری انتخابی شامل 3 عامل: دیدگاه اقتصادی، دیدگاه حقوقی و قانونی و دیدگاه توسعهای بود.درنهایت به موجب اینکه فرایند دیدگاه توسعهای یک فرایند پیچیده، زمانبر و هزینهبردار است و لازم است برایند مطلوب وجود داشته باشد پیشنهاد میگردد دیدگاه توسعهای بیش از پیش تقویت و از تجربیات کشورهای صاحب سبک در این امر استفاده شود.
بازاریابی ورزشی
نگین احمدی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر؛ طراحی الگوی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی (زمان و پول) در بین شهروندان ارومیه بود. روش پژوهش حاضرکیفی بوده که براساس نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به طراحی مدل پارادایمی تحقیق پرداخته است. جامعه آماری تحقیق تحقیق 156 نفر از اساتید هیئت علمی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر؛ طراحی الگوی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی (زمان و پول) در بین شهروندان ارومیه بود. روش پژوهش حاضرکیفی بوده که براساس نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به طراحی مدل پارادایمی تحقیق پرداخته است. جامعه آماری تحقیق تحقیق 156 نفر از اساتید هیئت علمی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور، همچنین؛ مدیران، معاونین، کارشناسان و متخصصان صاحبنظر در زمینه تحقیق در اداره کل ورزش و جوانان و نیز اداره کل آموزش و پرورش، کارشناسان مطلع در اداره ورزش و جوانان و نهایتاً معلمان تربیتبدنی متخصص و مجرب در خصوص موضوع پژوهش در شهرستان ارومیه بودند. نمونه آماری 28 نفر براساس روش نمونهگیری گلولهبرفی برآورد شد. تجزیهوتحلیل دادههای آماری نیز بهشکل اعتبارسنجی بوده است. خروجی پژوهش مدل پارادایمی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی بود که از شرایط علی، پدیده محوری، شرایط مداخلهگر و زمینهای، راهبردها و پیامدها تشکیل شده است. موارد ذکرشده از کدهایی در مرحلة اول کدگذاری باز در چند مفهوم نظیر: عوامل درونفردی( ذهنی-نگرشی، بهداشتی-سلامتی، شناختی-دانشی و برنامهریزی-هدفگذاری)، عوامل تعاملی ( فرهنگی-اجتماعی و رسانه و تبلیغات) و عوامل سازمانی ( اقتصادی، امکانات و تجهیزات و نهایتاً حقوقی-قانونی) بهدست آمد. همچنین در مرحلة دوم کدگذاری نیز کدگذاری محوری با مقولة محوری عوامل هزینهکرد ورزشی بررسی شد. در پایان مشخص شد که نتیجه اجرای راهبردهای مؤثر تحقیق حاضر در سه سطح توانمندسازی فردی، تعاملی و سازمانی، باعث: گسترش سلامتی، ایجاد سبک زندگی فعال و سالم، بازگشت سرمایه و کاهش هزینه درمان و نهایتاً توسعه مشارکت ورزشی شهروندان میشود.
نازنین راسخ؛ محمد پورکیانی؛ سعید جعفری؛ عابد محمودیان؛ صلاح دستوم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی استراتژیها، راهکارها و فرآیندهای حفاظت ورزشکاران ملی بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل خبرگان (مسئولان کمیته ملی المپیک، مدیران فدراسیون، پژوهشگران دانشگاهی، فعالان رسانه، ورزشکاران و مربیان تیمهای ملی) هستند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی استراتژیها، راهکارها و فرآیندهای حفاظت ورزشکاران ملی بود. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل خبرگان (مسئولان کمیته ملی المپیک، مدیران فدراسیون، پژوهشگران دانشگاهی، فعالان رسانه، ورزشکاران و مربیان تیمهای ملی) هستند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه نیمه ساختاریافته با 18 مشارکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و از نرمافزار NVivio استفاده شد. یافتهها نشان داد حفاظت ورزشکار شامل 113 مفاهیم بوده که در 22 مضمون فرعی و سه مضمون اصلی استراتژیها شامل، نهادمحور و ساختارگرا، جامعهگرا و مشارکتمحور، عملکردمحور و کیفیتگرا، فنمحور و دانشگرا؛ راهکارها شامل، نهادی و حقوقی، مدیریتی و ساختاری، اجرایی و فرایندی، بین سازمانی، نگرشی و رفتاری، اجتماعی و فرهنگی، رسانهای و فضای مجازی، خدمات و عملکرد، فنی و تخصصی، فناوری و سیستم، علمی و پژوهشی و منابع انسانی و فرآیندها شامل، سیاستگذاری و برنامهریزی،اجراء و پشتیبانی، نظارت و بهبود عملکرد، پیشگیری از بروز سوء استفاده، شناسایی و کنترل سوء استفاده، جبران و حمایت از قربانیان دستهبندی میشوند. پژوهش حاضر اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه حفاظت ورزشکاران ملی بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در تحقیقات داخلی را برطرف کرده است. همچنین، دیدگاهی منسجم و لیست جامعی از استراتژیها، راهکارها و فرآیندهای حفاظت ورزشکاران ملی را برای سازمانهای سطح کلان و خرد، سیاستگذاران و مدیران در همه سطوح و ورزشکاران ارائه داده است.
بازاریابی ورزشی
ساره اسمعیلی؛ حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
امروزه لزوم استفاده از فناوری های روز دنیا در کسب و کار خود، یکی از الزامات سازمان ها برای عقب نماندن از عرصه رقابت است. پژوهش حاضر با هدف، تدوین الگوی کاربست فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) در مدیریت باشگاه های ورزشی حرفه ای ایران صورت گرفت. روش انجام پژوهش، آمیخته با استفاده از دو روش کیفی متوالی گراندد تئوری (با رویکرد گلیزری) و دلفی ...
بیشتر
امروزه لزوم استفاده از فناوری های روز دنیا در کسب و کار خود، یکی از الزامات سازمان ها برای عقب نماندن از عرصه رقابت است. پژوهش حاضر با هدف، تدوین الگوی کاربست فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) در مدیریت باشگاه های ورزشی حرفه ای ایران صورت گرفت. روش انجام پژوهش، آمیخته با استفاده از دو روش کیفی متوالی گراندد تئوری (با رویکرد گلیزری) و دلفی بود. در مرحله اول گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی در ارتباط با موضوع پژوهش و پیشینه تحقیق بود تا گویه ها و ابعاد مورد نظر در ارتباط با موضوع استخراج شود و همراستا با آن به ترتیب مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته با خبرگان انتخاب شده از طریق نمونه گیری به روش گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع و اجماع نظری (20 نفر)، صورت پذیرفت. با توجه به رویکرد گلیزری از کدگذاری باز و انتخابی استفاده و سوالات تحقیق از دل مصاحبه ها استخراج گردید. در مرحله دوم برای تأیید مقوله های یافت شده از روش دلفی استفاده شد. در نهایت موارد تأثیرگذار در کاربست فناوری دفترکل توزیع شده در مدیریت باشگاه های حرفه ای ورزشی ایرانی در چهار مقوله اصلی عوامل زمینه ساز، انگیزاننده، بازدارنده و تسهیل کننده شناسایی و با بهره گیری از یافته های پژوهش، الگوی گذار باشگاه ورزشی حرفه ای از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب با به کارگیری DLT و هرم نیازها و شبکه ارتباطی باشگاه ورزشی حرفه ای مجهز به DLT ترسیم گردید.
بازاریابی ورزشی
حسین فریدنیا؛ محمد حسین قربانی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توسعه ارزش ویژه برند کسب و کارهای ورزشی از طریق بازی وارسازی می باشد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریۀ برخاسته از دادهها انجام گرفـت. جامعـۀ پـژوهش شامل تمامی صاحبان کسب و کارهای ورزشی و نخبگـان حیطه بازی وارسازی بود که تعداد 15 نفر از آنها به روش نمونـه گیـری گلوله برفی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توسعه ارزش ویژه برند کسب و کارهای ورزشی از طریق بازی وارسازی می باشد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریۀ برخاسته از دادهها انجام گرفـت. جامعـۀ پـژوهش شامل تمامی صاحبان کسب و کارهای ورزشی و نخبگـان حیطه بازی وارسازی بود که تعداد 15 نفر از آنها به روش نمونـه گیـری گلوله برفی انتخـاب شـدند. ابـزار جمـع آوری داده هـا شـامل مصـاحبه هـای نیمه ساختار یافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در الگوی نهایی تحقیق که بر اساس کدگذاری و تحلیل داده ها شکل گرفت، 4 مقوله اصلی در حوزه شرایط علی(نفوذ و ماندگاری در ذهن مشتری، توسعه برند، جذابیت و تمایز)، 4 مورد در رابطه با راهبردهای توسعه ارزش ویژه برند(طراحی اپلیکیشن ها و برنامه های مناسب بازی وارسازی، ایجاد حس اطمینان در صحت جوایز، جوایز مناسب مادی و غیرمادی، عدالت در اعطای امتیازات و جوایز)، 4 مورد عوامل مداخله گر (دشواری طراحی بازی وارسازی، سرعت پایین اینترنت، بهوجود آمدن سیستم جدید مالیاتی کسب و کارها، تعدد برنامهها و اپلیکیشن ها)، 5 مورد زمینه های موجود(قابلیت کاربرد برای همه سنین، افزایش رسانه های اینترنتی، رقابت و پاداش، کم هزینه بودن برای مشتریان، گرایش مردم به فناوری های جدید)، سبب ایجاد 3 پیامد مثبت(افزایش ارزش ویژه برند، نفوذ در اذهان عمومی، صرفه مناسب تبلیغاتی) را برای کسب و کارهای ورزشی که در صدد ارتقای ارزش ویژه برند خود و نفوذ در اذهان عمومی هستند را دارد.
آموزش ورزش
مجید پوررضایی؛ احسان اسداللهی؛ صدیقه سعیدی مهر؛ ویدا دوست خواه
چکیده
فدراسیونهای ورزشی همواره به دنبال توسعه رشته خود، جذب و مدیریت استعدادهای ورزشی هستند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر گرایش ورزشکاران تیمهای ملی به ورزش قهرمانی در دوران کودکی بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از منظر روش تحلیل، توصیفی و اکتشافی بود که دادهها به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعهآماری شامل کلیه ...
بیشتر
فدراسیونهای ورزشی همواره به دنبال توسعه رشته خود، جذب و مدیریت استعدادهای ورزشی هستند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر گرایش ورزشکاران تیمهای ملی به ورزش قهرمانی در دوران کودکی بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از منظر روش تحلیل، توصیفی و اکتشافی بود که دادهها به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعهآماری شامل کلیه ملیپوشان حال حاضر تیمهای ملی و دارای سوابق قهرمانی اهل استان خراسان رضوی به تعداد 120 نفر بودند. جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق در بخش کیفی از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شد که پس از مصاحبه با 21 نفر، جمعآوری دادهها به اشباع نظری رسید و تحلیل دادهها از طریق شیوه تحلیل مضمون انجام شد. در بخش کمی جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد که 7 مفهوم اصلی شامل عوامل مهارتهای فردی، شاخص اقتصادی، شاخص اجتماعی، تحصیلات، شهرت، شاخص مدیریتی، رسانه و مطبوعات بر گرایش ورزشکاران تیمهای ملی به ورزش قهرمانی در دوران کودکی موثر هستند. رتبهبندی شاخصهای موثر نشان داد که شاخص مدیریتی دارای بالاترین رتبه بود. با هدف قرار دادن دلایل گرایش کودکان و نوجوانان به ورزش قهرمانی، میتوان مدیریت استعداد در فدراسیونهای ورزشی را اثربخش نمود و از صرف هزینه و زمان زیاد و همچنین آزمایش و خطا پیشگیری کرد.
کارآفرینی ورزشی
حسین صفدری؛ حسین پیمانی زاد؛ حسن فهیم دوین؛ محمد رضا اسماعیل زاده قندهاری
چکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارزیابی عملکرد برنامه های ورزشی مراکز استانی صدا و سیما بر اساس نظام بازخورد 720 درجه میباشد. این تحقیق در دو حالت لایه بیرونی و لایه درونی جامعه انجام شد. جامعه آماری در لایه داخلی همکاران، مدیر، زیردستان و مشتریان داخلی و در لایه خارجی ذی نفعان، عرضه کنندگان، خانواده و مشتریان خارجی بود. ابتدا به منظور شناسایی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل ارزیابی عملکرد برنامه های ورزشی مراکز استانی صدا و سیما بر اساس نظام بازخورد 720 درجه میباشد. این تحقیق در دو حالت لایه بیرونی و لایه درونی جامعه انجام شد. جامعه آماری در لایه داخلی همکاران، مدیر، زیردستان و مشتریان داخلی و در لایه خارجی ذی نفعان، عرضه کنندگان، خانواده و مشتریان خارجی بود. ابتدا به منظور شناسایی شاخصها از مصاحبه با چهارده نخبه آگاه استفاده شد و از کدگذاری باز، محوری و گزینشی، در نهایت 83 کد باز، 20 کد محوری و 7 کد گزینشی به دست آمدند. در مرحله کمی پرسشنامه تهیه شد که با توجه به جدول مورگان و طبق برآورد صورت گرفته 196 پرسشنامه در لایه داخلی و 384 پرسشنامه در لایه خارجی در دو مرحله توزیع و جمع آوری شد. اجرای محاسبات لازم در نرمافزار ضمن تایید روابط بین متغیرهای مکنون در مدل ساختاری نشانگر این است که گویه ها یا شاخص ها از نظر متخصصان یا خبرگان می توانند ابزار مناسبی برای اندازه گیری ارزیابی عملکرد برنامه های ورزشی استانی باشند.
بازاریابی ورزشی
حسین کردلو؛ عباس نقی زاده باقی؛ فرزاد نوبخت؛ مهرداد محرم زاده
چکیده
توسعه زیرساختهای ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند به بهبود سلامت جامعه، ایجاد فرصتهای شغلی و تأثیرگذاری در تحقق توسعه پایدار کمک کند. یکی از منابع مهم تأمین مالی توسعه زیرساختها، بهرهگیری از ظرفیت خیرین و سرمایهگذاران بخش خصوصی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای استفاده از ظرفیت خیرین در توسعه زیرساختهای ...
بیشتر
توسعه زیرساختهای ورزش از اهمیت بالایی برخوردار است و میتواند به بهبود سلامت جامعه، ایجاد فرصتهای شغلی و تأثیرگذاری در تحقق توسعه پایدار کمک کند. یکی از منابع مهم تأمین مالی توسعه زیرساختها، بهرهگیری از ظرفیت خیرین و سرمایهگذاران بخش خصوصی است. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیامدهای استفاده از ظرفیت خیرین در توسعه زیرساختهای ورزش کشور میباشد. این پژوهش به شیوه کیفی انجام شد و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون استفاده گردید که ماهیت اکتشافی دارد. جامعۀ آماری در این پژوهش را تمامی متخصصان و مدیران ورزشی و کسانی که در حوزه خیرین ورزش فعالیت داشتند، تشکیل داده بودند. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی انجام شد که با 22 مصاحبه به اشباع نظری رسید. بهمنظور گردآوری اطلاعات از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شد که بهصورت ارتباط مستقیم و بهصورت تماس تلفنی انجام شد. برای سنجش روایی و پایایی از مقبولیت، قابلیت انتقال، تأییدپذیری و باز آزمون استفاده شد. از تجزیهوتحلیل دادهها 49 کد باز استخراج شد که در 9 مضمون فرعی قرار گرفت. درنهایت مضامین فرعی نیز در چهار مضمون اصلی شامل توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی، توسعه سلامت و توسعه ورزش دستهبندی شدند. یافتههای حاضر بیانگر اهمیت استفاده از ظرفیت خیرین در سازمانهای ورزشی میباشد و راهنمای مناسبی برای خیرین ورزشیِ آتی میباشد تا بتوانند مشارکتهای خود را بهگونهای سامان دهند که بیشترین بازدهی را داشته باشد.
آموزش ورزش
فرناز ترابی؛ محمد محمدی
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی چالشها و ارایه راهکارهای تاثیر گذار بر مدیریت سالمندان در مشارکت به ورزش و فعالیت بدنی بود. پژ.هش حاضر از نوع کاربردی و اکتشافی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل پژوهشگران و صاحبنظران و متخصصین علوم ورزشی، پزشکان و مدیران مربوط به سازمانهای مربوط به حوزة سالمندی بودند. نمونهها بهصورت هدفمند برای ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی چالشها و ارایه راهکارهای تاثیر گذار بر مدیریت سالمندان در مشارکت به ورزش و فعالیت بدنی بود. پژ.هش حاضر از نوع کاربردی و اکتشافی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل پژوهشگران و صاحبنظران و متخصصین علوم ورزشی، پزشکان و مدیران مربوط به سازمانهای مربوط به حوزة سالمندی بودند. نمونهها بهصورت هدفمند برای مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت، اشباع نظری پس از مصاحبه با 35 نفر به دست آمد. تحلیل دادهها بر اساس روش کیفی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 27 کد باز برای چالشها در قالب 4 مولفه اصلی تعریف شدند که شامل: موانع اجتماعی و فرهنگی، موانع منافع درک شده و موانع پزشکی و موانع اطلاع رسانی بودند. همچنین 28 کد باز برای ارایه راهکارها در قالب 3 مولفه اصلی تعریف شد که شامل: راهکارهای برنامه ریزی و آموزشی، راهکاراهی اجتماعی – فرهنگی و راهکارهای پزشکی - اطلاع رسانی میباشند. با توجه به تحقیق حاضر اینگونه نتیجه گیری میشود که چالش های تاثیر گذار بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم سبب گرایش کمتر سالمندان به ورزش و فعالیت بدنی در کشور میگردد. بنابراین اقداماتی از جمله راهکارهای برنامهریزی و آموزش، اجتماعی و فرهنگی، پزشکی و اطلاع رسانی میتواند در مشارکت بیشتر سالمندان کشور به ورزش و فعالیت بدنی تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
جواد شهلائی باقری
چکیده
چکیده:
از آنجایی که هدف پژوهش سنجش افکار، نگرشها، باورها و برداشتهای مسئولان سازمان ورزش و جوانان استان تهران است، مناسبترین راهحل، مطالعه سیستماتیک ترکیبی مانند روش کیو است. هدف توصیفی- تبیینی با رویکرد کیفی- کمی انجام شده است. ابزار اولیه جمع آوری داده ها پرسشنامه کیو بود. شرکت کنندگان 56 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان سازمانی ...
بیشتر
چکیده:
از آنجایی که هدف پژوهش سنجش افکار، نگرشها، باورها و برداشتهای مسئولان سازمان ورزش و جوانان استان تهران است، مناسبترین راهحل، مطالعه سیستماتیک ترکیبی مانند روش کیو است. هدف توصیفی- تبیینی با رویکرد کیفی- کمی انجام شده است. ابزار اولیه جمع آوری داده ها پرسشنامه کیو بود. شرکت کنندگان 56 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان سازمانی مرتبط با موضوع مورد مطالعه بودند که از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب آنها استفاده شد. یافته ها 8 دسته موضوعی را نشان می دهد. بر اساس میزان توافق، می توان گفت که عامل مشارکت در تولید دانش با 70/27 درصد بیشترین میزان توافق را دارد و پس از آن عامل مدیریت دانش منابع انسانی با 23/5 درصد، عامل استفاده از فناوری های نوین با 4.30 درصد و عامل سرمایه اجتماعی با 4.30 درصد. عامل توسعه اقتصادی دانش بنیان با 4.20 درصد، عامل پایگاه داده بزرگ مقیاس با 1.73 درصد و ضریب ایجاد مکانیسم بازخورد دانش با 1.43 درصد به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. در این مقاله نگاهی دقیقتر به این مدل نوآورانه شده است و راههایی را که در آن بخش ورزش و جوانان استان تهران را متحول میکند، بررسی کرده ایم. از آموزش گرفته تا اطلاع رسانی و همکاری با جامعه، کلیه عناصر کلیدی این رویکرد جدید قدرتمند در توسعه ورزش و جوانان بررسی شده است.
کلیدواژه ها: قدرت دانش، الگوی راهبردی، سازمان های ورزش و جوانان، مدیریت دانش.
بازاریابی ورزشی
محمد عطایی؛ مهدی سوادی؛ حمیدرضا سایبانی
چکیده
در این مطالعه به صنعت گردشگری فراتر از یک صنعت به مشابه پدیدهی پویایی جهانی و اجتماعی پرداخته شده که پیچیدگیهای خاص خود را دارد. در چند سال آینده صنعت گردشگری از لحاظ درآمد در راًس صنایع موجود دنیا قرارخواهد داشت و بزرگترین بخش تجارت بین الملل را به خود اختصاص داده است. و صنعت توریسم بر تمام ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، ...
بیشتر
در این مطالعه به صنعت گردشگری فراتر از یک صنعت به مشابه پدیدهی پویایی جهانی و اجتماعی پرداخته شده که پیچیدگیهای خاص خود را دارد. در چند سال آینده صنعت گردشگری از لحاظ درآمد در راًس صنایع موجود دنیا قرارخواهد داشت و بزرگترین بخش تجارت بین الملل را به خود اختصاص داده است. و صنعت توریسم بر تمام ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی تاثیر می گذارد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها برای انجام پیشپردازش دادهها ازجمله محاسبه آمارههای توصیفی استفاده شده است.آمار استنباطی در این تحقیق از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. جامعه آماری برای بخش کمی پژوهش به تعداد 384 نفر از گردشگران شناسایی و مشخصات جمعیت شناختی آنان را ارائه نموده است. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که خدمات گردشگری تفریحی_ ورزشی بالاترین شاخص ارتباط پیش-بین سازهها(Q^2 ) را به خود اختصاص داد(416/0). و دیجتال سازی خدمات گردشگری تاثیری بر شاخص ارتباط پیش بین سازه ها نداشت(0/0). همچنین، نتایج حاصل از رابطه برنامه ریزی راهبردی خدمات گردشگری با کیفیت عوامل نا ملموس ادراک شده بالاترین اندازه اثر را داشت (706/0) و رابطه ویژگی های گردشگران با خدمات گردشگری تفریحی_ ورزشی پایین ترین اندازه اثر را نشان داد (025/0).