فاطمه Fatemeh؛ علی محمد صفانیا؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی
چکیده
سرعت بالای شکلگیری کسبوکارهای نوپای ورزشی باعث شده است که تولید دانش درباره آنها به همان سرعت رشد نکند و این امر نیز در برخی موارد منجر به شکست کسبوکارها شده است. هدف اصلی از اجرای این تحقیق، طراحی مدل بهبود سازوکارهای کسبوکارهای نوپای ورزشی بود. این تحقیق با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری ...
بیشتر
سرعت بالای شکلگیری کسبوکارهای نوپای ورزشی باعث شده است که تولید دانش درباره آنها به همان سرعت رشد نکند و این امر نیز در برخی موارد منجر به شکست کسبوکارها شده است. هدف اصلی از اجرای این تحقیق، طراحی مدل بهبود سازوکارهای کسبوکارهای نوپای ورزشی بود. این تحقیق با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند معیارمحور و بر اساس مصاحبههای عمیق دادههای تحقیق جمعآوری شد. بر اساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد کلاسیک دادهها مورد کدگذاری و تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در بهبود سازوکارهای کسبوکارهای نوپای ورزشی سه مقوله اصلی دخیل هستند که عبارتاند از: عوامل بهبوددهنده، عوامل ظرفیت ساز و عوامل شتابدهنده. بهصورت کلی میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که برای بهبود سازوکار کسبوکارهای نوپای ورزشی باید نگاهی کلان و سیستمی وجود داشته باشد و اگر بهبوددهندهها و ظرفیت سازها در کسبوکارهای نوپای ورزشی وجود داشته باشند، میتوان انتظار داشت که بهواسطه تعامل این دو، شتابدهندهها نمود و بروز داشته باشند و از این طریق روند رشد و فعالیت کسبوکارهای نوپای ورزشی ارتقاء یابد. بنابراین توصیه میشود ایده پردازان کسبوکارهای ورزشی برای شروع فعالیتهایشان این امر را مدنظر قرار دهند.
غلامرضا اناری؛ حمید قاسمی
چکیده
هدف این تحقیق بررسی نقش مصرف رسانهای بر انجام فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت و سواد بدنی ادراک شده در دانش آموزان ایران با ارائه الگوی کاربردی بود. در این تحقیق از روش پیمایش کمی و مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان 11 تا 19 ساله کل کشور بود که با استفاده روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی نقش مصرف رسانهای بر انجام فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت و سواد بدنی ادراک شده در دانش آموزان ایران با ارائه الگوی کاربردی بود. در این تحقیق از روش پیمایش کمی و مدلیابی معادله ساختاری استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان 11 تا 19 ساله کل کشور بود که با استفاده روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 384 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهای تحقیق از سه پرسشنامه مصرف رسانهای، سواد بدنی ادراکشده PPLI)) ریموند سان و همکاران (2018) و فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت پندر استفاده شد. روایی صوری و محتوی پرسشنامهها مورد تأیید و پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 934/0 و 970/0 و 834/0 به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار آماری Spss و نرمافزار Amos از آزمون کلمو گروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادله ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مصرف رسانهای بر دانش و درک، ارتباط با دیگران و اعتماد به نفس دانش آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (P= 0.001). مصرف رسانهای بر تغییر رفتار ، فواید درک شده،، خودکارآمدی دانش آموزان، موانع درک شده دانش آموزان، تأثیر معناداری دارد (P= 0.001). بنابراین میتوان گفت مصرف رسانهها سبب ارتقاء سطح فعالیت بدنی براساس الگوی سلامت دانش آموزان و توسعه سواد حرکتی میشود. لذا پیشنهاد میشود رسانهها بخصوص رسانههای ورزشی در برنامهها خود به برنامه های ورزشی مبتنی بر فعالیت های بدنی کودکان توجه ویژهای داشته باشند..
حمید قاسمی؛ فاطمه صائمیان
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، ، صفحه 43-52
چکیده
هدف تحقیق حاضر مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با دانشجویان سایر رشتههای منتخب بود. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاههای کشور بودند که براساس تعداد جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان تعداد کفایت 384 نمونه انتخاب شد که ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با دانشجویان سایر رشتههای منتخب بود. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاههای کشور بودند که براساس تعداد جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان تعداد کفایت 384 نمونه انتخاب شد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و به تعداد 390 پرسشنامه به نسبت مساوی بین دو گروه دانشجویان رشته تربیت بدنی و سایر رشته ها توزیع شد و به ترتیب با تعداد 188 و 193 پرسشنامه (مجموع 381 مورد) بازگشت شد. ابزار اندازهگیری، شامل پرسشنامه سنجش وضعیت خودبرندسازی از طریق مهارتهای ارتباطی و پرسشنامه تعیین موقعیت برند شخصی (قاسمی، 1394) بود که پس از تأیید روایی و پایایی مجدد مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مجموع، وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی نمونه آماری تحقیق، در حد متوسط است. در زمینه مهارتهای ارتباطی و موقعیت برند شخصی، بین دانشجویان تربیتبدنی و سایر رشتهها اختلاف معنیدار وجود دارد و میانگین گروه تربیتبدنی نسبت به سایر رشتهها کمتر است. همچنین میانگین مهارتهای ارتباطی و خودبرندسازی دانشجویان تربیتبدنی، هر دو پائینتر از متوسط است.
حمید قاسمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ منوچهر ططری؛ زینب امرایی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 51-60
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی حمیدی (1382) بودند که ضمن تأیید روایی (صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب (84/0، 82/0) محاسبه شد. از آمار استنباطی (کولموگروف –اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون t تک نمونهای، t مستقل و فریدمن) به منظور بررسی فرضیه پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< معنادار به دست آمده است (241/0r= و 048/0P=). همچنین نتایج آزمون همبستگی حکایت از ارتباط معنادار بین مهارتهای ارتباطی و مؤلفههای اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< است: انگیزش کاری (249/0r= و 041/0P=)، تعهد سازمانی (257/0r= و 035/0P=)، میزان مقاومت منفی در برابر تغییرات (254/0r=- و 037/0P=) و بهبود کیفیت (242/0r= و 047/0P=). با توجه به نتایج پژوهش، مسئولان دانشگاه باید مهارتهای ارتباطی اعضاء هیأت علمی را به عنوان یک متغیر میانجی مؤثر در بالا بردن اثربخشی مورد توجه قرار دهند؛ چرا که اعضاء هیأت علمی دانشگاهها از سویی مسئولین تولید و گسترش دانش و فناوری بوده و نیز در جایگاه مدرس، تربیت و آموزش نیروهای متخصص جامعه را بر عهده دارند و بهطور کلی به عنوان جهتدهندگان توسعه در ابعاد مختلف آن، از پایگاه و منزلت ویژهای برخوردار هستند؛ لذا این توجه میتواند منجر به دستیابی بهتر و بیشتر دانشگاه و بالاخص گروه تربیت بدنی به بخشی از اهداف از قبل تعیین شده آن شود.
حمید قاسمی؛ حبیب هنری؛ مرتضی رضایی صوفی؛ فهیمه مومنی فر
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 51-60
چکیده
هدف از این پژوهش، اعتباریابی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی کشور بود. جامعه آماری این پژوهش نخبگان مدیریت ورزشی ، شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان بودند(450=N ) که بر مبنای جدول مورگان تعداد 209 نفر به روش تصادفی– ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، اعتباریابی ابزار تعیین شایستگیهای محوری برای انتصاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی کشور بود. جامعه آماری این پژوهش نخبگان مدیریت ورزشی ، شامل اعضای هیأت علمی رشته تربیت بدنی، رؤسای فدراسیونهای ورزشی و همچنین مدیران منتخب و کارشناسان خبره وزارت ورزش و جوانان بودند(450=N ) که بر مبنای جدول مورگان تعداد 209 نفر به روش تصادفی– طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری ابزار 48 سوالی شاخصهای شایستگی بود که دارای 4 عامل کلی(فراشایستگی، شناختی، اجتماعی و وظیفهای) بود. روش امتیازگذاری به سوالات بر اساس طیف لیکرت 5 گزینهای (از خیلی زیاد=1 تا خیلی کم=5) بود. اعتبار صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت. از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، آزمون(KMO) و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین اعتبار سازه در نرم افزارSPSS و LISREL استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان دهنده پایایی91/0 برای ابزار شاخصهای شایستگی بود. در خصوص اعتبار سازه، تعداد 48سوال رابطه معناداری با عاملها داشتند. نسبت شاخص 2 به df (606/1)، 069/0=RMSAE ، 90/0=NFI، 93/0=NNFI، 95/0=CFI، 91/0=GFI، 89/0= AGFI هم برازش مدل را تایید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم شایستگی رؤسای فدراسیونهای ورزشی نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای این مفهوم باشند. در نتیجه اعتبار درونی و بیرونی ابزار تعیین "شایستگیهای محوری برای انتصاب رؤسای فدراسیونهای ورزشی کشور" تایید شد.
حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی؛ سیده فریده هادوی؛ منوچهر ططری
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 65-74
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل اثرات کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی(تعهد سازمانی و رضایت شغلی) هیأت علمی مستخدم و مدعوین رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری هیأت علمی برابر با جامعه آماری (80 نفر) بود و 250 نفر از مدرسین مدعو (با جامعه حدود 700 نفر) با استفاده ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل اثرات کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی(تعهد سازمانی و رضایت شغلی) هیأت علمی مستخدم و مدعوین رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری هیأت علمی برابر با جامعه آماری (80 نفر) بود و 250 نفر از مدرسین مدعو (با جامعه حدود 700 نفر) با استفاده از نمونهگیری خوشهای و جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری، پرسشنامههای استاندارد کاربرد فناوری اطلاعات(قاسمی و همکاران، 2012)، رضایت شغلی(سوسان، 2003) و تعهد سازمانی(لینا و همکاران، 2007) بودند که ضمن تأیید روایی(صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب(73/0، 84/0، 88/0) محاسبه شد. از آمار استنباطیکولموگروف– اسمیرنوف جهت تعیین نحوه توزیع دادهها، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور بررسی فرضیه تحقیق استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش سازمانی(و ابعاد آن) در سطح 01/0=α ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد(488/0r=و001/0p=)؛ یعنی افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به افزایش سطح نگرش سازمانی به صورت کلی و نیز افزوده شدن ابعاد آن خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند ضمن کاهش هزینههای متفاوت ازجمله جستجو و تحقیق و اصلاح رویهها و استانداردها، نقش تأثیرگذاری در استفاده مناسب از منابع سازمان را ایفا نماید و نهایتاً افزاش بهبود نگرش سازمانی در دانشگاه را به همراه داشته باشد.
اسماعیل دولت یاری؛ حسین پور سلطانی زرندی؛ حمید قاسمی
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 107-122
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش تبلیغات بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان براساس الگوی AIDA است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی که به شکل میدانی به اجرا در آمده و جامعة آماری آن را همة تکواندوکاران پسر شهرستان زنجان(12- 18 سال) در سال 93 تشکیل میدادند که تعداد آنها 360 نفر بود. حجم نمونه آن نیز طبق جدول مورگان 186 نفر ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، بررسی نقش تبلیغات بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان براساس الگوی AIDA است. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی که به شکل میدانی به اجرا در آمده و جامعة آماری آن را همة تکواندوکاران پسر شهرستان زنجان(12- 18 سال) در سال 93 تشکیل میدادند که تعداد آنها 360 نفر بود. حجم نمونه آن نیز طبق جدول مورگان 186 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 20 سوالی لیکرتی محقق ساختهای که روایی صوری و محتوایی آن توسط کارشناسان ورزشی رشتة مربوطه و اساتید دانشگاه مورد تایید قرار گرفت و برای بررسی روایی سازه از تحلیل اکتشافی و تاییدی استفاده شد و پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ 80 /0 محاسبه شد. پرسشنامة حاضر دارای 4 مؤلفه: جلبتوجه، علاقهمندسازی، تحریکتمایل و متقاعدسازی برای خرید(جذب)، بود که برای تجزیه تحلیل دادههای آن از دو روش آمار توصیفی(شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و آمار استنباطی(آزمونهای کلموگروف اسمیرنوف، آزمونهای t تک نمونهای، t مستقل، تحلیل واریانس یکطرفه، مانووا و آزمون کروسکال والیس) استفاده شد. نتایج یافتهها نشان داد که تبلیغات بر-اساس الگوی آیدا بر جذب نوجوانان پسر به مدارس تکواندوی شهرستان زنجان مؤثر بوده و از بین مؤلفههای چهارگانه الگوی مذکور، بالاترین میانگین برای جذب، مربوط به مؤلفه علاقهمندسازی با میانگین 5/3 و پایینترین میانگین برای جذب، مربوط به مؤلفه جلبتوجه با میانگین 69/1 بوده است و همچنین مقطع تحصیلی بر جذب نوجوانان معنادار بوده ولی در مورد سن، درجه کمربند و سابقه قهرمانی تفاوت معناداری گزارش نشد.
محمد علیمردانی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 25-35
چکیده
هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان قم بود. این تحقیق در شمار تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بودند که تعدادشان 55 نفر بود. به علت محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری کل شمار استفاده گردید. ابزار ...
بیشتر
هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان قم بود. این تحقیق در شمار تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بودند که تعدادشان 55 نفر بود. به علت محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری کل شمار استفاده گردید. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی کمرون و کوئین (1999) و پرسشنامۀ کارآفرینی سازمانی صمدآقایی (1386) بود. روایی پرسشنامهها مورد تأیید تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه 96/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون ساده و رگرسیون چندمتغیره) در سطح معنیداری 05/0 استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS.16 انجام شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و 4 مؤلفۀ آن (فرهنگ گروهی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی) با کارآفرینی سازمانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه آزمون رگرسیون ساده نشان داد، فرهنگ سازمانی به میزان 2/68 درصد تغییرات مربوط به کارآفرینی سازمانی را پیشبینی میکند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره همزمان نشان داد، مؤلفههای فرهنگ سازمانی به میزان 9/67 درصد تغییرات مربوط به کارآفرینی سازمانی را پیشبینی میکنند. با توجه به یافتهها، احتمالاً فرهنگ سازمانی مناسب میتواند اداره کل ورزش و جوانان استان قم را به سازمانی کارآفرین تبدیل کند.
حمید قاسمی؛ عبدالله کرمی؛ فرشاد صادقی
دوره 1، شماره 4 ، فروردین 1392، ، صفحه 43-54
چکیده
در این تحقیق از میان محورهای سهگانه مطالعات تلویزیونی یعنی مخاطبان، محتوای برنامه و نظام تولید (سطح سازمانی)، منظر سوم مورد تأکید قرار گرفته است و با بررسی نظام تولید برنامههای ورزشی در شبکههای سیما، تلاش شده تا معیارها و عوامل اثرگذار و مداخلهگر بهعنوان بخشی از نظام تولید تبیین گردد. زمینه این بررسی تئوریهای مخاطبمحور ...
بیشتر
در این تحقیق از میان محورهای سهگانه مطالعات تلویزیونی یعنی مخاطبان، محتوای برنامه و نظام تولید (سطح سازمانی)، منظر سوم مورد تأکید قرار گرفته است و با بررسی نظام تولید برنامههای ورزشی در شبکههای سیما، تلاش شده تا معیارها و عوامل اثرگذار و مداخلهگر بهعنوان بخشی از نظام تولید تبیین گردد. زمینه این بررسی تئوریهای مخاطبمحور و رسانهمحور است که مفاهیمی مانند اصالت رسانه بهعنوان منشاء تحول و تغییر، و یا در مقابل دیدگاه مخاطبمحور، با اصالت دادن به مخاطب، وجود برنامههای ورزشی را به واسطه پاسخ به نیازهای مخاطب مطرح میکند. روش دستیابی به این مقصود، مطالعه کیفی بود که در آن با کارشناسان رسانه و اساتید مدیریت رسانه در سطوح مختلف، مصاحبههای عمیقی صورت گرفت تا از مجموع آن بتوان به چشماندازی در حوزه ورزش رسانهای دست یافت. از مجموع مباحث میتوان نتیجه گرفت که شبکه ورزش باید بهعنوان بدنه اصلی نظام ورزش رسانهای (هسته مرکزی ورزش رسانهای) در بین شبکههای سیما لحاظ شود و سایر شبکهها باید بهعنوان مکمل به فعالیت در حوزه ورزش بپردازند. در این راستا لازم است تا فرصت انتخاب بیشتری به مخاطبان داده شود و شبکههای سیما به دنبال تغییر ذائقة مخاطبان برای آشنایی و علاقهمندسازی رشتههای مختلف ورزشی باشند و مجموعة متنوعی از رشتههای ورزشی را به جامعه ارائه و عرضه کنند.
حمید قاسمی؛ مهوش نوربخش؛ اسماعیل سعدی پور؛ فاطمه صدیقی
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1391، ، صفحه 39-48
چکیده
هدف تحقیق تحلیل محتوای برنامه تلویزیونی ورزشی نود در سال 88-87 بود. جامعه آماری این تحقیق عبارت از برنامه های نود پخش شده در یک دوره کامل سوپرلیگ از مرداد ماه 87 تا خرداد 88 می باشد. نمونه گیری به طور هدفمند و از نیم فصل یا شش ماه دوم پخش برنامه بود. با تهیه برگه و دستورالعمل کد گذاری و تعاریف عملیاتی از مقوله ها با سه واحد، ...
بیشتر
هدف تحقیق تحلیل محتوای برنامه تلویزیونی ورزشی نود در سال 88-87 بود. جامعه آماری این تحقیق عبارت از برنامه های نود پخش شده در یک دوره کامل سوپرلیگ از مرداد ماه 87 تا خرداد 88 می باشد. نمونه گیری به طور هدفمند و از نیم فصل یا شش ماه دوم پخش برنامه بود. با تهیه برگه و دستورالعمل کد گذاری و تعاریف عملیاتی از مقوله ها با سه واحد، برنامه، آیتم و موضوع تحلیل محتوا انجام شد. یافته ها نشان دادکه 77% موضوعات برنامه پیرامون مباحث اصلی و 23% پیرامون مباحث فرعی بود. در 78 درصد موضوعات مطرح مجری هیچ اعتراضی نداشته ودر 96 درصد موضوعات درگیری کلامی بین مجری و میهمان رخ نداده است. سهم موضوعات حاشیه ای در قسمت های گفتکوی استودیویی برنامه بیشتر از دو برابر بخش های تولیدی برنامه است. رویکرد برنامه بیشتر پیرامون موضوعات مدیریتی بوده و نسبت به مدیران و کادر فنی تیم ها منتقدانه و نسبت به بازیکنان منفعلانه ونسبت به داوران محتاطانه است. بکار بردن 37درصد لحن تمسخر در یک برنامه جدی و زنده تلویزیونی، رویکرد برنامه را کاملاً معترضانه و جنجالی نشان می دهد. انتقاد بدون تمسخر برنامه واستفاده از متخصصین در حوزه های مختلف ورزشی به بهبود برنامه کمک می کند و در ابقاء برنامه بسیار موثر خواهد بود.