علیرضا ذاکریان؛ مجید جلالی فراهانی؛ همیلا تکلی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 11-19
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی در قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی و همچنین به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، کلیۀ دانشجویان دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی دانشگاههای شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر بهدست آمد. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل تبلیغات اینترنتی در قصد خرید مصرفکنندگان ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی و همچنین به صورت توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری، کلیۀ دانشجویان دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی دانشگاههای شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر بهدست آمد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه وو و همکاران (2008) بود که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 12 نفر از متخصصان و اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی رسید و همچنین از تحلیل عاملی تأییدی برای سنجش روایی سازه استفاده شد و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف آن بین 86/0 تا 91/0 محاسبه گردید. در بخش توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و آزمون کلموگروف- اسمیرنوف و در بخش استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه با تکنیک گام به گام مورد استفاده قرار گرفت که تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS 23 انجام شد. نتایج نشان میدهد که عوامل درگیری با محصول، نگرش به تبلیغات اینترنتی و محتوای تبلیغات اینترنتی میتوانند قصد خرید را پیش بینی کنند. هم چنین توجه به تبلیغات اینترنتی نتوانست در معادله رگرسیونی سهمی داشته باشد. درگیری با تبلیغات اینترنتی و نقش آن در خرید محصولات در درجه نخست بر اساس نیاز و کاربرد و اهمیت محصول برای افراد است و بعد از آن با ایجاد نگرش و تهیه محتوای خوب و چشمگیر میتوان فروش محصولات را افزایش داد.
علیرضا ایزدی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 21-34
چکیده
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، ...
بیشتر
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. تعداد 53 نفر از مدیران باشگاهها (18نفر)، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاهها (10نفر) و (25نفر) از متخصصین بازاریابی ورزشی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال و شامل 60 سئوال بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصین این حوزه تأیید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی، از روش آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال استفاده شد. یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی (قوتها و ضعف ها) و عوامل بیرونی ( فرصتها و تهدیدها) و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی در فوتبال در موقعیتی تهاجمی قرار دارد و مهمترین هدف با توجه به آزمون فریدمن، تدوین قوانین حمایتی، تسهیلی و تشویقی برای مشارکتکنندگان، در حوزه بازاریابی لیگ برتر فوتبال به دست آمد. توجه به این هدف به منظور مقابله با تهدیدها، بهرهگیری از فرصتهای محیطی، رفع ضعفها و تقویت قوتها در بازاریابی فوتبال است و با بکار بردن استراتژیهای متناسب با اهداف میتوان درآمدزایی بیشتری برای فوتبال انجام داد.
محسن لقمانی؛ رحیم رمضانی نژاد؛ اعظم شریفی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 35-46
چکیده
از آنجا که بخشی از استقرار سکوت سازمانی مبتنی بر نگرش کارمندان است، در این پژوهش ویژگیهای شغلی بررسی شدند که از طریق تحلیل رفتگی شغلی میتوانند نگرشهای کارمندان را نسبت به سکوت سازمانی دچار نوسان کنند. تعداد 108 کارمند از ادارات ورزش و جوانان استان همدان از طریق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای ...
بیشتر
از آنجا که بخشی از استقرار سکوت سازمانی مبتنی بر نگرش کارمندان است، در این پژوهش ویژگیهای شغلی بررسی شدند که از طریق تحلیل رفتگی شغلی میتوانند نگرشهای کارمندان را نسبت به سکوت سازمانی دچار نوسان کنند. تعداد 108 کارمند از ادارات ورزش و جوانان استان همدان از طریق جدول کرجسی و مورگان به صورت تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای استاندارد تحلیل رفتگی شغلی، ویژگیهای شغل و سکوت سازمانی پاسخ دادند. پایایی، روایی سازه و محتوایی هر یک از پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مورد قبول واقع شدند. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد که طراحی مشاغل به صورت استقلال در کار (r= - 4.04, t= 2.68)، بازخورد (r= - 0.51, t= 2.47) و اهمیت وظیفه (r= - 0.22, t= 1.98) میتواند تا حدود زیادی تحلیل رفتگی را کنترل کند. اما تنوع مهارت اثر مثبتی بر تحلیلرفتگی شغلی کارمندان داشت (r= + 4.78, t= 2.56). همچنین تحلیلرفتگی شغلی به طور معنیداری بیشترین اثر را بر نگرش کارمندان نسبت به سکوت سازمانی مرتبط با مدیران عالی (r= 0.98, t= 5.03) و سرپرستان (r= 0.67, t= 5.17) دارد. میتوان نتیجه گرفت که بخش زیادی از مشاهده سکوت سازمانی در ورزش برگرفته از نوسانات طرحهای شغلی است که مدیران برای کارمندان تدوین کردهاند. پیشنهاد میگردد که پس از شناسایی نیازهای هر یک از کارمندان، چارچوبهای شغلی متناسب با استقلال کاری و اهمیّت وظیفه بالا برای کارمندان ورزشی طراحی شوند. این فرایند موجب میشود که مهمترین نگرشهای منفی به مدیران عالی و سرپرستان در مشارکتهای سازمانی به حداقل برسد.
بهرام یوسفی؛ الهام اسدزاده؛ رسول آزادی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 47-56
چکیده
هدف این پژوهش، آزمون عوامل روانی، اجتماعی و محیطی در پیشبینی فعالیت جسمانی در میان یک نمونه تصادفی از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه شهر ارومیه است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری شامل 307 دانش آموز درکلاسهای اول تا سوم دبیرستان بودند. از چهار پرسشنامه برای اکتشاف رابطه احتمالی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، آزمون عوامل روانی، اجتماعی و محیطی در پیشبینی فعالیت جسمانی در میان یک نمونه تصادفی از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه شهر ارومیه است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری شامل 307 دانش آموز درکلاسهای اول تا سوم دبیرستان بودند. از چهار پرسشنامه برای اکتشاف رابطه احتمالی متغیرهای محیطی، روانی و اجتماعی با فعالیت جسمانی دختران نوجوان استفاده شد؛ که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 گزارش شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری صورت گرفت. آزمون مدل پیشنهادی نشان داد که مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است و میتوان آنرا در تحقیقات آتی بهکار برد. همچنین مشخص شد که همۀ متغیرهای محیطی، اجتماعی و روانی، با هم همبستگی متقابل داشته و با فعالیت جسمانی رابطۀ معنیداری دارند. بر این اساس، دسترسی به شرایط محیطی مناسب، حمایت دوستان از فعالیتهای جسمانی، و احساس خودکارآمدی برای انجام فعالیتهای جسمانی از تعیین کنندههای معنیدار برای انجام فعالیتهای جسمانی در اوقات فراغت دختران نوجوان است. از اینرو برنامههای مداخله میبایست مبتنی بر افزایش فرصتهای محیطی برای انجام فعالیتهای جسمانی، تدارک فعالیتهای جسمانی گروه محور و استفاده از روشهای افزایش احساس خودکارآمدی باشد.
علی نقی غلامی؛ علیرضا زارع؛ اکبر قلاوند؛ رضوان شیرالی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 57-66
چکیده
هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر شکل گیری از بنگاه های کوچک و متوسط در صنعت ورزش کشورمی باشد.روش تحقیق حاضر پیمایشی از نوع کاربردی بوده که شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی اساتید دانشگاهی و کارافرینان و افراد آگاه در این حوزه بودند. بدین منظور تعداد 35 استاد دانشگاهی با مدرک دکتری مدیریت ورزشی، تعداد ...
بیشتر
هدف از مقاله حاضر بررسی عوامل موثر بر شکل گیری از بنگاه های کوچک و متوسط در صنعت ورزش کشورمی باشد.روش تحقیق حاضر پیمایشی از نوع کاربردی بوده که شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی اساتید دانشگاهی و کارافرینان و افراد آگاه در این حوزه بودند. بدین منظور تعداد 35 استاد دانشگاهی با مدرک دکتری مدیریت ورزشی، تعداد 48 کارافرین منتخب در حوزه ورزش به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. . پرسشنامه تحقیق حاضر، پرسشنامه محقق ساخت ای بود که روایی صوری و روایی سازه و همچنین پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزار های SPSS و AMOS استفاده گردید.نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که در کل 5 عامل حدود 835/83 درصد از واریانس ها را شامل می شدند. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که عوامل تکنولوژی با تاثیر 459/0 بیشترین تاثیر بر شکل گیری از بنگاه های کوچک و متوسط در صنعت ورزش کشور را دارا بود. یافته های این پژوهش نشان داد که عوامل تکنولوژی در توفیق و شکل گیری کسب و کارهای کوچک و متوسط ورزشی تاکید داشتند.
مهدی گودرزی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 67-79
چکیده
هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل اکتشافی مدیریت مالی مطلوب در فدراسیون های ورزشی است که پرسشنامه ای با 25 سوال پاسخ بسته تهیه و ضریب پایایی آن 94/0 تعیین شد( 01/0p‹ ) و در اختیار 338 نفر از کارشناسان مالی،خزانه داران، حسابرسان، حسابداران، اساتید دانشگاه که سابقه فعالیت در فدراسیون های ورزشی را داشته اند قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق تبیین مدل اکتشافی مدیریت مالی مطلوب در فدراسیون های ورزشی است که پرسشنامه ای با 25 سوال پاسخ بسته تهیه و ضریب پایایی آن 94/0 تعیین شد( 01/0p‹ ) و در اختیار 338 نفر از کارشناسان مالی،خزانه داران، حسابرسان، حسابداران، اساتید دانشگاه که سابقه فعالیت در فدراسیون های ورزشی را داشته اند قرار گرفت و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از تحلیل عامل اکتشافی و روش (PAF) برای استخراج عامل ها (سازه ها)، روش دوران مایل (واریماکس) ابلیمین (با دلتای صفر و نرمال سازی کیزر) برای دوران مولفه ها؛ همچنین برای بررسی کفایت مدل، شاخص KMO و نتایج آزمون بارتلت مورد استفاده قرار گرفت و مدل اکتشافی مدیریت مالی مطلوب در فدراسیون های ورزشی به دست آمد. بر اساس یافته های تحقیق مدل اکتشافی مدیریت مالی متاثر از 4 عامل مستقل بوده است که عامل توجه به سازمان خود شامل برنامه ریزی راهبردی و بودجه بندی و نیز عامل توجه به ذینفعان که شامل حسابداری و گزارش دهی می باشد و نیز عناصر مدل و متغییرهای تبیین کننده ی هر یک معرفی شده است
وحید حافظی؛ فاطمه عبدوی عبدوی؛ سجاد پاشایی؛ محمد رسول خدادادی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 81-88
چکیده
در ابتدای هزاره سوم، جهان ورزش دوران جدیدی را تجربه میکند. تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد ورزشی، استفاده از شیوهها و فنون بازاریابی را در ورزش مورد توجه قرار داده است. امروزه در بین رشتههای ورزشی فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرهای فراوان، از حالت ورزش ساده به یک تجارت مبدل شده و خود را در کنار سایر صنایع و حرفههای موجود مطرح ...
بیشتر
در ابتدای هزاره سوم، جهان ورزش دوران جدیدی را تجربه میکند. تحولات سریع و گسترده در تمام ابعاد ورزشی، استفاده از شیوهها و فنون بازاریابی را در ورزش مورد توجه قرار داده است. امروزه در بین رشتههای ورزشی فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرهای فراوان، از حالت ورزش ساده به یک تجارت مبدل شده و خود را در کنار سایر صنایع و حرفههای موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل نقش واسطهای نگرش مشتریان بر قصد خرید بلیت الکترونیکی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران است. روش پژوهش، توصیفی و از شاخه پیمایشی میباشد. جامعهی آماری تحقیق، مشتریان رویدادهای ورزشی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران هستند. گردآوری دادهها، از طریق مطالعات کتابخانهای و نیز پرسشنامه آمرو و دوآرته (2015)، میباشد. در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف جهت مشخص کردن نرمال بودن جامعهی آماری و از آزمون اسمارت PLS نیز جهت آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، نگرش بر قصد خرید بلیت تأثیرگذار هست ولی به نظر میرسد نگرش با نقش واسطهای عوامل دیگر (مزایای نسبی درک شده، سازگاری درک شده، اعتماد، ریسک درک شده، پیچیدگی)، بر قصد خرید بلیت نقش بسزایی دارند. از این رو باشگاهها همواره باید ناظر و مراقب تعامل بین خود و مشتریانشان باشند و با شناخت و درک صحیح از نیازها و ارزشهای مد نظر مشتریان ورزشی، کالاها و خدمات با ارزشی را از طریق اینترنت به آنان ارائه کنند تا با جلب رضایتمندی، در آنها اعتماد ایجاد کنند.
رضا شیخی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 89-95
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق، مطالعه عصبانیت و خرابکاری در تماشاگران فوتبال و ارتباط آنها با کیفیت خدمات در استادیومهای ورزشی و روش تحقیقی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمام تماشاگران لیگ برتر فوتبال جام خلیج فارس(دوره چهاردهم) بود. حجم نمونه تحقیق شامل 800 تماشاگر حاضر در 8 استادیوم مورد نظر بود که در هر استادیوم تعداد100 پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق، مطالعه عصبانیت و خرابکاری در تماشاگران فوتبال و ارتباط آنها با کیفیت خدمات در استادیومهای ورزشی و روش تحقیقی همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل تمام تماشاگران لیگ برتر فوتبال جام خلیج فارس(دوره چهاردهم) بود. حجم نمونه تحقیق شامل 800 تماشاگر حاضر در 8 استادیوم مورد نظر بود که در هر استادیوم تعداد100 پرسشنامه بصورت نمونه گیری در دسترس توزیع شد. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه کیفیت خدمات دور اندیش (1390) با پایایی (82/0 =α) و پرسشنامه محقق ساخته ویژگیهای رفتاری بود که روایی محتوای آن با استفاده از مدل لاوشی (918/0CVI=)، روایی صوری آن با نظر متخصصان و خبرگان دانشگاهی و روایی سازه آن با تحلیل عاملی اکتشافی ارزیابی شد و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد (82/0 =α). جهت توصیف دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، درصدها و فراوانیها) و جهت آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. تمامی تجزیه و تحلیلهای آماری با استفاده از برنامه آماری SPSS21 انجام شد. یافتههای تحقیق نشان داد که عصبانیت با میانگین 91/0 ± 90/2 رتبه اول و در رتبه دوم خرابکاری با میانگین 97/0 ± 65/1 قرار دارد. همچنین یافتهها حاکی از وجود ارتباط معنیداری بین کیفیت خدمات در استادیومهای ورزشی و میزان خرابکاری، (05/0P<) و عدم وجود ارتباط معنیدار بین کیفیت خدمات در استادیومهای ورزشی و میزان عصبانیت از دیدگاه تماشاگران فوتبال بودند (05/0 P>).
زینب آنت؛ فرخ کیا؛ امید جمشیدی؛ علیرضا زند
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 97-106
چکیده
مدیریت ارتباط با مشتری به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و کسب رضایت آنان به کار میرود. از این رو هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در اماکن ورزشی میباشد. برای نیل به این هدف کارکنان، ...
بیشتر
مدیریت ارتباط با مشتری به همه فرآیندها و فناوریهایی گفته میشود که در شرکتها و سازمانها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان و کسب رضایت آنان به کار میرود. از این رو هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی چالشهای پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در اماکن ورزشی میباشد. برای نیل به این هدف کارکنان، کارشناسان و مدیران اماکن ورزشی سالنهای سرپوشیده دولتی شهر تهران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند، با توجه به گستردگی جامعه از این میان مطابق جدول مورگان 384 نفر به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند و در نهایت 339 پرسشنامه تکمیلشده مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسشنامه طالبی (1391) با 22 گویه و در نظر گرفتن پنج عامل بود. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از آزمون t تک نمونهای، نشان داد که هر پنج چالش ذکرشده در استقرار مدیریت ارتباط با مشتری دخیل هستند و نتایج حاصل تحلیل عاملی نشان داد که "عدم تعهد کافی مدیران ارشد نسبت به پیادهسازی" و "جابهجایی مدیران و تصمیمگیرندگان" از مهمترین چالشهای پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری در اماکن ورزشی شهر تهران است. با توجه به یافتههای تحقیق مشاهده میشود که فاکتورها و یا چالشهای مدیریتی، ساختاری، فرهنگی، فنی و اقتصادی پنج گروه اصلی از فاکتورهایی هستند که به عنوان فاکتورهای اساسی تأثیرگذار بر عدم موفقیت پروژههای مدیریت ارتباط با اربابرجوع در اداره سالنهای ورزشی مد نظر و نحوه ارتباط آنها با مشتریان این سالنها تعیین شدند.
ابوالفضل فراهانی؛ صدیقه اسلامی؛ حسین پورسلطان زرندی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، صفحه 107-113
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، اولویت بندی سهم عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان و محققان بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل محققان و کارشناسان حوزه اشتغال و گردشگری میباشند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. حجم تقریبی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، اولویت بندی سهم عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان و محققان بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل محققان و کارشناسان حوزه اشتغال و گردشگری میباشند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. حجم تقریبی جامعه آماری محققان 1000 نفر و کارشناسان 1600 نفر در نظر گرفته شد و با استفاده از فرمول Q کوکران تعداد 343 نفر تعیین شد که افراد به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که با استفاده از نظر کارشناسان روایی صوری آن تأیید و با تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل اصلی مشخص و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ نیز 90/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازروشهای آمار استنباطی ناپارامتریک ( آزمون فریدمن و یو من ویتنی) در سطح معناداری 05/0 و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه محققان عاملهای اسکان و حمل و نقل و از دیدگاه کارشناسان عوامل اقتصاد و رویدادهای ورزشی نقش مهمتری در ایجاد فرصتهای شغلی دارند. بنابراین وجود قابلیتها و توانمندیهای کم نظیر ایران در حوزه گردشگری ورزشی از یک سو و وجود درصد بالای جمعیت جوان و جویای کار در کشور، می توان از گردشگری ورزشی به مثابه راهکاری برای اشتغالزایی سود جست.