عظیم صلاحی کجور؛ هدایت کیا لاشکی
چکیده
چکیدههدف از تحقیق حاضر توسعه نوآورانه گردشگری پایدار و کارآفرینی از طریق رویدادهای ورزشی میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری کلیه ساکنان استان مازندران بودندو از روش نمونه گیری تصادفی هدفمند و با توجه به جدول مورگان و جامعه بزرگ، نمونه نهایی 384 نفر انتخاب شد. برای حصول اطمینان ...
بیشتر
چکیدههدف از تحقیق حاضر توسعه نوآورانه گردشگری پایدار و کارآفرینی از طریق رویدادهای ورزشی میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری کلیه ساکنان استان مازندران بودندو از روش نمونه گیری تصادفی هدفمند و با توجه به جدول مورگان و جامعه بزرگ، نمونه نهایی 384 نفر انتخاب شد. برای حصول اطمینان از برگشت پاسخنامهها 410 پرسشنامه توزیع گردید و 397 پرسشنامه برگشت داده شد که نرخ بازگشت 97 درصد بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه معتبر بود و روایی صوری و محتوایی آنها توسط 5 تن از متخصصین مدیریت ورزشی به تأیید رسید. همه مقیاسها سطوح بالایی از قابلیت اطمینان (آلفای کرونباخ بالای 70/0) را داشتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که پذیرش توسعه گردشگری پایدار از طریق ورزش را میتوان با متغیرهای متعددی مانند تاثیر اقتصادی (434/0=b)، نگرش ساکنان نسبت به رویدادهای ورزشی (287/0=b) و تمایل شهروندان به کارآفرینی (113/0=b) پیشبینی کرد. بنابراین رویدادهای ورزشی بسیاری از جنبههای یک مقصد گردشگری را تحتتاثیر قرار میدهد. همچنین تمایل شهروندان به کارآفرینی با رویدادهای ورزشی مرتبط است.
آمنه نیکویی؛ محمدرضا اسماعیلی شازندی؛ فریده اشرف گنجویی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر کارآفرینی ورزشی درایران بود. نوع پژوهش، بنیادی و به شیوۀ کیفی بود. جامعه آماری شامل 16 نفر از صاحبنظران مختلف بودند. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و انجام شد. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش ابتدا از مبانی نظری استفاده گردید و چون مباحث کافی نبود از مصاحبة نیمهساختاریافتهاستفاده ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل موثر کارآفرینی ورزشی درایران بود. نوع پژوهش، بنیادی و به شیوۀ کیفی بود. جامعه آماری شامل 16 نفر از صاحبنظران مختلف بودند. نمونهگیری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و انجام شد. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش ابتدا از مبانی نظری استفاده گردید و چون مباحث کافی نبود از مصاحبة نیمهساختاریافتهاستفاده شد. در این مطالعه جهت تجزیه و تحلیل یافتههای پژوهش از رویکردهای تحلیل کیفی که شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی میباشد، استفاده شد. نتایج کدگذاری باز بیانگر آن بود که 110 کد اولیه حاصل از تحلیل مصاحبهها و اسناد به دست آمده است. نتایج کد گذاری محوری بیانگر این بود که 15 مقوله از این کدگذاری به دست آمد. در نهایت یافتههای حاصل از کدگذاری گزینشی شامل 4 مفهوم (عوامل بازدارنده، عوامل تسهیلکننده، عوامل توسعهدهنده و پیامدها) بود. نتایج حاصل از کدگذاریها نشان داد که برنامه کارآفرینی ورزشی درایران بر مبنای عوامل مختلفی قرار دارد. لذا زمانی که مکانیسم اثر این عوامل بهدرستی شناسایی و تشخیص داده شوند میتوان شاهد رشد و بالندگی برنامه کارآفرینی ورزشی درایران بود. با توجه به این موارد میتوان آیندهای روشنی را برای برنامه کارآفرینی ورزشی درایران تصور کرد.از آنجایی که از دیدگاه متخصصان فقدان ارتباط میان دانشگاه-ها و مراکز تولیدی و صنعتی یکی از عوامل مهم تلقی میشود. پیشنهاد میشود اقدامات لازم در جهت برقرار ارتباط مطلوب بین دانشگاه و صنعت از طریق آموزش صحیح دانشجویان مطابق با نیازهایصنعت صورت گیرد.
زهراسادات میرزازاده؛ محمد کشتی دار؛ عادل رحمان پور
چکیده
استارتاپ ها نقش اساسی در کاهش بحران بیکاری و رشد اقتصادی کشورها را دارا هستند. دولت ها از اوایل قرن بیستم، به استارتاپ های دانشجویان دانشگاه روی آوردند. پژوهش ها و تجربیات میدانی عدم شکوفایی استارت اپ ها دانشجویی در دانشگاههای کشور را بیان می کند. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رشد استارت آپ های دانشجویان علوم ورزشی ...
بیشتر
استارتاپ ها نقش اساسی در کاهش بحران بیکاری و رشد اقتصادی کشورها را دارا هستند. دولت ها از اوایل قرن بیستم، به استارتاپ های دانشجویان دانشگاه روی آوردند. پژوهش ها و تجربیات میدانی عدم شکوفایی استارت اپ ها دانشجویی در دانشگاههای کشور را بیان می کند. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رشد استارت آپ های دانشجویان علوم ورزشی کشور با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه است. جامعه آماری این پژوهش را متخصصین استارت آپ های دانشجویی، اساتید و دانشجویان مدیریت دانشکده های علوم ورزشی کشور تشکیل و به صورت نموته گیری گلوله برفی انتخاب شدند. از میان مصاحبههای عمیق با خبرگان و پیشینه پژوهش تعداد 41 عامل شناسایی و در 6 خوشه بعنوان عوامل موثر دسته بندی شدند. با مشارکت خبرگان و نرم افزار های سوپر دسیژن و اس پی اس اس داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. خبرگان خوشه ها را به ترتیب: عوامل فردی موسس، محیط آموزشی دانشکده، اقتصادی دانشگاهی، تکنولوژی و ارتباطات، امکانات و تسهیلات و فرهنگی اجتماعی اولویت بندی کردند. در رتبه بندی کلی زیر معیار ها، معیار هوش اجتماعی و هیجانی موسس استارت آپ مهمترین اولویت و افزایش طرفداری خانواده ها از ورزش با کمترین اهمیت اولویت بندی شد. پیشنهاد می شود شبکه ای تحت عنوان نیازمندی های صنعت ورزش و افراد جامعه، جهت بکارگیری نتایج تحقیقات دانشجویی و افزایش انگیزه و نوآوری توسط استارت آپ های دانشجویی راه اندازی گردد.
مولود فتحی؛ سید طاهره موسوی راد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای کارآفرینی در بین دانشجویان تبریت بدنی و علوم ورزشی صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی_ تحلیلی و از نوع مطالعات پیمایشی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان اصفهان بود که از این بین 391 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای کارآفرینی در بین دانشجویان تبریت بدنی و علوم ورزشی صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی_ تحلیلی و از نوع مطالعات پیمایشی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان اصفهان بود که از این بین 391 نفر به صورت خوشهای از دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان و همچنین دانشگاه های پیام نور مرکز اصفهان انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 58 سوالی بود که روایی آن توسط 9 نفر از خبرگان این حیطه مورد تایید قرار گرفت، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 88/0 گزارش گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS نسخه 22 صورت گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که 13 عامل شخصی، سازمانی، محیطی، تمایل به خلاقیت، تمایل به ریسک پذیری، تمایل به استقلال طلبی، تمایل به کنترل درونی، تمایل به توفیق طلبی، تشویق به نوآوری، محیط آموزشی، شرایط قانونی، شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی بر کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی موثر هستند که در این بین بالاترین اولویت مربوط به "عوامل شخصی" و پایینترین اولویت مربوط به "تشویق و نوآوری" میباشد. همچنین آزمون برازش مدل نشان دهنده برازش مطلوب و تأیید مدل عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای کارآفرینی در بین دانشجویان علوم ورزشی میباشد.
سعید خانمرادی؛ سید نصرالله سجادی؛ شیرین زردشتیان
چکیده
هدف، طراحی مدل تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی بود. این پژوهش کاربردی با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی (7 نفر)، متن و فیلم مربوط به شرکت دانش بنیان (7 سند) بود. نمونهگیری هدفمند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطهای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. در بخش ...
بیشتر
هدف، طراحی مدل تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی بود. این پژوهش کاربردی با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی (7 نفر)، متن و فیلم مربوط به شرکت دانش بنیان (7 سند) بود. نمونهگیری هدفمند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطهای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. در بخش کمی جامعۀ آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که به صورت هدفمند 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی از استراتژی داده بنیاد با نرم افرار MAXQDA در سه بخش کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی استفاده شد. در بخش کمی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار 2Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که نقطۀ اشباع در نمونۀ کیفی ایجاد 63 کد اولیه، 6 بعد (موانع، پیشرانها، ظرفیتهای صنعت ورزش، بخشهای کارآفرینی ورزش، کارآفرینی ورزشی دانش بنیان و نتایج) و 1 کد محوری (تأسیس شرکت دانش بنیان ورزشی) متفاوت میکند که در مجموع 127 فراوانی کلی و 106 فراوانی مربوط به تفکیک مصاحبهها را دارند. همچنین فرضیههای شناسایی شده در بخش کیفی به صورت کمی مورد تأیید قرار گرفتند. مدل این تحقیق جهت استفاده کارآفرینان ورزشی برای ورود به حوزه تأسیس شرکت دانش بنیان راه گشا خواهد بود.
منوچهر ططری؛ احسان ططری؛ افشار هنرور
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، ، صفحه 11-18
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سبکهای رهبری مدیران باشگاههای خصوصی استانهای غرب کشور در میزان کارآفرینی کارکنان این باشگاهها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. نمونه نهایی تحقیق 480 نفر از کارکنان باشگاههای خصوصی غرب کشور بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته بود ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سبکهای رهبری مدیران باشگاههای خصوصی استانهای غرب کشور در میزان کارآفرینی کارکنان این باشگاهها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. نمونه نهایی تحقیق 480 نفر از کارکنان باشگاههای خصوصی غرب کشور بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته بود که یکی در بخش کارآفرینی (82/0Cronbach's Alpha= ) و دیگری در بخش سبکهای رهبری بودند (74/0Cronbach's Alpha=) که روایی آن ها توسط 12 نفر از اساتید تربیت بدنی تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از بسته ی نرم افزاری SPSS 18 به منظور انجام آمار توصیفی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل های استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تأثیر سبک رهبری بر کارآفرینی معنادار بود (43/0 و 89/5T= ). ضریب تأثیر سبک رهبری مشارکتی به طور قابل توجهی معنادار می باشد (82/0 و13/8 T=). ضریب تأثیر سبک رهبری مشورتی نیز معنادار بود (45/0 و 62/6 T=). همچنین در میان سوالات مربوط به کارآفرینی " کاردانی و تدبیر"، "نیاز به موفقیت" و "کار تیمی کارکنان" بیشترین بار عاملی را داشتند. بنابراین می توان گفت که مدیران با سبک های رهبری مشارکتی و مشورتی می توانند کارکنانی کارآفرین داشته باشند
تقی عاشوری؛ مرتضی دوستی؛ سید محمد حسین رضوی؛ ابوالحسن حسینی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، ، صفحه 75-86
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی کارآفرینی ورزشی کشور میباشد. روش پژوهش از نوع کمی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات جامعۀ هدف میباشد. جامعۀ برابر نمونۀ آماری شامل، ﺗﻤﺎم ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻨﺘﺸﺮه درﺑﺎرۀ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی در نشریات علمی و پژوهشی ایران تا پایان سال 1394 به ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی کارآفرینی ورزشی کشور میباشد. روش پژوهش از نوع کمی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات جامعۀ هدف میباشد. جامعۀ برابر نمونۀ آماری شامل، ﺗﻤﺎم ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻨﺘﺸﺮه درﺑﺎرۀ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی در نشریات علمی و پژوهشی ایران تا پایان سال 1394 به تعداد 96 مقاله است. یافتهها نشان داد ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ در فصلنامههای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران با 17 مقاله ﻣﻨﺘﺸﺮ گردید. ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی اقتصادی و جامعهﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺑﻮد. در (%5/86) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ از روش ﻛﻤّﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ؛ گروه (هیأتعلمی، فارغالتحصیلان و دانشجویان دانشکدههای تربیتبدنی و کارآفرینان ورزشی کشور) و نیز ﻣﻠّﻲ (کمیته و آکادمی ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان) با (%26) ﺳﻄﺢ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻏﺎﻟﺐ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ است و ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روی ﻛﺎرکنان و مدیران اداره کل ورزش و جوانان استانها و شهرستانها، کارکنان هیأتها و فدراسیونهای ورزشی با (%20) ﺻﻮرت ﮔﺮفت. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ از دادهﻫﺎی ﻣﻘﻄﻌﻲ (%5/85) ﺑﺎ اﺑﺰار پرسشنامه (%77) انجام شد و اﺳﺘﻔﺎده از دادهﻫﺎی ﻃﻮﻟﻲ ﻛﻤﺘﺮ راﻳﺞ بود. (%55) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ بهطور ملّی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ که ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺗﻮﺳﻂ دو ﻳﺎ ﺳﻪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه (%75/70) ﻣﻨﺘﺸﺮ گردید. (%5/43) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺣﺪاﻗﻞ دارای یک ﻧﻮﻳﺴﻨﺪۀ زن ﺑﻮدﻧﺪ. روﻧﺪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی، از ﺳﺎل 1390 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ رﺷﺪ ﭼﺸﻢﮔﻴﺮی دارد. نتایج نشان داد ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی ﺑﺎﻳﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺴﺎئل، ﻣﺸﻜﻼت و ﻣﺤﺪودﻳﺖهای ﻣﻮﺟﻮد و روﻧﺪﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ در دﻧﻴﺎی ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر و ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ، روﻳﻜﺮدی آﻳﻨﺪهﻧﮕﺮ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ، ﻛﺸﻒ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ و ﺟﻬﺖدﻫﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﻮی ﻧﻮآوری و ﺧﻠﻖ ارزش در ورزش ﻫﺪاﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ.
محمود نادری بنی؛ رضا ابراهیمزاده پزشکی؛ مهدی ابولقاسمی؛ پوریا مالکی نژاد
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، ، صفحه 127-139
چکیده
سهم بسزای سازمانهای دولتی در اشتغال و بودجه کشور موجب شده است موضوع کارآفرینی و بهطور خاصتر کارآفرینی سازمانی مورد توجه مدیران این سازمانها قرار گیرد. سازمان ورزش و جوانان بهعنوان یکی از سازمانهای راهبردی کشور میتواند با پیادهسازی این مفهوم قدم شگرفی در دستیابی به اهداف و مأموریت وجودی خود داشته باشد. هدف از اجرای ...
بیشتر
سهم بسزای سازمانهای دولتی در اشتغال و بودجه کشور موجب شده است موضوع کارآفرینی و بهطور خاصتر کارآفرینی سازمانی مورد توجه مدیران این سازمانها قرار گیرد. سازمان ورزش و جوانان بهعنوان یکی از سازمانهای راهبردی کشور میتواند با پیادهسازی این مفهوم قدم شگرفی در دستیابی به اهداف و مأموریت وجودی خود داشته باشد. هدف از اجرای این تحقیق ارائه مدلی به منظور دستیابی به کارآفرینی سازمانی بر اساس عوامل مؤثر بر این مفهوم میباشد که در این راستا از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی میخایلوف در کنار مدلیابی ساختاری تفسیری استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق را 13 خبرۀ آشنا با موضوع تشکیل میدهند. یافتههای تحقیق نشان میدهد از میان 13 عامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی، نه عامل بیش از 90 درصد اهمیت را از سوی خبرگان در دستیابی به کارآفرینی سازمانی دارا میباشند که بر اساس این عوامل "محیط عام و خاص" ضمن کسب بیشترین اهمیت در کنار "راهبرد" و "ویژگی کارکنان و مدیران" به عنوان زیربنای مدل نهایی تحقیق مشخص شدند. نتایج تحقیق میتواند به عنوان نقشۀ راه، مدیران سازمان را در دستیابی به کارآفرینی سازمانی راهنمایی کند.
میترا محمدی؛ محمدامین صیادی؛ میرحسن سیدعامری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 23-33
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای سرمایه اجتماعی در اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی مبتنی بر روش همبستگی با استفاده از انتخاب نمونه است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی و پیمانی اداره کل ورزش و جوانان شهرستان ایلام میباشد که در سال 1392 براساس ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای سرمایه اجتماعی در اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی مبتنی بر روش همبستگی با استفاده از انتخاب نمونه است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی و پیمانی اداره کل ورزش و جوانان شهرستان ایلام میباشد که در سال 1392 براساس اطلاعات کارگزینی اداره کل، 75 نفر بودند. بنابراین نمونه آماری نیز به روش نمونهگیری تمام شمار و غیر تصادفی انجام گرفت. برای اندازهگیری سنجش کارآفرینی سازمانی از پرسشنامه مارگریت هیل (2003) با پایایی 85/0 و برای سرمایه اجتماعی از پرسشنامه محمدحسین انصاری (1389) با پایایی 85/0 استفاده شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای کارآفرینی سازمانی با سرمایه اجتماعی آنان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در یک تناسب کاملاً مستقیم سیر میکنند؛ بدین صورت که افزایش در هر یک باعث افزایش در دیگری شده و بهصورت عکس که این نشان دهنده ارتباط معنی دار بین این دو مؤلفه است.
عبدالمهدی نصیرزاده؛ ابوالفضل فراهانی؛ شمس الدین رضایی؛ مریم وطن دوست
دوره 2، شماره 3 ، اسفند 1392، ، صفحه 129-144
چکیده
امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته در حال انتقال از حالت بوروکراتیک به وضعیت کارآفرینی میباشند. از این روی شناسایی و پرورش ویژگیهای مربوط به کارآفرینی به خصوص در مدیران از اهمیت ویژه برخوردار است. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی کارآفرینی مدیران ادارات کل تربیتبدنی ایران میباشد.این پژوهش توصیفی- پیمایشی و بصورت میدانی انجام گرفته ...
بیشتر
امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته در حال انتقال از حالت بوروکراتیک به وضعیت کارآفرینی میباشند. از این روی شناسایی و پرورش ویژگیهای مربوط به کارآفرینی به خصوص در مدیران از اهمیت ویژه برخوردار است. هدف اصلی پژوهش حاضر ارزیابی کارآفرینی مدیران ادارات کل تربیتبدنی ایران میباشد.این پژوهش توصیفی- پیمایشی و بصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش شامل 397 نفر مدیران ادارات کل تربیتبدنی استانها و شهرستانهای کشور در سطوح مختلف سلسله مراتبی بوده که از این تعداد 169 نفر با استفاده از جدول مورگان بعنوان نمونه انتخاب گردید. برای انجام این پژوهش از یک پرسشنامه استاندارد که توسط سازمان کانادایی متنوع سازی اقتصاد غرب5(2007) منتشر شده بود و شامل 75 سوال 4 گزینهای در طیف لیکرت، استفاده شده است .یافتهها نشان میدهد؛ متغیرهای جاهطلبی(اعتماد به نفس) و استقلالطلبی مدیران تربیتبدنی بسیاربالا، متغیر مخاطرهپذیری بالا و متغیرهای رهبری، انگیزش و پایداری کمتر از حد متوسط است. شاخص کارآفرینی به مفهوم کلی در در بین مدیران ادارات کل تربیت بدنی به مقدار 58/2 کمی بیش ازحد متوسط (5/2) است، که حاکی از استقرار وضعیت متوسطی از کارآفرینی است. بنابراین برای اعتلای کارآفرینی، پرورش ویژگیهای شخصیتی مدیران ضرورت دارد.
حبیب هنری؛ زینب مندعلی زاده
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 49-61
چکیده
هدف این مقاله تبیین و تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه و سپس پرسشنامة محققساخته (رویکرد آمیخته) استفاده شد. با توجه به عناصر تشکیلدهندة بیانیة مأموریت، پرسشنامة محققساخته ایجاد و پس از تأیید روایی صوری و محتوایی (توسط استادان) و پایایی (94/0=α)، ...
بیشتر
هدف این مقاله تبیین و تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه و سپس پرسشنامة محققساخته (رویکرد آمیخته) استفاده شد. با توجه به عناصر تشکیلدهندة بیانیة مأموریت، پرسشنامة محققساخته ایجاد و پس از تأیید روایی صوری و محتوایی (توسط استادان) و پایایی (94/0=α)، بین مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی (سازمان ورزش و جوانان)، استادان گروه مدیریت ورزشی، گرایش مدیریت کارآفرینی و مدیریت راهبردی توزیع شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (بارتلت، کایزر و تحلیل عاملی) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور با توجه به بار عاملی استخراج شده به این صورت تدوین شد: «مأموریت کارآفرینی فراهم کردن اقتصادی پویا برای ورزش، کمک به توسعة ورزش از طریق خصوصیسازی در جامعه به منظور گسترش نوآوری و ایجاد اشتغال است.» در نتیجه، تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور ماهیت و مفهوم فعالیتهای آیندة سازمان ورزش و جوانان را با هدف ایجاد اشتغال و توسعة کارآفرینی بیان و راهبردهای مؤثری را در این راستا تعیین میکند.