منوچهر ططری؛ احسان ططری؛ افشار هنرور
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 11-18
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سبکهای رهبری مدیران باشگاههای خصوصی استانهای غرب کشور در میزان کارآفرینی کارکنان این باشگاهها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. نمونه نهایی تحقیق 480 نفر از کارکنان باشگاههای خصوصی غرب کشور بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته بود ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سبکهای رهبری مدیران باشگاههای خصوصی استانهای غرب کشور در میزان کارآفرینی کارکنان این باشگاهها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع همبستگی است که به شیوه پیمایشی انجام شده است. نمونه نهایی تحقیق 480 نفر از کارکنان باشگاههای خصوصی غرب کشور بودند. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامه محقق ساخته بود که یکی در بخش کارآفرینی (82/0Cronbach's Alpha= ) و دیگری در بخش سبکهای رهبری بودند (74/0Cronbach's Alpha=) که روایی آن ها توسط 12 نفر از اساتید تربیت بدنی تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از بسته ی نرم افزاری SPSS 18 به منظور انجام آمار توصیفی و نرم افزار لیزرل جهت انجام تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) استفاده شد. نتایج تجزیه و تحلیل های استنباطی و مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد که ضریب تأثیر سبک رهبری بر کارآفرینی معنادار بود (43/0 و 89/5T= ). ضریب تأثیر سبک رهبری مشارکتی به طور قابل توجهی معنادار می باشد (82/0 و13/8 T=). ضریب تأثیر سبک رهبری مشورتی نیز معنادار بود (45/0 و 62/6 T=). همچنین در میان سوالات مربوط به کارآفرینی " کاردانی و تدبیر"، "نیاز به موفقیت" و "کار تیمی کارکنان" بیشترین بار عاملی را داشتند. بنابراین می توان گفت که مدیران با سبک های رهبری مشارکتی و مشورتی می توانند کارکنانی کارآفرین داشته باشند
سیمین اسگندری دستگیری؛ علیمحمد امیرتاش؛ علیمحمد صفانیا
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 19-26
چکیده
هدف بررسی رابطه ی مولفه های ارزیابی عملکرد در کارایی فدراسیون های ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی – همبستگی است .جامعه آماری این تحقیق 14 فدراسیون منتخب ورزشی که 112 نفر از مدیران و رؤسای فدراسیون ها به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. پایایی پرسشنامه با استفاده از الفای کرونباخ برابر با 81% محاسبه شد. متغیر x1 ورودی اول شامل مؤلفه منابع ...
بیشتر
هدف بررسی رابطه ی مولفه های ارزیابی عملکرد در کارایی فدراسیون های ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی – همبستگی است .جامعه آماری این تحقیق 14 فدراسیون منتخب ورزشی که 112 نفر از مدیران و رؤسای فدراسیون ها به عنوان نمونه آماری در تحقیق شرکت کردند. پایایی پرسشنامه با استفاده از الفای کرونباخ برابر با 81% محاسبه شد. متغیر x1 ورودی اول شامل مؤلفه منابع مالی فدراسیون، متغیر x2 ورودی دوم شامل منابع انسانی و ساختار سازمانی و x3 ورودی سوم که شامل مؤلفه های مدیریت، نوآوری و فرهنگ سازمانی در نظر گرفته شدند. همچنین برخی از شاخص های مؤلفه مدیریت و منابع مالی، به ترتیب متغیر خروجی Y1 و Y2 در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون چندگانه و همبستگی پیرسون استفاده شد. همبستگی چندگانه متغیر X2 با متغیر Y1، 62/0 است و ضریب تعیین 38 درصد نشان دهنده مقدار قابل تبیین واریانس Y1 از روی مولفه X2 است. همچنین همبستگی چندگانه متغیر X2 با متغیر Y2، 92/0 است و ضریب تعیین 85 درصد نشان دهنده مقدار قابل تبیین واریانس Y2 از روی مولفه X2 است. نتایج نشان می دهد برای مولفه Y1، X2 پیش بینی کننده ی مهمتری است و از وزنb بالاتری برخوردار است و X2 ارتباط بیشتری با مولفههای Y1 و Y2 دارد. در مجموع رابطه مولفه مستقل پژوهش با متغیر وابسته معنی دار است (05/0> p). در نهایت می توان گفت که متغیر X2 بر روی بهبود عملکرد فدراسیون ها به لحاظ خروجی محور نقش بسزایی را ایفا می کند.
میر محمد کاشف؛ میر حسن سید عامری؛ مالک احمدی؛ داریوش معرفت
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 27-38
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل استراتژیک توسعه ورزش قهرمانی استان آ. شرقی با استفاده از روش SWOT و BSC میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان آ. ش، مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و شهرهای استان، رؤسای هیأتهای ورزشی، مسئولان و مدیران ورزشی باشگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی استان که در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مدل استراتژیک توسعه ورزش قهرمانی استان آ. شرقی با استفاده از روش SWOT و BSC میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش را اعضاء هیأت علمی تربیتبدنی دانشگاههای استان آ. ش، مدیران و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان و شهرهای استان، رؤسای هیأتهای ورزشی، مسئولان و مدیران ورزشی باشگاهها و نهادهای دولتی و خصوصی استان که در زمینه ورزش قهرمانی فعالیت میکنند، تشکیل میدهند که حدود150 نفر میباشند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری، نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. روش گردآوری دادههای این پژوهش بهصورت آمیخته میباشد، ابتدا توسط مصاحبه عمیق و روش اشباع نظری، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ورزش قهرمانی استان آ. شرقی شناسایی شد. سپس پرسشنامهای بر اساس یافتههای مصاحبه آماده گردیده و در اختیار نمونههای پژوهش قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامة محقق ساخته است که روایی آن توسط چند تن از استادان صاحبنظر و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (88 درصد) تأیید شده است. در روش آماری و تجزیه تحلیل اطلاعات این پژوهش، از آزمون t تک نمونهای و آزمون دوجملهای برای تعیین وضعیت گویهها استفاده شد و دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون مقایسة میانگین و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل وضع موجود و تدوین استراتژیها از روش SWOT استفاده شد و پس از تعیین استراتژیها و اولویتبندی آنها به روش کارت امتیازی متوازن، برنامه عملیاتی ورزش قهرمانی استان تدوین گردید. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که ادارة کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی در منطقه WO قرار دارد و باید از راهبرد رشد و توسعه در مورد ورزش قهرمانی استفاده نماید. همچنین استراتژیهای مطلوب بهدستآمده اولویتبندی گردید و با استفاده از تکنیک کارت امتیازی BSC بهصورت عملیاتی تدوین شد و در نهایت مدل استراتژیک بهصورت عملیاتی و کاربردی با استفاده از روش SWOT و تکنیک کارت امتیازی متوازن جهت توسعه ورزش قهرمانی استان آذربایجان شرقی طراحی گردید.
عزت اله شاه منصوری؛ ایمان بالانژاد
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 39-46
چکیده
هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی موانع توسعه رشته دو و میدانی در استان مرکزی و ارائه راهکار براساس فرآیند تحلیل شبکهای بود. جامعه و نمونۀ آماری100 نفر از کارشناسان بودند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود، برای شناسایی موانع و ارائه راهکارها از فرایند تحلیل شبکهای و روش تاپسیس استفاده شد. برای روایی ...
بیشتر
هدف این تحقیق شناسایی و رتبهبندی موانع توسعه رشته دو و میدانی در استان مرکزی و ارائه راهکار براساس فرآیند تحلیل شبکهای بود. جامعه و نمونۀ آماری100 نفر از کارشناسان بودند. ابزار گردآوری دادهها در این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود، برای شناسایی موانع و ارائه راهکارها از فرایند تحلیل شبکهای و روش تاپسیس استفاده شد. برای روایی و پایایی پرسشنامه از شاخص نسبت روایی محتوایی (CVR) استفاده شد. براساس فرایند تحلیل شبکهای موارد زیر به ترتیب اولویت به عنوان موانع اصلی شناسایی شدند: مؤلفههای امکانات و منابع مالی، سازمانی و مدیریتی، فرهنگی و اجتماعی، رسانهای و تبلیغاتی. براساس نتایج بهدست آمده از این تحقیق مهمترین زیرمعیارها به ترتیب عبارت بودند از: کمبود مربی متخصص در استان، سابقه ضعیف رشته دو و میدانی در استان، عدم تمایل کارخانجات صنعتی برای سرمایهگذاری و کمبود پیست استاندارد و مجهز، در مرحله بعد با روش تاپسیس راهکارها شناسائی شدند که مهمترین راهکارها عبارت بودند از: جذب مربی و مدیران ورزشی، جذب حامی مالی صنعتی، استفاده از مربیان متخصص برای کشف استعدادها در سنین پایه، تأسیس باشگاه حرفهای، تهیه امکانات و تجهیزات.
ابوالفضل فراهانی؛ امین پورنقی؛ غدیر مهدوی کلیشمی
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 47-60
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعۀ تطبیقی روشهای ارائة انواع بیمه در ورزش ایران و کشورهای منتخب انجام شد. روش تحقیق به لحاظ هدف تحقیق از دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیز در دسته تحقیقات کیفی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق خلاصه، جمعبندی و تفسیر به شکل استنتاجی و از طریق تحلیل ساختاری و با استفاده از نرمافزار اطلس تی[1] ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف مطالعۀ تطبیقی روشهای ارائة انواع بیمه در ورزش ایران و کشورهای منتخب انجام شد. روش تحقیق به لحاظ هدف تحقیق از دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیز در دسته تحقیقات کیفی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق خلاصه، جمعبندی و تفسیر به شکل استنتاجی و از طریق تحلیل ساختاری و با استفاده از نرمافزار اطلس تی[1] بود. نتایج تحقیق نشان داد که در ایران بیمههای اجتماعی برای ورزشکاران حرفهای، قهرمانان ورزشی، مربیان و داوران ورزشی وجود نداشته و روال مشخصی برای ارائۀ آن وجود ندارد. همچنین نتایج مطالعة تطبیقی نشان داد که بلوغ کافی در شرکتهای بیمه در ایران وجود دارد اما این شرکتها در زمینۀ بیمه در ورزش ورود جدی نداشتهاند. شرکتهای بیمه و نهادهای مسئول بیمه در ورزش کشور ابزارهای کاملی را برای بازاریابی بیمههای رایج در ورزش دارا هستند، اما به دلیل عدم وجود رویه مشخص و عدم یکپارچگی قادر به صرف تمام توان خود نیستند. تنوع محصولات بیمههای بازرگانی در ورزش ایران نیز محدود به بیمههای بازرگانی غیرتخصصی در ورزش میشود. برای بهبود وضعیت ارائۀ بیمه در ورزش کشور باید شرکتهای بیمهای واحدهای تخصصی بیمه راهاندازی کنند و تمام امور بیمههای بازرگانی به آنها محول شود، کمیتۀ خدمات درمانی فدراسیون پزشکی و ورزشی به بیمۀ تخصصی ورزش کشور تبدیل شود، وزارت ورزش با سازمان تأمین اجتماعی تفاهمنامهای را در مورد ایجاد صندوق بیمۀ ورزش در کشور و نظام جامع بیمههای اجتماعی منعقد کنند.
عصمت همتی؛ مجید جلالی فراهانی؛ ابراهیم علی دوست قهفرخی؛ محمد خبیری
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 61-71
چکیده
هدف از این تحقیق ارائه مدل عوامل فردی و سازمانی پیش برنده و بازدارنده موفقیّت شغلی در کارکنان زن سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق «توصیفی-تحلیلی» و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران زن شاغل در سازمان ورزش شهرداری استان تهران بودند. در این تحقیق با توجه بهمحدود بودن حجم جامعه، تمام جامعه آماری (130n=) به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از این تحقیق ارائه مدل عوامل فردی و سازمانی پیش برنده و بازدارنده موفقیّت شغلی در کارکنان زن سازمان ورزش شهرداری تهران بود. روش تحقیق «توصیفی-تحلیلی» و جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران زن شاغل در سازمان ورزش شهرداری استان تهران بودند. در این تحقیق با توجه بهمحدود بودن حجم جامعه، تمام جامعه آماری (130n=) به روش نمونهگیری کل شمار بهعنوان نمونه انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از روش میدانی و ابزار پرسشنامه محقق ساخته عوامل فردی و سازمانی پیش برنده و بازدارنده موفقیّت شغلی در کارکنان زن استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، برابر 892/0 بهدست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی از جمله t تک نمونهای، تحلیل عاملی تأییدی، برآورد ضرایب رگرسیونی استاندارد و تحلیل مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد، عوامل فردی و سازمانی (بازدارنده) و (پیش برنده) بر موفقیّت شغلی کارکنان زن سازمان ورزش شهرداری تهران تأثیر معنیداری دارد (05/0>p). نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بزرگترین ضریب مسیر مربوط به تأثیر مهارتهای ارتباطی بر موفقیّت شغلی (264/=β) و کوچکترین ضریب مسیر مربوط به تأثیر قابلیت و توانمندی فردی بر موفقیّت شغلی برابر با (100/0= β) میباشد که این ضریب از نظر آماری معنادار نیست. نتایج تحلیل مسیر در مدل نشان داد، بزرگترین ضریب مسیر مربوط به تأثیر فرهنگ سازمانی بر موفقیّت شغلی (298/0=β) و کوچکترین ضریب مسیر مربوط به تأثیر جامعهپذیری زنان بر موفقیّت شغلی برابر با (085/0=β) میباشد که این ضریب از نظر آماری معنادار نیست.
مونا گلنبی؛ معصومه حسینی؛ مرتضی رضایی صوفی
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 72-82
چکیده
فعالیتهای ورزشی برای عموم (به ویژه بانوان) لازم، مفید و ارزشمند است. همچنین رسانهها از جایگاه ویژهای در توسعه فرهنگ ورزش در جامعه برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانههای جمعی در خصوص پوشش رسانهای ورزش بانوان است. جامعه آماری شامل مسئولان ورزش بانوان به تعداد 61 نفر و ...
بیشتر
فعالیتهای ورزشی برای عموم (به ویژه بانوان) لازم، مفید و ارزشمند است. همچنین رسانهها از جایگاه ویژهای در توسعه فرهنگ ورزش در جامعه برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانههای جمعی در خصوص پوشش رسانهای ورزش بانوان است. جامعه آماری شامل مسئولان ورزش بانوان به تعداد 61 نفر و مسئولان رسانههای جمعی شامل 61 مسئول خبرگزاری، روزنامه ورزشی، شبکههای رادیویی و تلویزیونی است. در تحقیق حاضر از روش کلشمار استفاده شد و جمعیت آماری برابر با جمعیت کل جامعه است. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه شامل چهار مؤلفه قهرمانی، همگانی، حرفهای و تربیتی و در مجموع شامل 24 سؤال است. روایی صوری و محتوایی به این صورت تأیید شد که 20 نفر از گروه مسئولان رسانه و 20 نفر از مسئولان ورزش، پرسشنامه را مشاهده و هر سؤال را به تفکیک تأیید کردند. روایی سازه نیز از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کیفی، راهکارهای افزایش پوشش رسانهای ورزش بانوان از دیدگاه پاسخدهندگان شناسایی و اولویتبندی شد. نتایج نشان داد از نظر هر دو گروه سهم ورزش بانوان در پوشش اخبار تربیتی و حرفهای در رسانهها کم است اما مسئولان رسانه و ورزش در خصوص پوشش اخبار ورزش قهرمانی و همگانی در رسانهها تفاوت دیدگاه دارند. مسئولان ورزش نسبت به مسئولان رسانه پوشش اخبار در این دو بخش را کمتر میدانند.
نیلوفر خندان؛ ناهید اتقیا؛ مریم مختاری دینانی
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 83-91
چکیده
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین شخصیت برند و ارزش ویژۀ برند مبتنی بر مصرفکننده در تیمهای پرطرفدار منتخب لیگ برتر فوتبال کشور بود. بدین منظور 405 نفر از تماشاگران تیمهای پرطرفدار منتخب لیگ برتر فوتبال بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند )مصرفکننده مستقیم: 190 نفر، غیرمستقیم: 215 نفر). بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، تعیین ارتباط بین شخصیت برند و ارزش ویژۀ برند مبتنی بر مصرفکننده در تیمهای پرطرفدار منتخب لیگ برتر فوتبال کشور بود. بدین منظور 405 نفر از تماشاگران تیمهای پرطرفدار منتخب لیگ برتر فوتبال بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند )مصرفکننده مستقیم: 190 نفر، غیرمستقیم: 215 نفر). بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه شخصیت برند شفایی و همکاران (1392) و نیز پرسشنامه ارزش ویژه برند مبتنی بر مدل آکر استفاده شد که پس از تأیید روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفت. بهمنظور تحلیل دادههای پژوهش، علاوه بر آمار توصیفی، از ضریب همبستگی کندال، آزمون فریدمن و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین تمام ابعاد شخصیت برند و ارزش ویژه برند، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (p
فرهاد خداداد کاشی؛ الهام کریم نیا
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 93-103
چکیده
هدف محوری این مقاله پاسخ به این سؤال است که آیا در صحنه رقابتهای المپیک تنها تعداد اندکی از کشورها که در زمره قدرتهای برتر اقتصادی هستند موفق بوده و در طی زمان از موقعیت انحصاری برخوردار بودهاند. علاوه بر این سهم سایر کشورها در اخذ مدال و موفقیّت در پیکارهای المپیک در طی زمان ارزیابی میشود. همانگونه که ارزیابی میزان رقابت ...
بیشتر
هدف محوری این مقاله پاسخ به این سؤال است که آیا در صحنه رقابتهای المپیک تنها تعداد اندکی از کشورها که در زمره قدرتهای برتر اقتصادی هستند موفق بوده و در طی زمان از موقعیت انحصاری برخوردار بودهاند. علاوه بر این سهم سایر کشورها در اخذ مدال و موفقیّت در پیکارهای المپیک در طی زمان ارزیابی میشود. همانگونه که ارزیابی میزان رقابت و قدرت انحصاری در بازارهای اقتصادی از اهمیّت برخوردار است مطالعه و بررسی میزان رقابت و قدرت نسبی کشورها در پیکارهای المپیک نیز از اهمیت برخوردار است. برای تحقق اهداف این مطالعه و پاسخ به سؤالات، از شاخصهای تمرکز مثل CR، آنتروپی و شاخص هرفیندال- هیرشمن به عنوان معیار ارزیابی اندازه رقابت و قدرت انحصاری اعمال شده در بازیهای المپیک استفاده میشود. نتایج دلالت بر آن دارد که اندازۀ تمرکز در این بازیها تقریباً بالاست اما در طی زمان میزان تمرکز کاهش یافته است. به عبارت روشنتر تعداد اندکی کشور از قدرت مسلط برخوردارند اما در طی زمان قدرت انحصاری آنها روند نزولی داشته وقدرت رقابتی سایر کشورها در طی زمان افزایش یافته است. علاوه بر این یافتههای این پژوهش دلالت برآن دارد بین شاخص توسعه انسانی و میزان موفقیّت کشورها در بازیهای المپیک رابطه مثبتی برقرار است.
احمد تاری وردی؛ حسین پورسلطان زرندی؛ حسین کردلو
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، صفحه 105-112
چکیده
دف از انجام این پژوهش، اعتباریابی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیم گیری مشتریان در باشگاههای ورزشی با رویکرد آمیخته بازاریابی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان مرد باشگاههای ورزشی (آمادگی جسمانی و بدنسازی) شهر قزوین (1500=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 250 نفر برآورد گردید که به ...
بیشتر
دف از انجام این پژوهش، اعتباریابی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیم گیری مشتریان در باشگاههای ورزشی با رویکرد آمیخته بازاریابی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیۀ مشتریان مرد باشگاههای ورزشی (آمادگی جسمانی و بدنسازی) شهر قزوین (1500=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 250 نفر برآورد گردید که به صورت تصادفی- خوشهای انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامۀ عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان (رنجبریان، 1385) که دارای 4 مؤلفه ترویج، قیمت، مکان و محصول میباشد، استفاده شد. روش امتیازگذاری بهسؤالات بر مبنای مقیاس لیکرت 5 ارزشی بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با کمک متخصصان تربیتبدنی تعیین شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی درونی، آزمون KMO برای تعیین کفایت نمونهگیری، تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی مؤلفهها و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS نسخۀ 18 و LISREL استفاده گردید. نتایج نشان داد که پایایی پرسشنامه عوامل بازاریابی مؤثر بر بازاریابی مشتریان 86/0 است. تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متمایل نشان داد که پرسشنامه از چهار عامل 1- ترویج، 2- قیمت، 3- مکان و 4- محصول اشباع شده است. این چهار عامل در مجموع قادر بودند 56/64 درصد از واریانس کل را تبیین کنند. در خصوص روایی سازه تمامی سؤالات رابطه معنیداری با عامل خود داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخصهای نسبت X2 به df(02/3)، 075/0=RMSEA، 93/0=CFI، 90/0=NFI و 93/0=RFI برازندگی مدل را تأیید نمودند. در نهایت روایی درونی و بیرونی مدل «عوامل بازاریابی مؤثر بر تصمیمگیری مشتریان» مورد تأیید قرار گرفت.