زینب آنت؛ سید نصر الله سجادی؛ محمد خبیری
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 11-24
چکیده
ملیگرایی مصرفکننده نوعی اولویت قائل شدن برای محصولات داخلی بر مبنای احساسات ملیگرایانه و موضوع بسیاری از تحقیقات در سالهای اخیر بوده است. در همین راستا، در تحقیق حاضر 278 نفر از میان 965 دانشجوی دورة کارشناسی تربیت بدنی دانشگاههای منتخب شهر تهران و کرج با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونة آماری تحقیق انتخاب شدند. ...
بیشتر
ملیگرایی مصرفکننده نوعی اولویت قائل شدن برای محصولات داخلی بر مبنای احساسات ملیگرایانه و موضوع بسیاری از تحقیقات در سالهای اخیر بوده است. در همین راستا، در تحقیق حاضر 278 نفر از میان 965 دانشجوی دورة کارشناسی تربیت بدنی دانشگاههای منتخب شهر تهران و کرج با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونة آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری تحقیق مقیاس 17 سؤالی CETSCALE شیمپ و شارما (1987) و پرسشنامة حسینزاده (1386) با پایایی 0/841 بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون من- ویتنی، آزمون فریدمن و دو جملهای در نرمافزار spss با سطح معناداری 0/05 >P استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد ملیگرایی مصرفی دانشجویان تربیتبدنی پایینتر از حد متوسط بوده است. همچنین، بین ملیگرایی و تجملگرایی رابطهای بهدست نیامد، در حالی که رابطهای منفی بین پذیرش فرهنگی و ملیگرایی مصرفی دانشجویان وجود دارد. علاوه بر این، نتایج آزمون من- ویتنی دلالت بر آن داشت که دختران ملیگراتر از پسران هستند و از تجملگرایی بیشتری نیز برخوردارند. در نهایت، دانشجویانی با ملیگرایی مصرفی کمتر ارزیابی پایینتری نیز از محصولات ایرانی داشتند.
سید سیروان حسینی؛ سید محمد کاشف کاشف؛ میر حسن سید عامری
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 25-34
چکیده
با رشد و توسعة شهرها، اطلاعات لازم برای مدیریت و برنامهریزی شهری به شدت افزایش یافته است و پیچیده میشود. شبکههای وسیع امکانات شهری، توزیع و تراکم جمعیت، کاربری زمینها و بسیاری موارد نظیر این، چنان بر پیچیدگی این برنامهریزی میافزایند که چارهای جز استفاده از GIS برای گردآوری این اطلاعات و پردازش آنها در ...
بیشتر
با رشد و توسعة شهرها، اطلاعات لازم برای مدیریت و برنامهریزی شهری به شدت افزایش یافته است و پیچیده میشود. شبکههای وسیع امکانات شهری، توزیع و تراکم جمعیت، کاربری زمینها و بسیاری موارد نظیر این، چنان بر پیچیدگی این برنامهریزی میافزایند که چارهای جز استفاده از GIS برای گردآوری این اطلاعات و پردازش آنها در قالب نظریههای جدید مدیریت و برنامهریزی شهری وجود ندارد. از طرف دیگر، سیستم اطلاعات جغرافیایی با توانمندیها و قابلیتهایی که در جمعآوری، ذخیره، بازیابی، کنترل، ادغام، پردازش، تحلیل، مدلسازی، و نمایش دادههای جغرافیایی دارد، ابزاری قوی در دست مدیران و برنامهریزان برای استفادة بهینه از منابع و ذخایر است. در این تحقیق روش نمونهگیری نیاز نبود و کل کاربریهای ورزشی در محدودة شهرسقز مطالعه شد. تحقیق حاضر با توجه به مطالعات اولیه از شهریور 1391 آغاز شد. در پژوهش حاضر، با استفاده از مدل AHP و همپوشانی وزنهای بهدست آمده از این روش، مکانهای مناسب مراکز ورزشی ارزیابی و تعیین شد. بر این اساس، نقشة فضاهای مطلوب تهیه و مساحت و درصد فضاهای مناسب در قالب جدول استخراج شد. نتایج نهایی به دست آمده از پژوهش نشان میدهد غالب اماکن ورزشی موجود در محدوده، از لحاظ مکانی دارای وضعیت نامناسب و متوسط و در برخی موارد اندک، دارای وضعیت مناسب و بسیار مناسباند. این مسئله را میتوان گواهی بر عدم استفادة مدیران از روشهای نوین و رایانهای در مکانیابی و ساخت اماکن ورزشی دانست.
میثم روحانی؛ مهدی طالب پور؛ رحیم رمضانی نژاد؛ نوشین بنار
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 35-48
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه مربیان و بازیکنان بود. جامعة آماری پژوهش تمامی سرمربیان و مربیان (72نفر) و بازیکنان ایرانی (277نفر) شاغل در دهمین دورة لیگ برتر فوتبال ایران (90-1389) بودند. نمونة آماری برابر با جامعة آماری در نظر گرفته شد، که در نهایت 70 سرمربی و مربی، ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مربیان لیگ برتر فوتبال ایران از دیدگاه مربیان و بازیکنان بود. جامعة آماری پژوهش تمامی سرمربیان و مربیان (72نفر) و بازیکنان ایرانی (277نفر) شاغل در دهمین دورة لیگ برتر فوتبال ایران (90-1389) بودند. نمونة آماری برابر با جامعة آماری در نظر گرفته شد، که در نهایت 70 سرمربی و مربی، 197 بازیکن فوتبال و در مجموع 267 نفر در پژوهش حاضر شرکت کردند. از پرسشنامة محققساخته حاوی 60 گویه یا شاخص ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال در مصاحبهای نیمههدایت شده و در مقیاس پنج ارزشی لیکرت استفاده شد. اساتید صاحبنظر و مربیان و کارشناسان با سابقة فوتبال روایی صوری و محتوایی پرسشنامه را تأیید کردند. پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (92/0 =α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل، آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0 P≤ استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل عاملی از 60 گویة ارزیابی عملکرد، سه گویه حذف و 57 گویه در پنج عامل قرارگرفت. عوامل فنی- آموزشی (15 گویه)، رفتاری و تربیتی (13 گویه)، مدیریت تیمی و فردی (11 گویه)، حفظ و ارتقای تیم (10 گویه) و عامل سابقه و تجربه (8 گویه)، به ترتیب، مهمترین عوامل ارزیابی عملکرد مربیان فوتبال شناخته شدند. همچنین، بین اولویت همة عوامل ارزیابی عملکرد مربیان (به استثنای تفاوت بین عوامل رفتاری و تربیتی با فنی- آموزشی) تفاوت معناداری وجود داشت (05/0≥P). با توجه به اولویت بالای عامل فنی-آموزشی و عامل رفتاری و تربیتی، کارشناسان و مدیران ورزشی میتوانند مربیان را از نظر شاخصهای فنی ارزیابی کنند و چون بازیکنان بیشترین ارتباط را با مربی دارند، ارزیابی مهارتهای رفتاری و ارتباطی مربیان نیز بسیار مهم است.
حبیب هنری؛ زینب مندعلی زاده
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 49-61
چکیده
هدف این مقاله تبیین و تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه و سپس پرسشنامة محققساخته (رویکرد آمیخته) استفاده شد. با توجه به عناصر تشکیلدهندة بیانیة مأموریت، پرسشنامة محققساخته ایجاد و پس از تأیید روایی صوری و محتوایی (توسط استادان) و پایایی (94/0=α)، ...
بیشتر
هدف این مقاله تبیین و تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. جهت جمعآوری دادهها از مصاحبه و سپس پرسشنامة محققساخته (رویکرد آمیخته) استفاده شد. با توجه به عناصر تشکیلدهندة بیانیة مأموریت، پرسشنامة محققساخته ایجاد و پس از تأیید روایی صوری و محتوایی (توسط استادان) و پایایی (94/0=α)، بین مدیران ستادی سازمان تربیت بدنی (سازمان ورزش و جوانان)، استادان گروه مدیریت ورزشی، گرایش مدیریت کارآفرینی و مدیریت راهبردی توزیع شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (بارتلت، کایزر و تحلیل عاملی) جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس یافتههای این پژوهش، مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور با توجه به بار عاملی استخراج شده به این صورت تدوین شد: «مأموریت کارآفرینی فراهم کردن اقتصادی پویا برای ورزش، کمک به توسعة ورزش از طریق خصوصیسازی در جامعه به منظور گسترش نوآوری و ایجاد اشتغال است.» در نتیجه، تدوین بیانیة مأموریت کارآفرینی در ورزش کشور ماهیت و مفهوم فعالیتهای آیندة سازمان ورزش و جوانان را با هدف ایجاد اشتغال و توسعة کارآفرینی بیان و راهبردهای مؤثری را در این راستا تعیین میکند.
مهدی گودرزی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 61-74
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور بود. برای گردآوری دادهها، اسناد و مدارک بررسی و متون پیشینه مطالعه شد و پرسشنامههای نظرسنجی و PEST SCAN (91/0=α) و تحلیل SWOT به کار رفت. در بخش نظرسنجی، 23 مدیرکل و کارشناسارشد اسبق و کنونی ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه پیام ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور بود. برای گردآوری دادهها، اسناد و مدارک بررسی و متون پیشینه مطالعه شد و پرسشنامههای نظرسنجی و PEST SCAN (91/0=α) و تحلیل SWOT به کار رفت. در بخش نظرسنجی، 23 مدیرکل و کارشناسارشد اسبق و کنونی ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور و اعضای علمی و دانشجویان مقطع دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور که در زمینة فعالیتها و مشاغل ورزشی دانشگاه پیام نور نقش داشتهاند انتخاب شدند. با استفاده از روش دلفی، برگزاری جلسات و چندین مرحلة تحلیل راهبردی، 7 قوت، 7 ضعف، 7 فرصت و 7 تهدید تأیید و بر اساس آزمون فریدمن، رتبهبندی شد. یافتههای پژوهش نشان داد در دانشگاه پیام نور با جمعیت دانشجویی1.040.000 نفری، کمتر از 1% دانشجویان در ورزش دانشجویی مشارکت دارند. با این حال، داشتن مراکز آموزشی متعدد رشتة تربیت بدنی، جمعیت کثیر دانشجویی در دامنههای سنی متفاوت، بالاترین گسترة پوششی مراکز دانشگاهی در سراسر کشور، نیز بیشترین بودجة خارج از شمول باعث شده است، جایگاه ورزش دانشجویی ادارة کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور در موقعیت SO قرارگیرد. در همین راستا، میتوان بر پایة تحلیل اطلاعات بهدست آمده، به مسئولان و مدیران ورزشی دانشگاه پیام نور کمک کرد ضعفها را رفع و از قوتها در جهت به حداکثر رساندن فرصتها استفاده کنند.
لقمان کشاورز؛ مجید جلالی فراهانی؛ سید محمد انصاری
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 75-84
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسة نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی مقطع متوسطة بندرعباس بود. جامعة آماری تحقیق همة معلمان دروس غیر از تربیت بدنی (62 نفر) و دانشآموزان پسر مقطع متوسطة شهر بندرعباس (20000 نفر) بودند. برای نمونة تحقیق، بر اساس جدول مورگان، 377 دانشآموز به طور تصادفی ساده و 62 معلم غیرتربیت بدنی به طور ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسة نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی مقطع متوسطة بندرعباس بود. جامعة آماری تحقیق همة معلمان دروس غیر از تربیت بدنی (62 نفر) و دانشآموزان پسر مقطع متوسطة شهر بندرعباس (20000 نفر) بودند. برای نمونة تحقیق، بر اساس جدول مورگان، 377 دانشآموز به طور تصادفی ساده و 62 معلم غیرتربیت بدنی به طور کلشمار انتخاب شدند. به منظور دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامة 34 سؤالی محققساختة «بررسی نگرش معلمان و دانشآموزان به معلمان تربیت بدنی» استفاده شد. روایی هر دو پرسشنامه به تأیید 15 متخصص رسید و پایایی آن در آزمونی مقدماتی با 30 آزمودنی و آلفای کرونباخ به ترتیب 81/0 و 83/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مانند کلموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت تکگروهی و مستقل و رگرسیون خطی با کمک نرمافزار SPSS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد نگرش معلمان سایر دروس و دانشآموزان به معلمان تربیت بدنی نامطلوب است. بین نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد. نگرش دانشآموزان قابلیت پیشبینی نگرش معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی را داراست. بین نوع نگرش دانشآموزان و معلمان سایر دروس به معلمان تربیت بدنی تفاوت معناداری وجود ندارد.
علیرضا رمضانی؛ عباس نظریان مادوانی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 85-98
چکیده
هدف پژوهش، مطالعة ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه و حدود 3859 نفر بود. به استناد جدول تعیین حجم نمونة مورگان، 380 نفر نمونة آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای و تصادفی انجام شد. هر یک از دانشکدهها یک ...
بیشتر
هدف پژوهش، مطالعة ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه و حدود 3859 نفر بود. به استناد جدول تعیین حجم نمونة مورگان، 380 نفر نمونة آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش خوشهای و تصادفی انجام شد. هر یک از دانشکدهها یک خوشه فرض شد و نمونة مورد نیاز به صورت تصادفی از این خوشهها و متناسب با حجم دانشکده جمعآوری شد. از پرسشنامة کیفیت زندگی SF-36، هوش هیجانی سایبریا شرینگ و پروتکل اجرایی فعالیت بدنی در جمعآوری دادهها استفاده شد. در تحلیل دادهها، از آمار توصیفی (میانگین و درصد، فراوانی، انحراف معیار، انواع نمودار و جدول) و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت کلی نمرة میانگین کیفیت زندگی دانشجویان با توجه به نمرة شاخص (100) متوسط (71-68) است و در این رابطه کیفیت زندگی دختران، پایینتر از پسران است. همچنین، نمرة میانگین هوش هیجانی پسران، بالاتر از دختران است و دختران از آمادگی جسمانی پایینتری نسبت به پسران برخوردارند. نهایتاً نتایج نشان داد آمادگی جسمانی (268/0=β) و هوش هیجانی (278/0=β)، قابلیت پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان را دارد (001/0≥P). به نظر میرسد اجرای فوق برنامههای متنوع، همچون فعالیتهای منظم ورزشی و تفریحی در ادارة تربیتبدنی همچنین برپایی کارگاههای مشاورهای از طرف مرکز مشاوره، در بهبود کیفیت زندگی دانشجویان، بهویژه دختران، مناسب است.
ژاله معماری؛ مهرزاد حمیدی؛ طاهره سیفی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 99-112
چکیده
به موازات رشد سریع دیدگاه حرفهای، رویکرد فعلی تشکیلات ورزش جهان به آموزش و ارتقای مربیان، رو به توسعه است. آنان از ارکان اصلی در آموزش، رهبری و هدایت تیماند و نقش مهمی در پرورش ورزشکاران ایفا میکنند. هدف از انجام این تحقیق مطالعة نظام آموزش، ارزیابی و ارتقای مربیان ورزش کشورهای منتخب و ارائة الگوی پیشنهادی است. این تحقیق ...
بیشتر
به موازات رشد سریع دیدگاه حرفهای، رویکرد فعلی تشکیلات ورزش جهان به آموزش و ارتقای مربیان، رو به توسعه است. آنان از ارکان اصلی در آموزش، رهبری و هدایت تیماند و نقش مهمی در پرورش ورزشکاران ایفا میکنند. هدف از انجام این تحقیق مطالعة نظام آموزش، ارزیابی و ارتقای مربیان ورزش کشورهای منتخب و ارائة الگوی پیشنهادی است. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیلی انجام شده و در جمعآوری اطلاعات از منابع موجود در کتابخانهها و مروری بر اسناد موجود و مطالب اینترنت استفاده شده است. در ایران وزارت ورزش تلاشهای مفیدی درخصوص آموزش، ارزیابی و ارتقای مربیان انجام داده است؛ لیکن عدم رویکرد سیستمی موجب شده تا همگامی آن با سیستمهای پیشرفتة جهان با اشکالهای متعددی مواجه گردد. در استرالیا دربارة آموزش مربیان مطالعات گستردهای انجام شده و نوشتارهایی در باب چارچوب، سرفصل، محتوی و معیارهای آموزش و ارتقای مربیان نگاشته شده است. در انگلستان ویراستهای متعددی از نظام آموزش مربیان ارائه شده و محتوای آموزشی جدیدی برای سطوح مختلف مربیگری در حال تدوین است. در ایالات متحده با توجه به سیستم آموزشی حاکم، معیارها و برنامههای آموزشی مربیان تدوین و در حال بهروزرسانی است. در کانادا نیز مطالعات گستردهای انجام شده است، به طوریکه برنامةپیشرفت مربیان و ورزشکاران هر رشته تدوین و این برنامههای آموزشی به سایر کشورها نیز ارائه میشود. نتایج مطالعات نشان میدهد رویکرد سیستمی و هماهنگی با انجمنهای قارهای و جهانی مربیان از نیازهای عاجل مربیگری ورزش کشور است و تأسیس بنیاد بینالمللی مربیان از ضروریات آن است. در این راه بهرهگیری از تجارب کشورهای منتخب و نظامهای مربوط مفید خواهد بود.
کامران عبدی پور؛ شیرین رزدشتیان؛ عزت الله جمشیدی؛ جهان امیری
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 113-120
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، پیشبینی رضایت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای غرب کشور بر اساس نقش رهبری خدمتگزار است. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق تمامی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای غرب کشور (300 نفر) بودند. نمونة آماری بر اساس جدول مورگان (200 نفر)، به صورت تصادفی- خوشهای تعیین شده است. ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، پیشبینی رضایت شغلی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای غرب کشور بر اساس نقش رهبری خدمتگزار است. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری تحقیق تمامی کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان استانهای غرب کشور (300 نفر) بودند. نمونة آماری بر اساس جدول مورگان (200 نفر)، به صورت تصادفی- خوشهای تعیین شده است. ابزار مورد استفادة تحقیق، دو پرسشنامة استاندارد رهبری خدمتگزار قلیپور و رضایت شغلی مینه سوتا بود، که پایایی آنها به ترتیب 90/0 و 89/0 تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و گامبهگام) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین رهبری خدمتگزار و رضایت شغلی ارتباط مثبت وجود دارد (49/0=r، 01/0 P
ابوالفضل فراهانی؛ الهام غلامپور؛ امین عادلخانی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 121-138
چکیده
دانشجویان اولین گروهیاند که میتوانند در مورد آموزشها و مهارتهای خود اظهارنظر کنند. نظرهای این گروه در رابطه با سیاستگزاری دولت دربارة اشتغال اهمیت ویژهای دارد. لذا، هدف از این پژوهش بررسی مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان با تحلیل نظرهای دانشجویان کارشناسیارشد ...
بیشتر
دانشجویان اولین گروهیاند که میتوانند در مورد آموزشها و مهارتهای خود اظهارنظر کنند. نظرهای این گروه در رابطه با سیاستگزاری دولت دربارة اشتغال اهمیت ویژهای دارد. لذا، هدف از این پژوهش بررسی مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیت بدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان با تحلیل نظرهای دانشجویان کارشناسیارشد این رشته بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و شیوة اجرا میدانی بود. جامعة آماری تحقیق تمامی دانشجویان کارشناسیارشد تربیتبدنی در سال تحصیلی 91-1390 بودند که با بهرهگیری از جدول مورگان 330 نفر به صورت تصادفی خوشهای نمونهگیری شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة محققساخته بود که پس از تعیین روایی و پایایی مورد استفاده قرارگرفت (84/0=α). از آمار توصیفی و آزمون t تکمتغیره برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، از نظر دانشجویان کارشناسیارشد تربیتبدنی، نقش سیاستگزاری دولتی بر انتظارهای شغلی دانشجویان در حد «زیاد»، نقش سیاستگزاری دولتی بر رضایت شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد»، نقش آموزش نظری در آیندة شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد»، نقش آموزش عملی و مهارتی در آیندة شغلی دانشجویان در حد «زیاد»، نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر انتظارات شغلی دانشجویان بین «متوسط» تا «زیاد» و نقش عوامل اقتصادی و معیشتی مؤثر بر انتظارات شغلی دانشجویان در حد «زیاد» ارزیابی میشود؛ همچنین، اختلاف میانگین تمامی گویههای تحقیق با میانگین فرضی سه، معنادار بود (05/0>P). بهطور کلی، نقش مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی در هدایت انتظارات شغلی دانشجویان بسیار مهم و حیاتی است. در پایان، با عنایت به یافتههای پژوهش، راهبرد پیشنهادی محققان به مدیریت و سیاستگزاری دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی عبارت است از تقسیم مسئولیت در دانشکدهها و گروهها با سه رویکرد آموزشمحور، پژوهشمحور و کارآفرین، به ترتیب در راستای دستیابی به مرزهای علوم ورزشی در جهان، حرفهای کردن علوم از طریق افزایش کیفیت آموزش عالی در رشتة تربیتبدنی، و کارآفرینی و حل بحران بیکاری با اختصاص تسهیلات خوداشتغالی به دانشگاهیان کارآفرین حوزة ورزش. سیاستهایی نیز برای دستیابی به راهبرد پیشنهادی ارائه شده است.
حسین عیدی؛ همایون عباسی؛ امین بخشی چناری؛ معصومه فدایی؛ آکو ابراهیم فقهی
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 139-150
چکیده
هوش هیجانی به مثابة سازهای روانشناختی، در حوزههای مختلف روانشناسی، مدیریت و اخیراً ورزش نقش مهمی پیدا کرده است. هدف از این مطالعه، تحلیل عاملی تأییدی ابزار هوش هیجانی در ورزش است. جامعة آماری پژوهش، شامل تمامی مربیان، ورزشکاران و داوران استان کرمانشاه بود که 166 نفر در نهایت به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. در این تحقیق ...
بیشتر
هوش هیجانی به مثابة سازهای روانشناختی، در حوزههای مختلف روانشناسی، مدیریت و اخیراً ورزش نقش مهمی پیدا کرده است. هدف از این مطالعه، تحلیل عاملی تأییدی ابزار هوش هیجانی در ورزش است. جامعة آماری پژوهش، شامل تمامی مربیان، ورزشکاران و داوران استان کرمانشاه بود که 166 نفر در نهایت به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. در این تحقیق پس از بررسی روایی محتوا، جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی، ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ استفاده شد. در خصوص تعداد نمونههای آماری تحقیق در روش تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، تعداد نمونهها بر اساس تعداد متغیرها (سؤالها) تعیین شد. نتایج اجرای تحلیل عاملی نشان داد ساختار شش عامل، از جهت تفکیک سؤالها و انطباق با مبانی مناسب است. پایایی به دست آمده با استفاده از آلفای کرونباخ برای مؤلفههای ششگانه بین 73/0 تا 79/0 بود که نشاندهندة پایایی مناسب ابزار است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد الگوی شش عاملی سازة هوش هیجانی، شامل ارزیابی احساسات دیگران، ارزیابی احساسات خود، خودتنظیمی، مهارتهای اجتماعی، بهکارگیری عواطف و خوشبینی دارای برازندگی مناسبی است. پیشنهاد میشود در تحقیقات آینده، این پرسشنامه در نمونهها و در حوزههای دیگر ورزش برای اطمینان از روایی و پایایی آن اجرا گردد.
سعید یوسفی؛ پرستو زرکی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 2، شماره 1 ، شهریور 1392، صفحه 151-162
چکیده
هدف پژوهش حاضر ارزیابی دانش مربیان ورزش از کمکهای اولیه به ورزشکاران آسیبدیده در میادین ورزشی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر اجرا میدانی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی مربیان ورزشی استان کرمان به تعداد 359 نفر بود. نمونة آماری برابر جامعة آماری در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر ارزیابی دانش مربیان ورزش از کمکهای اولیه به ورزشکاران آسیبدیده در میادین ورزشی است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که از نظر هدف کاربردی و از نظر مسیر اجرا میدانی است. جامعۀ آماری پژوهش تمامی مربیان ورزشی استان کرمان به تعداد 359 نفر بود. نمونة آماری برابر جامعة آماری در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة محققساختة «ارزیابی میزان آگاهی مربیان از کمکهای اولیه» استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامه (90/0=CVI)، و پایایی آن را نتایج آزمون آلفای کرونباخ (95/0= r) نشان داد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد، میزان آگاهی بیشتر (90/43%) مربیان مرد در سطح پایین و بیشتر (50/48%) مربیان زن در سطح متوسط است. همچنین، بین میزان آگاهی مربیان با مدرک تحصیلی ارتباط معناداری (05/0>P) وجود دارد و با سابقة مربیگری و سن مربیان (05/0<P) ارتباط معناداری وجود ندارد. با توجه به نقش پراهمیت مربیان در توسعة ورزش، همچنین اجتنابناپذیری آسیبهای ورزشی تلاش برای آموزش کمکهای اولیه در سطوح دورههای مربیگری ضروری به نظر میرسد.