منوچهر ططری
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 11-19
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اخلاقکاری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استانهای غرب کشور با رضایتمندی دبیران تربیتبدنی از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بود که به شیوۀ پیمایشی انجام شد. نمونه آماری این پژوهش را 380 نفر (جامعه 4321 نفر) از معلمان تربیتبدنی که در مقاطع متوسطه اول و ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اخلاقکاری مدیران تربیتبدنی آموزش و پرورش استانهای غرب کشور با رضایتمندی دبیران تربیتبدنی از دیدگاه دبیران بود. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی بود که به شیوۀ پیمایشی انجام شد. نمونه آماری این پژوهش را 380 نفر (جامعه 4321 نفر) از معلمان تربیتبدنی که در مقاطع متوسطه اول و دوم مشغول به تدریس بودند تشکیل میداد. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامۀ استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتون جی، رضایت شغلی مینه سوتا و پرسشنامه اخلاقکار بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از بستۀ نرم افزاری SPSS 18 به منظور انجام آمار توصیفی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تأییدی و مدلسازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج نشان داد که مقدار ضریب اثر مهارتهای ارتباطی بر روی اخلاق کاری 30/0 و بر روی رضایت شغلی 10/0 میباشد. همچنین میزان ضریب اثر اخلاق کاری بر روی رضایت شغلی 50/0 بهدست آمد. از میان مؤلفههای مربوط به مهارتهای ارتباطی مهارت بازخورد با ضریب اثر 99/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود و به ترتیب مهارت شنود با ضریب اثر 59/0 و مهارت کلامی با ضریب اثر 55/0 در مرتبههای بعدی قرار گرفتند. از میان گویههای مربوط به اخلاقکاری "تأکید سازمان آموزش پرورش بر منافع خود" با ضریب اثر 71/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود همچنین از میان گویههای مربوط به رضایت شغلی "سربلندی ناشی از انجام دادن خوب کار" با ضریب اثر 69/0 دارای بیشترین ضریب اثر بود.
علی کریمی فیروزجایی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 21-32
چکیده
رسانهها وسایل ارتباط جمعی مهمی هستند که نقش ممتاز و بسزایی در ساماندهی افکار عمومی دارند. روزنامه یکی از رسانههای موثر است که به دلیل داشتن مخاطب از سطوح مختلف جامعه، نقش خود را در تأثیرگذاری بر فرهنگ و جامعه حفظ نموده است. تیتر روزنامه به دلیل ارائه تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقهبندی آن، برداشتی را ...
بیشتر
رسانهها وسایل ارتباط جمعی مهمی هستند که نقش ممتاز و بسزایی در ساماندهی افکار عمومی دارند. روزنامه یکی از رسانههای موثر است که به دلیل داشتن مخاطب از سطوح مختلف جامعه، نقش خود را در تأثیرگذاری بر فرهنگ و جامعه حفظ نموده است. تیتر روزنامه به دلیل ارائه تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقهبندی آن، برداشتی را برای مخاطبین فراهم میسازد. این پژوهش با روش گفتمانشناسی انتقادی و بر پایه چارچوب نظری و مدل سهبعدی نورمن فرکلاف (1992) به بررسی تیتر برخی روزنامههای ورزشی در خصوص مسابقات فوتبال بین ایران و عربستان سعودی میپردازد. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارت است از اینکه نویسنده در انتخاب تیترهای ورزشی از چه راهکارهای زبانشناختی استفاده نموده است و چه رویکردهای ایدئولوژیک و باورهای فرهنگی و اجتماعی در انتخاب تیترها در سه سطح متن، تعامل و بافت اجتماعی نهفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تیترهای ورزشی هم از حیث استفاده از راهکارهای زبانشناختی و هم از بعد جهتگیری فرهنگی و ایدئولوژیک، سبک ویژهای دارند.
سیمین اسگندری دستگیری؛ علیمحمد امیرتاش؛ علیمحمد صفانیا
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 33-41
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، تعیین فدراسیونهای مرجع برای الگوبرداری فدراسیونهای ورزشی ناکارا بود. در یک جامعه هر سازمان کارا تأثیر خاص خود را بر عملکرد سایر سازمانها دارد، پس انتخاب سازمان مرجع برای بهرهمندی از الگوهای مدیریتی اولین قدم در موفقیت این طرح میباشد. در این تحقیق چهارده فدراسیون ورزشی منتخب ایران که از نظر اینکه جزء ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، تعیین فدراسیونهای مرجع برای الگوبرداری فدراسیونهای ورزشی ناکارا بود. در یک جامعه هر سازمان کارا تأثیر خاص خود را بر عملکرد سایر سازمانها دارد، پس انتخاب سازمان مرجع برای بهرهمندی از الگوهای مدیریتی اولین قدم در موفقیت این طرح میباشد. در این تحقیق چهارده فدراسیون ورزشی منتخب ایران که از نظر اینکه جزء رشتههای ورزشی مادر و فدراسیونهای مهم و مدال آور بودند، بر حسب اولویت انتخاب شدند. تعداد 112 نفر از کارکنان ، مدیران و رؤسای فدراسیونها به عنوان نمونه تحقیق به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. برای تعیین روایی، پرسشنامه بین 11 نفر از صاحب نظران متخصص در رشته مدیریت ورزشی توزیع و پس از لحاظ نظرها و پیشنهادها در نهایت با روایی 92/0 به تأیید رسید. به منظور تعیین پایایی، پرسشنامه در هیأتهای ورزشی استان توزیع و پس از جمعآوری با ضریب پایایی 81/0 به تأیید رسید. روش تحلیل پوششی دادهها به عنوان یک روش غیرپارامتریک و کارآمد، ابتدا فدراسیونهای کارا و ناکارا را تعیین و سپس برای فدراسیونهای ورزشی ناکارا با استفاده از روش ضریب تأثیر، فدراسیونهای مرجع مشخص میکند. روش تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی بود و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی می باشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار MATLAB در تحقیق استفاده شد. نتایج نشان داد از بین فدراسیونهای کارا، فدراسیونهای کشتی، تکواندو و فوتبال به ترتیب فدراسیونهای الگو و مرجع مهمی در عمکرد سایر فدراسیونها هستند.
حمید قاسمی؛ فاطمه صائمیان
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 43-52
چکیده
هدف تحقیق حاضر مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با دانشجویان سایر رشتههای منتخب بود. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاههای کشور بودند که براساس تعداد جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان تعداد کفایت 384 نمونه انتخاب شد که ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر مقایسه وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی دانشجویان رشته تربیت بدنی با دانشجویان سایر رشتههای منتخب بود. روش تحقیق از نظر استراتژی توصیفی و از نظر مسیر اجرا پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاههای کشور بودند که براساس تعداد جامعه نامحدود بر اساس جدول مورگان تعداد کفایت 384 نمونه انتخاب شد که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و به تعداد 390 پرسشنامه به نسبت مساوی بین دو گروه دانشجویان رشته تربیت بدنی و سایر رشته ها توزیع شد و به ترتیب با تعداد 188 و 193 پرسشنامه (مجموع 381 مورد) بازگشت شد. ابزار اندازهگیری، شامل پرسشنامه سنجش وضعیت خودبرندسازی از طریق مهارتهای ارتباطی و پرسشنامه تعیین موقعیت برند شخصی (قاسمی، 1394) بود که پس از تأیید روایی و پایایی مجدد مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که در مجموع، وضعیت خودبرندسازی و مهارتهای ارتباطی نمونه آماری تحقیق، در حد متوسط است. در زمینه مهارتهای ارتباطی و موقعیت برند شخصی، بین دانشجویان تربیتبدنی و سایر رشتهها اختلاف معنیدار وجود دارد و میانگین گروه تربیتبدنی نسبت به سایر رشتهها کمتر است. همچنین میانگین مهارتهای ارتباطی و خودبرندسازی دانشجویان تربیتبدنی، هر دو پائینتر از متوسط است.
لقمان کشاورز؛ حمزه دانشمندی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 53-62
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیأت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه پژوهش در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک استفاده شد که نمونهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیأت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه پژوهش در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 117 تن به طور تصادفی – طبقهای برای نمونه پژوهش برگزیده شدند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تهیه و با نظر متخصصین و خبرگان رشته ژیمناستیک فهرست تهیه شده نهایی شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده پرسشنامهای شامل 96 سؤال در زمینه نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تنظیم شد که روایی آن توسط 15 تن از متخصصین تأیید شد و پایایی آن در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم افزارهایAMOS و SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران دارای 15 نقطه قوت، 21 نقطه ضعف، 9 فرصت و 4 تهدید میباشد.
آیه ریزوندی؛ فرشاد تجاری؛ محمد رضا اسماعیلی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 63-74
چکیده
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد یررسی ارتباط علّی ماهیّت باشگاه و گرایش به کارآفرینی و بازار با عملکرد در مدیران باشگاههای ورزشی شهر تهران بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، شامل1280 نفر از کلیه آقایان و بانوان که در سال 1394 در شهر تهران مدیر باشگاه بودند، تشکیل شد. در این تحقیق ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر آزمون مدل بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد یررسی ارتباط علّی ماهیّت باشگاه و گرایش به کارآفرینی و بازار با عملکرد در مدیران باشگاههای ورزشی شهر تهران بوده است. روش تحقیق حاضر توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، شامل1280 نفر از کلیه آقایان و بانوان که در سال 1394 در شهر تهران مدیر باشگاه بودند، تشکیل شد. در این تحقیق تعداد 700 پرسشنامه بهصورت نمونهگیری خوشه ای- مرحلهای توزیع و 88 درصد پرسشنامهها قابل بررسی تشخیص داده شد. برای گردآوری دادهها از مقیاسهای استاندارد شدۀ بازاریابی کارآفرینانه بوچر و همکاران (2008)، مقیاس ماهیت باشگاه، خزایی (1392)، مقیاس عملکرد فاضل (1391)، مقایس گرایش به بازار مقیمی و همکاران (1390) و گرایش به کارآفربنی محمدی (1390) استفاده شد. آلفا کرونباخ برای پرسشنامهها بهترتیت 81/0، 92/0، 75/0، 70/0 و 72/0 گزارش شد. برای روایی صوری و محتوایی از نظر خبرگان و برای روایی سازه از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم افزار Smart PLS استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد بین تمامی متغیرهای مورد بحث با عملکرد سازمانی، به جز گرایش به کارآفرینی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین تمامی متغیرهای مورد بحث با بازاریابی کارآفرینانه، بجز گرایش به بازار رابطه مثبت و معنیداری وجود داشته است. همچنین شاخص برازش مدل GOF=0/621 گزارش شد و مدل به عنوان مدلی قوی برازش گردید.
تقی عاشوری؛ مرتضی دوستی؛ سید محمد حسین رضوی؛ ابوالحسن حسینی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 75-86
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی کارآفرینی ورزشی کشور میباشد. روش پژوهش از نوع کمی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات جامعۀ هدف میباشد. جامعۀ برابر نمونۀ آماری شامل، ﺗﻤﺎم ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻨﺘﺸﺮه درﺑﺎرۀ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی در نشریات علمی و پژوهشی ایران تا پایان سال 1394 به ...
بیشتر
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی کارآفرینی ورزشی کشور میباشد. روش پژوهش از نوع کمی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد توصیفی تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات جامعۀ هدف میباشد. جامعۀ برابر نمونۀ آماری شامل، ﺗﻤﺎم ﻣﻘﺎﻻت ﻣﻨﺘﺸﺮه درﺑﺎرۀ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی در نشریات علمی و پژوهشی ایران تا پایان سال 1394 به تعداد 96 مقاله است. یافتهها نشان داد ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ در فصلنامههای مدیریت ورزشی دانشگاه تهران با 17 مقاله ﻣﻨﺘﺸﺮ گردید. ﻣﻮﺿﻮع اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ، ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی اقتصادی و جامعهﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ﺑﻮد. در (%5/86) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ از روش ﻛﻤّﻲ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ؛ گروه (هیأتعلمی، فارغالتحصیلان و دانشجویان دانشکدههای تربیتبدنی و کارآفرینان ورزشی کشور) و نیز ﻣﻠّﻲ (کمیته و آکادمی ملی المپیک، وزارت ورزش و جوانان) با (%26) ﺳﻄﺢ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻏﺎﻟﺐ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ است و ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روی ﻛﺎرکنان و مدیران اداره کل ورزش و جوانان استانها و شهرستانها، کارکنان هیأتها و فدراسیونهای ورزشی با (%20) ﺻﻮرت ﮔﺮفت. ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ از دادهﻫﺎی ﻣﻘﻄﻌﻲ (%5/85) ﺑﺎ اﺑﺰار پرسشنامه (%77) انجام شد و اﺳﺘﻔﺎده از دادهﻫﺎی ﻃﻮﻟﻲ ﻛﻤﺘﺮ راﻳﺞ بود. (%55) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ بهطور ملّی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ که ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺗﻮﺳﻂ دو ﻳﺎ ﺳﻪ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه (%75/70) ﻣﻨﺘﺸﺮ گردید. (%5/43) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺣﺪاﻗﻞ دارای یک ﻧﻮﻳﺴﻨﺪۀ زن ﺑﻮدﻧﺪ. روﻧﺪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ، ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی، از ﺳﺎل 1390 ﺑﻪ ﺑﻌﺪ رﺷﺪ ﭼﺸﻢﮔﻴﺮی دارد. نتایج نشان داد ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ ورزشی ﺑﺎﻳﺪ ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺴﺎئل، ﻣﺸﻜﻼت و ﻣﺤﺪودﻳﺖهای ﻣﻮﺟﻮد و روﻧﺪﻫﺎی ﮔﺬﺷﺘﻪ در دﻧﻴﺎی ﻛﺴﺐ و ﻛﺎر و ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ، روﻳﻜﺮدی آﻳﻨﺪهﻧﮕﺮ را ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ، ﻛﺸﻒ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎی ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ و ﺟﻬﺖدﻫﻲ ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎن ﺑﻪ ﺳﻮی ﻧﻮآوری و ﺧﻠﻖ ارزش در ورزش ﻫﺪاﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ.
سید احسان امیر حسینی؛ فاطمه روشنی؛ فریبرز فتحی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 87-100
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سردرگمی مصرف کننده بر تعویق تصمیم گیری و وفاداری به برند پوشاک ورزشی است. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ مشتریان پوشاکهای ورزشی شهر شیراز میباشد. با توجه به فرمول کوکران تعداد 395 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ العربی (2012) بود. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سردرگمی مصرف کننده بر تعویق تصمیم گیری و وفاداری به برند پوشاک ورزشی است. تحقیق از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش، شامل کلیۀ مشتریان پوشاکهای ورزشی شهر شیراز میباشد. با توجه به فرمول کوکران تعداد 395 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ العربی (2012) بود. روایی آن مورد تأیید و ضریب پایایی ابعاد پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ وفاداری به برند (0.84)، تعویق تصمیم (0.67)، شباهت (0.60)، اطلاعات زیاد (0.65) و ویژگی مبهم (0.80) بهدست آمد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای جمعآوری شده از نرمافزار Smart PLS 2 استفاده شده است. با توجه به ضرایب معناداری و t استخراج شده، نتیجۀ آزمون فرضیات در سطح اطمینان 95% نشان میدهد که: سردرگمی مصرف کننده تأثیر مثبت و مستقیمی بر تعویق تصمیم گیری (28.773=t، 0.675=β) و وفاداری (25.692=t، 0.776=β) به برند ورزشی دارد. شباهت محصول تأثیر مثبت و مستقیمی بر وفاداری به برند ورزشی دارد (4.025=t، 0.225= β) ولی بر تعویق تصمیم تأثیر ندارد (1.113=t، 0.114=β). اطلاعات انبوه محصول تأثیر مثبت و مستقیمی بر تعویق تصمیم (1.326=t، 0.067=β) ندارد اما بر وفاداری (2.811=t، 0.151=β) تأثیر دارد. ابهام در انتخاب محصول تأثیر مثبت و مستقیمی بر تعویق تصمیمگیری (5.570=t، 0.545=β) و وفاداری (7.852=t، 0.476=β) دارد؛ بنابراین میتوان گفت که افزایش سردرگمی مصرفکننده باعث افزایش تعویق تصمیمگیری خرید مشتریان میشود و ممکن است که مصرفکننده برند خود را تغییر دهند و این میتواند بر میزان وفاداری به نام برند ورزشی تأثیر داشته باشد.
شمس الدین رضایی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 101-116
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری)[1] به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل درآمدزایی باشگاههای حرفهای فوتبال ایران است. این پژوهش دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری)[1] به عنوان روش تحقیق استفاده شده است. روش گردآوری دادهها، مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبههای عمیق و باز با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع مورد بحث است. روایی این پژوهش توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی قرار گرفت و تأیید گردید. پایایی نیز با استفاده از روش مطالعۀ حسابرسی[2] فرآیند نتایج 76% به دست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که تئوری جوهری مدل درآمدزایی باشگاههای فوتبال ایران دارای هفت مؤلفه: مکانیزمهای مؤثر مدیریتی، مکانیزمهای مالی، مکانیزمهای آموزش، مکانیزهای اصلاح ساختار فوتبال، مکانیزمهای اصلاح فرهنگ، مکانیزمهای حقوقی- قانونی و استقرار مدل درآمدزایی میباشد که توسعه و موفقیت باشگاههای فوتبال ایران در گرو مدیریت برتر این مؤلفهها است. [1]. Grounded Theory [2]. Auditing
محمد زلیکانی؛ علی وفایی مقدم؛ مصطفی افشاری؛ مهران جعفری
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 117-126
چکیده
دارا بودن بالاترین کیفیت زندگی در اقشار مختلف مردم، یکی از دغدغههای همیشگی افراد بوده است که این کار تحقیقی نیز با همین هدف یعنی سنجش کیفیت زندگی و شادی فردی افرادی که به نوعی در فرایند آموزش سازمانهای استان مازندران قرار دارند و همچنین مقایسه در بین ورزشکاران و غیرورزشکاران انجام گردیده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده ...
بیشتر
دارا بودن بالاترین کیفیت زندگی در اقشار مختلف مردم، یکی از دغدغههای همیشگی افراد بوده است که این کار تحقیقی نیز با همین هدف یعنی سنجش کیفیت زندگی و شادی فردی افرادی که به نوعی در فرایند آموزش سازمانهای استان مازندران قرار دارند و همچنین مقایسه در بین ورزشکاران و غیرورزشکاران انجام گردیده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی بوده که با پرسشنامۀ مرکب سنجش کیفیت زندگی و شادی فردی در بین نمونۀ 190 نفری از افراد جامعۀ آماری که شامل اساتید دانشگاهها، فرهنگیان، دانشجویان و دانشآموزان استان مازندران اجرا شده است. تعدادى از اساتید و کارشناسان صاحب نظر، روایى این پرسشنامه را تأیید کردند و پایایى آن را نیز روش آلفاى کرونباخ (91%=α) تأیید نمود. از آزمونهای آماری کلوموگروف اسمیرنف، تی تک متغیره و لوین، برای درک یافتههای تحقیق استفاده شده است. نرم افزار استفاده شده برای تجزیه و تحلیل دادهها، SPSS نسخۀ 15 بوده است. یافتهها نشان داد که بین سطوح کیفیت زندگی (001/0>p و 13=t)، و شادی فردی (001/0>p و 27/12=t) در اقشار مختلف تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین میانگین کیفیت زندگی در ورزشکاران و غیرورزشکاران (253/0 sig= و31/1 F=) اختلاف معناداری وجود داشته ولی در متغیر شادی فردی (07/0 sig= و56/7 F=) این تفاوت معنادار نبوده و بین دو گروه ورزشکار و غیرورزشکار در سطح شادی فردی تفاوتی نبوده است. این نتایج نشان میدهد که در اقشار آموزشی سطوح کیفیت زندگی با یکدیگر متفاوت بوده و به نوعی میتوان گفت که حالات برآوردن کیفیت زندگی و شادی فردی در آنها متغیر است. همچنین با توجه به تحقیقات پیشین، تأثیر ورزش در تمامی اقشار مشخص گردید که قابل توجیه است. این نتایج به برنامهریزی بهتر مسئولان کمک کرده تا سطوح و فعالیتهای این دو متغیر را در اقشار مختلف آموزشی در نظر گیرند.
محمود نادری بنی؛ رضا ابراهیمزاده پزشکی؛ مهدی ابولقاسمی؛ پوریا مالکی نژاد
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، صفحه 127-139
چکیده
سهم بسزای سازمانهای دولتی در اشتغال و بودجه کشور موجب شده است موضوع کارآفرینی و بهطور خاصتر کارآفرینی سازمانی مورد توجه مدیران این سازمانها قرار گیرد. سازمان ورزش و جوانان بهعنوان یکی از سازمانهای راهبردی کشور میتواند با پیادهسازی این مفهوم قدم شگرفی در دستیابی به اهداف و مأموریت وجودی خود داشته باشد. هدف از اجرای ...
بیشتر
سهم بسزای سازمانهای دولتی در اشتغال و بودجه کشور موجب شده است موضوع کارآفرینی و بهطور خاصتر کارآفرینی سازمانی مورد توجه مدیران این سازمانها قرار گیرد. سازمان ورزش و جوانان بهعنوان یکی از سازمانهای راهبردی کشور میتواند با پیادهسازی این مفهوم قدم شگرفی در دستیابی به اهداف و مأموریت وجودی خود داشته باشد. هدف از اجرای این تحقیق ارائه مدلی به منظور دستیابی به کارآفرینی سازمانی بر اساس عوامل مؤثر بر این مفهوم میباشد که در این راستا از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی میخایلوف در کنار مدلیابی ساختاری تفسیری استفاده شده است. جامعۀ آماری این تحقیق را 13 خبرۀ آشنا با موضوع تشکیل میدهند. یافتههای تحقیق نشان میدهد از میان 13 عامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی، نه عامل بیش از 90 درصد اهمیت را از سوی خبرگان در دستیابی به کارآفرینی سازمانی دارا میباشند که بر اساس این عوامل "محیط عام و خاص" ضمن کسب بیشترین اهمیت در کنار "راهبرد" و "ویژگی کارکنان و مدیران" به عنوان زیربنای مدل نهایی تحقیق مشخص شدند. نتایج تحقیق میتواند به عنوان نقشۀ راه، مدیران سازمان را در دستیابی به کارآفرینی سازمانی راهنمایی کند.