آموزش ورزش
علی محمدی؛ مهدیه آیرم؛ مرجان نامجو؛ مراد حسینی
چکیده
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی بود که از بین آنها 325 دانشجو معلم دختر که واحد درسی تربیتبدنی عمومی 1 را اخذ کرده بودند به روش نمونهگیری تمام شماری انتخاب شدند. دادهها ...
بیشتر
پژوهش حاضر باهدف ارزیابی و تدوین نورم آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران انجام گرفت. روش پژوهش، کاربردی از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه دانشجو معلمان رشته علوم تربیتی بود که از بین آنها 325 دانشجو معلم دختر که واحد درسی تربیتبدنی عمومی 1 را اخذ کرده بودند به روش نمونهگیری تمام شماری انتخاب شدند. دادهها به شیوه آزمون پایانی و از طریق اجرای آزمونهای دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی، جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها و تدوین نورمهای استاندارد با استفاده از آمار توصیفی، سطوح زیر منحنی طبیعی، نمره استاندارد z و نرمافزار هنجار انجام شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین رکوردهای بهدستآمده در چهار آزمون دوی 800 متر، پلانک، شنای سوئدی و ایستگاهی به ترتیب 85/4، 62، 19 و 30/1 است. ازآنجاییکه بر اساس نورم بهدستآمده، بهترین نمره به دانشجویانی تعلق میگیرد که بتوانند رکوردهای 79/3 دقیقه و ثانیه در آزمون دوی 800 متر، 72 ثانیه در آزمون پلانک، 27 تکرار در آزمون شنای سوئدی و 06/1 دقیقه و ثانیه در آزمون ایستگاهی را کسب کنند، بنابراین میتوان نتیجه گرفت وضعیت دانشجویان، در چهار آزمون آمادگی جسمانی ارزیابی شده، با شرایط مطلوب فاصله دارد. درنهایت، محققان نورمهای آمادگی جسمانی را برای دانشجو معلمان دختر دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران ایجاد کردند که میتواند بهعنوان مرجع در آینده مورد استفاده قرار گیرد. نورمهای آمادگی جسمانی برای دانشجو معلمان دختر این مطالعه برای اساتید رشته تربیتبدنی مفید خواهد بود، زیرا میتوانند آمادگی جسمانی دانشجو معلمان دختر را بهطور مناسب بر اساس جنسیت آزمایش کنند.
آموزش ورزش
مجید پوررضایی؛ احسان اسداللهی؛ صدیقه سعیدی مهر؛ ویدا دوست خواه
چکیده
فدراسیونهای ورزشی همواره به دنبال توسعه رشته خود، جذب و مدیریت استعدادهای ورزشی هستند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر گرایش ورزشکاران تیمهای ملی به ورزش قهرمانی در دوران کودکی بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از منظر روش تحلیل، توصیفی و اکتشافی بود که دادهها به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعهآماری شامل کلیه ...
بیشتر
فدراسیونهای ورزشی همواره به دنبال توسعه رشته خود، جذب و مدیریت استعدادهای ورزشی هستند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر گرایش ورزشکاران تیمهای ملی به ورزش قهرمانی در دوران کودکی بود. روش پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از منظر روش تحلیل، توصیفی و اکتشافی بود که دادهها به صورت میدانی جمعآوری شد. جامعهآماری شامل کلیه ملیپوشان حال حاضر تیمهای ملی و دارای سوابق قهرمانی اهل استان خراسان رضوی به تعداد 120 نفر بودند. جهت جمعآوری دادههای مورد نیاز تحقیق در بخش کیفی از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته استفاده شد که پس از مصاحبه با 21 نفر، جمعآوری دادهها به اشباع نظری رسید و تحلیل دادهها از طریق شیوه تحلیل مضمون انجام شد. در بخش کمی جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته صورت پذیرفت. تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. نتایج نشان داد که 7 مفهوم اصلی شامل عوامل مهارتهای فردی، شاخص اقتصادی، شاخص اجتماعی، تحصیلات، شهرت، شاخص مدیریتی، رسانه و مطبوعات بر گرایش ورزشکاران تیمهای ملی به ورزش قهرمانی در دوران کودکی موثر هستند. رتبهبندی شاخصهای موثر نشان داد که شاخص مدیریتی دارای بالاترین رتبه بود. با هدف قرار دادن دلایل گرایش کودکان و نوجوانان به ورزش قهرمانی، میتوان مدیریت استعداد در فدراسیونهای ورزشی را اثربخش نمود و از صرف هزینه و زمان زیاد و همچنین آزمایش و خطا پیشگیری کرد.
آموزش ورزش
فرناز ترابی؛ محمد محمدی
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی چالشها و ارایه راهکارهای تاثیر گذار بر مدیریت سالمندان در مشارکت به ورزش و فعالیت بدنی بود. پژ.هش حاضر از نوع کاربردی و اکتشافی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل پژوهشگران و صاحبنظران و متخصصین علوم ورزشی، پزشکان و مدیران مربوط به سازمانهای مربوط به حوزة سالمندی بودند. نمونهها بهصورت هدفمند برای ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی چالشها و ارایه راهکارهای تاثیر گذار بر مدیریت سالمندان در مشارکت به ورزش و فعالیت بدنی بود. پژ.هش حاضر از نوع کاربردی و اکتشافی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل پژوهشگران و صاحبنظران و متخصصین علوم ورزشی، پزشکان و مدیران مربوط به سازمانهای مربوط به حوزة سالمندی بودند. نمونهها بهصورت هدفمند برای مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت، اشباع نظری پس از مصاحبه با 35 نفر به دست آمد. تحلیل دادهها بر اساس روش کیفی انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 27 کد باز برای چالشها در قالب 4 مولفه اصلی تعریف شدند که شامل: موانع اجتماعی و فرهنگی، موانع منافع درک شده و موانع پزشکی و موانع اطلاع رسانی بودند. همچنین 28 کد باز برای ارایه راهکارها در قالب 3 مولفه اصلی تعریف شد که شامل: راهکارهای برنامه ریزی و آموزشی، راهکاراهی اجتماعی – فرهنگی و راهکارهای پزشکی - اطلاع رسانی میباشند. با توجه به تحقیق حاضر اینگونه نتیجه گیری میشود که چالش های تاثیر گذار بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم سبب گرایش کمتر سالمندان به ورزش و فعالیت بدنی در کشور میگردد. بنابراین اقداماتی از جمله راهکارهای برنامهریزی و آموزش، اجتماعی و فرهنگی، پزشکی و اطلاع رسانی میتواند در مشارکت بیشتر سالمندان کشور به ورزش و فعالیت بدنی تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد.
آموزش ورزش
امیر منتظری؛ سمیرا فیضی؛ امین رشید لمیر
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش عوامل اجتماعی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی بود. حجم نمونه پژوهش، با توجه به روش مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس تعداد گویههای ابزار پژوهش تعیین شد. لذا با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل نقش عوامل اجتماعی در خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان تربیت بدنی استان خراسان رضوی بود. حجم نمونه پژوهش، با توجه به روش مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس تعداد گویههای ابزار پژوهش تعیین شد. لذا با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 550 معلم بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند دادههای مورد نیاز برای تحلیل مدل نظری با استفاده از چهار پرسشنامه هوش اجتماعی محمد (2021)، نشاط اجتماعی هیلز و آرگایل (2002)، اعتماد اجتماعی صفارینیا و شریف (2013) و خودکارآمدی معلم شانن ـ موران و وولفولک (2001) گردآوری شد. برای محاسبة پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. مدل معادلة ساختاری نشان داد، هوش اجتماعی در نشاط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی نقش مؤثر و مثبتی دارد. همچنین، نقش اعتماد و نشاط اجتماعی بر خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی مثبت و معنادار بود. بهعلاوه، هوش اجتماعی با همراهی نشاط اجتماعی و اعتماد اجتماعی نقش مثبت و مؤثرتری بر خودکارآمدی معلمان داشت. بر این اساس، سازمان آموزش و پرورش و بهویژه حوزه تربیت بدنی و سلامت آن میتواند با استفاده از عوامل اجتماعی نظیر هوش اجتماعی، نشاط و اعتماد اجتماعی، خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی خود را تقویت کند. به عبارتی دیگر، راهبردهای ارتقاء و تقویت هوش اجتماعی همراه با راهبردهای افزایش نشاط و اعتماد اجتماعی معلمان تربیت بدنی برای افزایش و ارتقاء خودکارآمدی آنان باید مورد توجه قرار گیرد..
آموزش ورزش
مجید حبیب زاده؛ مهرداد محرم زاده؛ رباب مختاری؛ مسعود ایمان زاده
چکیده
هدف این مقاله اعتبارسنجی مدل توسعه فوتبال ردههای پایه استان اردبیل در بعد همگانی میباشد. روش تحقیق از نوع کمی بوده که به شیوه پیمایشی انجام یافت و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ورزشکاران، کارشناشان، مدیران ورزشی و اساتید میباشد، با توجه به این که از روش تحلیل عاملی تاییدی بهره برده شده است لذا تعداد نمونه لازم متناسب با تعداد متغیرها ...
بیشتر
هدف این مقاله اعتبارسنجی مدل توسعه فوتبال ردههای پایه استان اردبیل در بعد همگانی میباشد. روش تحقیق از نوع کمی بوده که به شیوه پیمایشی انجام یافت و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل ورزشکاران، کارشناشان، مدیران ورزشی و اساتید میباشد، با توجه به این که از روش تحلیل عاملی تاییدی بهره برده شده است لذا تعداد نمونه لازم متناسب با تعداد متغیرها انتخاب گردید و به ازای هر متغیر حداقل 5 نمونه و در مجموع 230 نفر انتخاب گردید و نمونهگیری تصادفی میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات نیز با استفاده از پرسشنامه بوده است. نتایج نشان داد میانگین نظرات ورزشکاران، کارشناشان، مدیران ورزشی و اساتید نسبت به اعتبارسنجی مدل 4.48 از 5 بدست آمده که برابر 89.6 درصد میباشد؛ لذا مدل پیشنهادی از درجه اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و بر اساس اعتبارسنجی کیفیت پژوهش و مدل براساس شاخص "مقبولیت" استراوس و کوربین، مدل توسعه فوتبال ردههای پایه استان اردبیل در بعد همگانی از کیفیت و اعتبار خوبی برخوردار میباشد و همچنین در تحلیل عاملی تأییدی شاخصهای نیکوئی برازش مدل ساختاری مطلوب بوده و دارای برازش خوب میباشد. بنابراین اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفته و میتوان گفت مدل توسعه فوتبال ردههای پایه استان اردبیل در بعد همگانی دارای اعتبار کافی میباشد.
آموزش ورزش
صدیقه فضائلی؛ حسین پیمانی زاد؛ حسن فهیم دوین؛ محمدرضا اسماعیل زاده
چکیده
هدف از مطالعه حاضر تدوین چارچوب فرهنگ زیست محیطی ورزش کشور مبتنی بر شاخصهای توسعه پایدار میباشد. روش تحقیق از نوع کیفی از مطالعه نظامند مبتنی بر رویکرد دادهبنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل دو بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی بود. مشارکتکنندگان به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر تدوین چارچوب فرهنگ زیست محیطی ورزش کشور مبتنی بر شاخصهای توسعه پایدار میباشد. روش تحقیق از نوع کیفی از مطالعه نظامند مبتنی بر رویکرد دادهبنیاد استفاده شد. مشارکتکنندگان شامل دو بخش منابع انسانی و منابع اطلاعاتی بود. مشارکتکنندگان به تعداد قابل کفایت، بهصورت هدفمند و بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انجام شد (16 نفر و 55 سند). ابزار پژوهش شامل مصاحبههای اکتشافی نیمهساختارمند به همراه مطالعه کتابخانهای نظاممند بود. روایی ابزار براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، نظر خبرگان و توافق بین مصححان ارزیابی و تائید گردید. چارچوب مفهومی نهایی شامل 6 مقوله اصلی شامل شرایط علی (الزامات و مفروضات فرهنگ ورزش سبز و پایدار)، عوامل زمینهای (بستر و ظرفیت فرهنگ ورزش سبز و پایدار)، عوامل مداخلهگر (چالشهای فرهنگ ورزش سبز و پایدار)، پدیده محوری (فرهنگ ورزش سبز و پایدار)، استراتژیها (رویکردهای ترویج فرهنگ ورزش سبز و پایدار) و مقوله پیامدها (نتایج و کارکردهای فرهنگ ورزش سبز و پایدار) بود. نتیجهگیری میشود مقولههای شناسایی شده و پیامدهای این اقدامات در زمینه زیست محیطی و توسعه پایدار، کمک به کاهش مشکلات زیست محیطی و توسعه پایدار ملی، همچنین ارتقای کارکردهای تربیتی و کارکردهای فرهنگی اجتماعی ورزش در کشور، ارتقای جایگاه ورزش در برنامههای کلان توسعه پایدار کشور و در نهایت تأمین رضایت ذینفعان و جامعه ورزشی را در بر خواهد داشت. چارچوب حاضر به مسئولان ذیربط کشور کمک میکند تا با بکارگیری این چارچوب بتوان امیدوار بود که در جهت فرهنگ زیست محیطی ورزش کشور و در نهایت توسعه پایدار ورزش کشور اقدامات موثری انجام داد.
آموزش ورزش
حسین رحیمی کلور؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شبیهسازی توسعه معنویت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ ـ اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 12 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی (اﺳﺎﺗﯿﺪ دانشگاه) و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شبیهسازی توسعه معنویت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ ـ اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 12 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی (اﺳﺎﺗﯿﺪ دانشگاه) و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ (ﻣﺪﯾﺮان سازمانهای ورزشی) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. جهت ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ، روش ﺗﺤﻠﯿﻞ تم ﺑﻪﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. و ﺳﭙﺲ ﻣﺪل رواﺑﻂ ﺑﻪ روش دﯾﻤﺘﻞ آزﻣﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ. در نهایت ﻣﺪل توسعه معنویت سازمانی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﻣﺪلﺳﺎزی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیهسازی شده است. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻓﺎز ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰار Maxqda20 و در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰارهای Excel و AnyLogic اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. بر اساس نتایج پژوهش 46 کد اولیه، 10 تم فرعی و 4 تم اصلی احصا شد. همچنین ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی نشان داد، ﻣﺪل اراﺋﻪﺷﺪه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮآورد ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از آﺗﯿﻪ توسعه معنویت سازمانی در سازمانهای ورزشی را اراﺋﻪ دهد.
آموزش ورزش
علی ابوالحسینی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل محتمل ترین سناریو توسعه فوتسال کشور می باشد. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی است که از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگانی که در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای و رشته فوتسال از دانش و تجربه لازم برخوردار هستند. نمونه گیری به صورت گلوله برفی است. 12 مصاحبه با خبرگان ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل محتمل ترین سناریو توسعه فوتسال کشور می باشد. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی است که از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگانی که در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای و رشته فوتسال از دانش و تجربه لازم برخوردار هستند. نمونه گیری به صورت گلوله برفی است. 12 مصاحبه با خبرگان انجام گرفت. از فنون و ابزارهای مختلف همچون مصاحبه، پنل خبرگان و پرسشنامه استفاده شد. در پردازش داده ها نیز از تکنیک هایی از جمله تکنیک دلفی، تحلیل اثرات متقاطع،تحلیل ساختاری ،بالانس اثرات متقابل و از نرم افزار میک مک و سناریو ویزارد استفاده شد.34 عامل تاثیرگذار توسعه فوتسال کشور مشخص شدند. با بهره گیری از روش تحلیل ساختاری(اثرات متقاطع) و نرم افزار میک مک جایگاه هر عامل در سیستم به دست آمده مشخص شد و 8 پیشران به عنوان کلیدی ترین آینده سازها در توسعه فوتسال کشور مشخص شدند و با استفاده از آن ها محتمل ترین سبد سناریو توسعه فوتسال کشور بدست آمد که در این سبد سناریو بدست آمده هر 8 پیشران در افق زمانی 10 ساله به حالت فاجعه اتفاق خواهند افتاد. نتایج این پژوهش می تواند به عنوان یک راهنما در برآورد و پیشنگری آینده سازمان های ورزشی ایران که با ورزش فوتسال در ارتباط هستند مؤثر باشد و مسیری را نشان دهد که باعث فاصله گرفتن از شرایط بحرانی و نزدیک شدن به شرایط ایده ال باشد و به توسعه کمی و کیفی رشته کمک زیادی کند.
آموزش ورزش
رضا شیخ یوسفی؛ نسرین عزیزیان کهن؛ مهرداد محرم زاده؛ عباس نقیزاده باقی
چکیده
هدف پژوهش طراحی مدل کاربست فناوریهای نوین در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این تحقیق حاضر از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بود. جامعه آماری شامل اساتید منتخب مدیریت ورزشی دانشگاهها و مدیران ادارات کل ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند با دو نمونه اولیه انجام و ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی مدل کاربست فناوریهای نوین در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این تحقیق حاضر از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بود. جامعه آماری شامل اساتید منتخب مدیریت ورزشی دانشگاهها و مدیران ادارات کل ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند با دو نمونه اولیه انجام و حجم آن بر اساس اشباع اطلاعاتی، 15 نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق از نوع میدانی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای تحلیل دادهها از کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری، گزینشی) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل علی کاربست فناوریهای نوین در توسعه ورزش همگانی ایران عبارتاند از سبک زندگی، جامعه مخاطب و نیاز ورزش همگانی به فناوری نوین، عوامل زمینهای آن شامل عوامل زیرساختی، مدیریتی، فرهنگی و جغرافیایی، عوامل مداخلهگر آن شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی-فرهنگی و راهبردهای آن شامل راهبردهای آموزشی، راهبردهای مدیریتی، فرهنگسازی، راهبردهای پژوهشی و راهبردهای مالی است که در نهایت موجب پیامدهایی اعم از توسعه ورزشی، توسعه دانشی، توسعه اقتصادی، توسعه بهداشتی و توسعه بینالمللی میشود. بنابراین بکارگیری اصولی و مناسب فناوریهای نوین و توجه به عوامل موثر، از جهات مختلف موجب توسعه ورزش همگانی میشود.
آموزش ورزش
ضرغام حیدر عیسی؛ فاطمه عبدوی؛ محمد رسول خدادادی؛ عبدالزهرا حمیدی محیسن
چکیده
هدف از پژوهش تبیین تأثیر مدیریت زمان و کیفیت سیستم توسعه استعداد والیبال بر رضایت ذی نفعان در کشور عراق بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی بود؛ که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل مربیان والیبال بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند و از این تعداد تعداد 383 ...
بیشتر
هدف از پژوهش تبیین تأثیر مدیریت زمان و کیفیت سیستم توسعه استعداد والیبال بر رضایت ذی نفعان در کشور عراق بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی بود؛ که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی شامل مربیان والیبال بودند که بر اساس فرمول کوکران تعداد 385 نفر انتخاب شدند و از این تعداد تعداد 383 پرسشنامه به طور صحیح بازگشت خورد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش نمونه گیری به صورت تصادفی بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش مشخصات توصیفی و سؤالات تخصصی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 17 نفر از متخصصین بررسی و پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. نرم افزار مورد استفاده ایموس بود. یافتههای کمی نشان داد مدیریت زمان به میزان 13/0 بر رضایت ذی نفعان در استعدادیابی ورزشی والیبال و کیفیت سیستم توسعه به میزان 63/0 بر رضایت ذی نفعان در استعدادیابی ورزشی والیبال تأثیر دارد. بنابراین از آنجا که کیفیت سیستم توسعه استعدادیابی به شاخصهای مختلفی مرتبط میشود پیشنهاد میشود در راستای استعدادیابی تمامی عوامل کیفیت بخشی، خصوصاً کیفیت تجهیزات و امکانات مورد توجه قرار گیرد.
آموزش ورزش
مهرداد علی قارداشی؛ شهرام نظری؛ رسول نوروزی سید حسینی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در سرآمدی فدراسیون ملی تنیس روی میز در عرصه بینالمللی و ارائه راهکارهای اجرایی است. روش پژوهش بهصورت آمیخته (کیفی و کمی) و از نوع استراتژی آمیخته-اکتشافی بود. مشارکتکنندگان در بخش کیفی استادان رشته مدیریت ورزشی و همچنین مدیران و کارشناسان خبره و آگاه در زمینه تنیس روی میز و سرآمدی بینالمللی ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر در سرآمدی فدراسیون ملی تنیس روی میز در عرصه بینالمللی و ارائه راهکارهای اجرایی است. روش پژوهش بهصورت آمیخته (کیفی و کمی) و از نوع استراتژی آمیخته-اکتشافی بود. مشارکتکنندگان در بخش کیفی استادان رشته مدیریت ورزشی و همچنین مدیران و کارشناسان خبره و آگاه در زمینه تنیس روی میز و سرآمدی بینالمللی بودند (15 نفر). در بخش کمی نیز بر اساس معیارهای تعیینشده، از گروه مشارکتکنندگان بخش کیفی استفاده شد(12 نفر). از طریق روش نمونهگیری هدفمند و معیارمحور مشارکتکنندگان انتخاب شدند. جهت تحلیل دادهای کیفی از روش تحلیل مضمون و بهمنظور تحلیل دادههای کمی از تحلیل سلسله مراتبی(AHP) استفاده شد. نتایج نشان داد عوامل مؤثر بر سرآمدی پنج مفهوم اصلی روابط و حمایت سازمانی، عوامل نیروی انسانی، عوامل زمینهای، عوامل سازمانی و عوامل ورزشی هستند. در بخش راهکارهای مؤثر بر سرآمدی نیز سه مفهوم اصلی راهبردهای سازمانی، راهبردهای ساختاری و راهبردهای فنی-ورزشی به دست آمد. همچنین عوامل مؤثر در سرآمدی فدراسیون ملی تنیس روی میز عبارتاند از: عوامل ورزشی، روابط و حمایت سازمانی، ساختار سازمانی، عوامل نیروی انسانی و عوامل زمینهای. برای سرآمدی فدراسیون تنیس روی میز در عرصههای بینالمللی باید با نگاهی کلان و همهجانبه راهبردهای سازمانی، ساختاری و فنی را بهصورت مستمر و یکپارچه پیادهسازی کرد.
آموزش ورزش
حسین پیمانی زاد؛ طیبه ملازم؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری؛ حسن فهیم دوین
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل مقایسه ای کمال گرایی عوامل اجرائی و فنی در ورزش بود. که از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش تحلیل توصیفی-اکتشافی و در روش پیمایشی قابل حصول بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان دانشگاه در زمینه رفتار سازمانی ودر بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزش حرفه ای کشور بود. نمونه گیری در بخش کیفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل مقایسه ای کمال گرایی عوامل اجرائی و فنی در ورزش بود. که از نظر ماهیت کاربردی و از نظر روش تحلیل توصیفی-اکتشافی و در روش پیمایشی قابل حصول بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان دانشگاه در زمینه رفتار سازمانی ودر بخش کمی شامل کلیه ورزشکاران، مربیان و مدیران ورزش حرفه ای کشور بود. نمونه گیری در بخش کیفی به صورت هدفمند و در دسترس بود که با 20 نفر از اساتید با تجربه دانشگاه مصاحبه انجام شد و با همین تعداد به فلت اطلاعاتی منجر شد. نمونه آماری در بخش کمی با استفاده از جدول مورگان 353 نفر تعیین گردید . جمع آوری داده ها در بخش کیفی با استفاده از مصاحبههای کیفی با نخبگان، و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 34 سوال در4 بعد و در مقیاس پنج گزینه ای لیکرت صورت پذیرفت. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که با توجه به میانگین رتبهها، متغیر عوامل موثر فردی دارای بالاترین رتبه، و متغیر محیطی، بین فردی و سازمانی دارای کمترین رتبه در بین متغیرها می باشد. یافته ها نشان داد که مدل عوامل موثر بر کمال گرایی در مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور دارای برازش مطلوب بود. همچنین یافته ها نشان داد که بین میزان کمال گرایی مدیران، مربیان و ورزشکاران حرفه ای کشور تفاوت معنی داری وجود ندارد. واژه های کلیدی مدیران، مربیان، ورزشکاران، ورزش حرفه ای، کمال گرایی.
آموزش ورزش
حمیدرضا ملک نیا؛ اسفندیار خسروی زاده؛ جمشید همتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش آمیخته و از نوع پژوهش های مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیون فوتبال، صاحب نظران ،اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، مدیران باشگاه های فوتبال تشکیل دادند(N=384) که بر اساس جدول مورگان به روش نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش آمیخته و از نوع پژوهش های مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیون فوتبال، صاحب نظران ،اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، مدیران باشگاه های فوتبال تشکیل دادند(N=384) که بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحب نظران تدوین شده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و متخصصین بررسی و پایایی ابزار توسط ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی( PLS) استفاده شد که روایی سازه نیز مورد تایید قرار گرفت. با توجه به مقادیر ضرایب معنادار بدست آمده با اطمینان 95 % از مدل ساختاری، عوامل علی، تعاملات، و پیامدها برروی پدیده محوری (اخلاق حرفه ای) تاثیر معنادار داشتند که مولفه شرایط علّی شامل شاخص های (ساختار، قانون ، آموزش ، الگو سازی ، نهادینه کردن اخلاق، دخالت سیاست )؛ مولفه تعاملات شامل شاخصهای ( نبود شفافیت، نظارت ضعیف، رفتار مسولان و تشویق و تنبیه )؛ مولفه پیامدها شامل شاخصهای ( پیامدهای توسعه ای، پیامدهای ارتقا اخلاقی و اجتماعی و پیامدهای خسارتی ) بودند . نتیجه گیری: شاخص پیش بینی کنندگی حاکی از آن بود که مولفه های اخلاق حرفه ای از قدرت مناسب برای پیش بینی اخلاق حرفه ای باشگاه ها برخوردارند.
آموزش ورزش
سید ابراهیم موسویان؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین برنامه راهبردی اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور بود که از حیث نتایج کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع مطالعات استراتژیک (برنامهریزی راهبردی) بود و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و از روش های کمی و کیفی به شیوه مطالعات راهبردی برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق بهره گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین برنامه راهبردی اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور بود که از حیث نتایج کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع مطالعات استراتژیک (برنامهریزی راهبردی) بود و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و از روش های کمی و کیفی به شیوه مطالعات راهبردی برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق بهره گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تحلیل سوات بود. در این تحقیق 30 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع به روش نمونهگیری هدفمند شناسایی و تعیین گردیدند که نهایتا 22 پرسشنامه قابل استناد در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای تدوین استراتژی ها از چارچوب جامع تدوین استراتژی "فرد.آر.دیوید" استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخص-های توصیفی، از ماتریسهای ارزیابی درونی و بیرونی، تحلیل سوات و ماتریس کمی برنامه-ریزی راهبردی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور در وضعیت کنونی از 14 قوت برخوردار و از 13 ضعف رنج میبرند و همچنین با 12 فرصت و 17 تهدید مواجه هستند. همچنین اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور در موفعیت رقابتی قرار داشته و از اینرو در مجموع 4 راهبرد تهاجمی، 5 راهبرد رقابتی، 4 راهبرد محافظه کارانه و 4 راهبرد تدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت و تهدیدها به فرصتها با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور ارائه و اولویتبندی گردید. اردوگاههای دانشآموزی باید به لحاظ ساختاری در بهترین شرایط قرار داشته باشند، زیرا سالانه دانشآموزان زیادی از انواع امکانات آن بهرهمند میگردند.
آموزش ورزش
فرناز ترابی؛ محمد محمدی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر نهادینه کردن عوامل موثر فرهنگ عمومی ورزش همگانی در جامعه بود. روش انجام این تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصان و کارشناسان (مدیران ورزش و غیره) جهت کشف عوامل نهادینه کردن و مدیران، متخصصان و کارشناسان جهت مشخص کردن وزن دهی عوامل و نمونه مردمی 1500 نفری جامعه در 5 ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر نهادینه کردن عوامل موثر فرهنگ عمومی ورزش همگانی در جامعه بود. روش انجام این تحقیق آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری شامل متخصصان و کارشناسان (مدیران ورزش و غیره) جهت کشف عوامل نهادینه کردن و مدیران، متخصصان و کارشناسان جهت مشخص کردن وزن دهی عوامل و نمونه مردمی 1500 نفری جامعه در 5 ناحیه شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز شهر تهران با انتخاب تصادفی بودند. ابزار اندازهگیری برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته در زمینه نهادینه کردن عوامل موثر فرهنگ عمومی ورزش همگانی بود، که روایی صوری پرسشنامهها مورد تأیید اساتید مدیریت ورزشی و همچنین پایانی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 95/0 مورد تأیید قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی تاییدی از طریق نرمافزارهای SPSS و Lisrel تحلیل شدند. یافته-ها نشان داد که مهمترین بعد در نهادینه کردن ورزش و عوامل موثر در فرهنگ سازی ورزش همگانی، بر اساس بارهای عاملی، بعد سازمانی با بار عاملی 07/1 بود. بعد از آن به ترتیب بعد فردی با بار عاملی 82/0، بعد گروهی با بار عاملی 72/0 و در آخر نیز بعد محیطی با بار عاملی 65/0 قرار داشتند. نتیجه گیری که در بخش نهادینه سازی فرهنگ توجه و اولویت بندی به ابعاد سازمانی، فردی، گروهی و در آخر محیطی از سوی شهرداری تهران و نهادهای ذیربط ضروری است
آموزش ورزش
سارا سراج؛ یونس یاری
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت استعداد در ورزش دانشگاهی (مطالعه موردی: فدراسیون ورزش دانشجویی) بود. ازاینرو تعداد ۱۱۲ پرسشنامه استاندارد مدیریت استعداد ورزش دانشگاهی فیلیپس و راپر (۲۰۰۹)، توسط کارکنان فدراسیون ورزش دانشجویی در سال ۱۴۰1 تکمیل و جمعآوری شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت استعداد در ورزش دانشگاهی (مطالعه موردی: فدراسیون ورزش دانشجویی) بود. ازاینرو تعداد ۱۱۲ پرسشنامه استاندارد مدیریت استعداد ورزش دانشگاهی فیلیپس و راپر (۲۰۰۹)، توسط کارکنان فدراسیون ورزش دانشجویی در سال ۱۴۰1 تکمیل و جمعآوری شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی، آزمونکلوموگروف و اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن دادهها و مدلسازی معادلات ساختاری از طریق نرمافزارهای SPSS و Smart pls استفاده گردید. نتایج نشان داد که جذب استعداد بر بهبود مدیریت استعداد با ضریب تأثیر 0/49 و مقدار بحرانی 9/176، کشف استعداد بر بهبود مدیریت استعداد با ضریب تأثیر 0/63 و مقدار بحرانی 11/759 توسعه و بهسازی استعداد بر بهبود مدیریت استعداد با ضریب تأثیر 0/29 مقدار بحرانی 4/571 و حفظ و نگهداشت استعداد بر بهبود مدیریت استعداد با ضریب تأثیر 0/58 و مقدار بحرانی 8/087 تأثیر مثبت و معناداری داشته است. بر این اساس کشف استعداد بر بهبود مدیریت استعداد با ضریب تأثیر 0/63 دارای بیشترین تأثیر و توسعه و بهسازی استعداد بر بهبود مدیریت استعداد با ضریب تأثیر 0/29 کمترین تأثیر را داشته است. همچنین ارزیابی مدل محاسبه شاخص نیکویی برازش مدل نشان داد که شاخص GOF این مدل 0.396 بهدستآمده است که از مطلوبیت کلی مدل حکایت دارد.