سمیرا فیضی؛ امیر منتظری؛ رضا اندام؛ مهرزاد حمیدی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 11-20
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ ابعاد هوش فرهنگی با انگیزه توفیقطلبی نیروهای داوطلب در رویدادهای ورزشی است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ نیروهای داوطلب شرکتکننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. به دلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه به صورت ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ ابعاد هوش فرهنگی با انگیزه توفیقطلبی نیروهای داوطلب در رویدادهای ورزشی است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ نیروهای داوطلب شرکتکننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. به دلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه به صورت تمامشمار به دست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است؛ بر این اساس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. هوش فرهنگی با استفاده از پرسشنامه 20 سؤالی مرکز بینالمللی مطالعات هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی نیز با استفاده از پرسشنامه 11 سؤالی مککللند اندازهگیری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط گروهی از استادان صاحبنظر دانشگاهی بررسی و تأیید شد و در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی برای پرسشنامه هوش فرهنگی 72/0 و برای پرسشنامه انگیزه توفیقطلبی 74/0 محاسبه گردید. ارزیابی دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد که هوش فرهنگی فراشناختی و انگیزش هوش فرهنگی در کنار یکدیگر 24 درصد واریانس انگیزه توفیقطلبی داوطلبان ورزشی را تبیین میکنند (249/0R=؛ 001/0=P؛ 39/19=(117،2)F). نتایج پژوهش حاضر میتواند، بینش خوبی در مدیران امور داوطلبی در خصوص اهمیت توسعه هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی در نیروهای کاری آنان ایجاد کند.
رحیم رمضانی نژاد؛ شهرام شفیعی؛ رحیم رسولی؛ محسن لقمانی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 21-32
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی تعهد حرفهای در رابطه بین ویژگیهای شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال ایران است. از این رو، تعداد 174 داور فعال لیگ برتر و دسته اول فوتبال کشور (نمونه برابر جامعه) به پرسشنامههای ویژگیهای شغلی جاکو (2004)، تعهد حرفهای آرانیا (1984) و رضایت شغلی مینهسوتا (1967) پاسخ دادند. روایی پرسشنامهها از طریق تحلیل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی تعهد حرفهای در رابطه بین ویژگیهای شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال ایران است. از این رو، تعداد 174 داور فعال لیگ برتر و دسته اول فوتبال کشور (نمونه برابر جامعه) به پرسشنامههای ویژگیهای شغلی جاکو (2004)، تعهد حرفهای آرانیا (1984) و رضایت شغلی مینهسوتا (1967) پاسخ دادند. روایی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی و متخصصین و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ تأیید شد (85/0 =r ). نتایج آزمون فریدمن و t ویلکاکسون نشان داد که از دیدگاه داوران ویژگیهای اهمیت وظیفه، تنوع مهارت و تخصص به مراتب اولویت بیشتری از ویژگیهای پردازش اطلاعات و بازخورد در شغل داوری دارد. همچنین از دیدگاه آزمودنیها، بعد دلبستگی مهمترین بعد تعهد حرفهای بود (p≤ .05). نتایج مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که تعهد حرفهای به طور معنیداری (R2= .94) میتواند رابطه میان ویژگیهای شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال را تسهیل کند (RMSEA= 0.076; λ2/df= 1.98; IFI= .92; CFI= .92; GFI= .94). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که سازههای نگرشی و روانشناختی دیگری مانند تعهد حرفهای میتوانند شرایط بسیار مطلوبتری در چرخه مدل ویژگیهای شغل در ورزش داشته باشند. همچنین در تحلیل رضایت شغلی داوران مشخص شد که عدم دوام شغل، سیستم حقوق و مدیریت از عوامل نارضایتی و جایگاه در اجتماع و ارزشهای موجود در شغل از عوامل رضایت از شغلی داوران است. بر این اساس میتوان انتظار داشت که با غنیتر شدن ویژگیهای اصلی شغل داوران فوتبال، عامل های تعهد و رضایت شغلی نیز افزایش پیدا کند.
سارا کشکر؛ نگار ستار؛ اکبر فرید فتحی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 33-41
چکیده
توجه رسانهها به ورزش، زیبایی، مد و نمایش رسانهای جنبه های فرهنگی بدن و زیبایی باعث گرایش به زیبایی بدنی شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مد در گرایش دختران به تناسب اندام و ورزش است. روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود. جامعه آماری، دختران دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبائی ( 1430=N ( بودند و حجم نمونه طبق ...
بیشتر
توجه رسانهها به ورزش، زیبایی، مد و نمایش رسانهای جنبه های فرهنگی بدن و زیبایی باعث گرایش به زیبایی بدنی شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مد در گرایش دختران به تناسب اندام و ورزش است. روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود. جامعه آماری، دختران دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبائی ( 1430=N ( بودند و حجم نمونه طبق جدول مورگان 320 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن توسط 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی و جامعهشناسی تأیید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. گرایش به مد توانایی پیشبینی اهمیت به تناسب اندام و ورزش را در بین دختران دانشجو دارد و نمایش تلویزیونی مدلها توانایی پیشبینی گرایش به مد و تناسب اندام را در دختران دارد. نمایش تلویریونی مد میتواند باعث گرایش دختران به شرکت در ورزش شود. اما نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر با میزان فعالیتهای ورزشی مختلف و شاخصهای توده بدنی مختلف وجود ندارد. مد میتواند عامل مهمی در گرایش به ورزش و تناسب اندام در بین دختران باشد و به عنوان عاملی مثبت مورد استفاده مسئولین ورزش کشور قرار گیرد تا برای جذب جامعه به ورزش و تناسب اندام بهرهبرداری گردد. پس طراحان لباس و رسانههای جمعی میتوانند به اشاعه مدلهایی در جامعه بپردازند که جنبههای جذب جامعه به سلامت و تندرستی در آن مورد توجه قرار گیرد.
آیدین عباسی؛ فرزام فرزان؛ میرحسن سید عامری؛ بهنام زایر
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 43-49
چکیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این پژوهش، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس ...
بیشتر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این پژوهش، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشجویان تربیت بدنی کل کشور بود. بر اساس مناطق جغرافیایی کشور، پنج دانشگاه از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور که دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی داشتند، انتخاب شد. نمونه آماری پژوهش شامل دانشجویان تربیت بدنی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، شیراز، کردستان، مازندران و مشهد بود. انتخاب نمونهها با روش نمونهگیری طبقهبندی - تصافی بود. حجم نمونه آماری در پنج دانشکده، بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پنج دانشکده و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. یافتههای پژوهش نشان از اهمیت زیاد عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول در بروز سوء رفتارهای علمی داشت. برای مقابله با انواع سوء رفتارهای علمی، باید توجه ویژهای از طرف ضابطین امر به عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول به عنوان یک عامل تأثیرگذار در بروز سوء رفتارهای علمی اتخاذ گردد.
حمید قاسمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ منوچهر ططری؛ زینب امرایی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 51-60
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی حمیدی (1382) بودند که ضمن تأیید روایی (صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب (84/0، 82/0) محاسبه شد. از آمار استنباطی (کولموگروف –اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون t تک نمونهای، t مستقل و فریدمن) به منظور بررسی فرضیه پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< معنادار به دست آمده است (241/0r= و 048/0P=). همچنین نتایج آزمون همبستگی حکایت از ارتباط معنادار بین مهارتهای ارتباطی و مؤلفههای اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< است: انگیزش کاری (249/0r= و 041/0P=)، تعهد سازمانی (257/0r= و 035/0P=)، میزان مقاومت منفی در برابر تغییرات (254/0r=- و 037/0P=) و بهبود کیفیت (242/0r= و 047/0P=). با توجه به نتایج پژوهش، مسئولان دانشگاه باید مهارتهای ارتباطی اعضاء هیأت علمی را به عنوان یک متغیر میانجی مؤثر در بالا بردن اثربخشی مورد توجه قرار دهند؛ چرا که اعضاء هیأت علمی دانشگاهها از سویی مسئولین تولید و گسترش دانش و فناوری بوده و نیز در جایگاه مدرس، تربیت و آموزش نیروهای متخصص جامعه را بر عهده دارند و بهطور کلی به عنوان جهتدهندگان توسعه در ابعاد مختلف آن، از پایگاه و منزلت ویژهای برخوردار هستند؛ لذا این توجه میتواند منجر به دستیابی بهتر و بیشتر دانشگاه و بالاخص گروه تربیت بدنی به بخشی از اهداف از قبل تعیین شده آن شود.
رسول نظری؛ فاطمه قوامی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 61-71
چکیده
ارائه مدل تأثیر اعتبار برند بر استراتژی اتّحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند هدف پژوهش است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی، توصیفی و از نظر اجرا، پیمایشی است؛ ضمن اینکه جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیۀ مدیران، کارکنان، بازیکنان و هواداران ...
بیشتر
ارائه مدل تأثیر اعتبار برند بر استراتژی اتّحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند هدف پژوهش است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی، توصیفی و از نظر اجرا، پیمایشی است؛ ضمن اینکه جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیۀ مدیران، کارکنان، بازیکنان و هواداران باشگاه سپاهان میباشد. حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران معادل 384 نفر مشخص شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای نام تجاری برند سپاهان و بانک ملی با پایایی (0.92)، اتّحاد برند با پایایی (0.97)، پرسشنامه ارتقاء جایگاه استراتژیک برند محقق ساخته با پنج مؤلفه اعتماد و وفاداری، کیفیت و کمیت خدمات و محصولات، رویکرد اجتماعی و ارتباطی، شهرت و تبلیغات و در نهایت قیمت با یک مطالعه مقدماتی از طریق روش دو نیمه کردن و در مطالعه مقدماتی از طریق روش آلفای کرونباخ، پایایی (0.91) گزارش گردید؛ ضمن اینکه روایی صوری و محتوایی پژوهش توسط ده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید گردید. روشهای آماری شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی بود. نتایج حاصل پژوهش نشان دهنده تأثیر اعتبار برند بر جایگاه استراتژیک برند به طور غیرمستقیم و از طریق اتّحاد برند بود. نتایج اجرای مدلهای اندازهگیری تأثیر اعتبار برند بر استراتژیهای اتّحاد برند، تأثیر اعتبار برند بر ارتقاء جایگاه استراتژیک برند و استراتژی اتّحاد بر جایگاه استراتژیک برند نشان دهنده برازش بالایی مدل مذکور و تأیید مدلهای مفهومی پژوهش است.
مریم مختاری دینانی؛ هاشم کوزه چیان؛ عباس نظریان مادوانی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 73-88
چکیده
مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است. این امر در کلیه سازمانها از جمله سازمانهای ورزشی صادق است. از این رو، شناخت عواملی که میتواند با اثربخشی رهبری ارتباط داشته باشد، بسیار ارزشمند میباشد. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی هوشمندیهای مورد نیاز رهبری اثربخش مدیران ورزشی است. جامعه آماری این پژوهش ...
بیشتر
مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است. این امر در کلیه سازمانها از جمله سازمانهای ورزشی صادق است. از این رو، شناخت عواملی که میتواند با اثربخشی رهبری ارتباط داشته باشد، بسیار ارزشمند میباشد. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی هوشمندیهای مورد نیاز رهبری اثربخش مدیران ورزشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران (331N1=) و کارکنان (1621N2=) وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، آکادمی ملی المپیک و فدراسیونهای ورزشی بوده که با استناد به جدول مورگان، 180 نفر مدیر و 367 نفر کارمند با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1998)، پرسشنامه هوش فرهنگی وانداین و آنگ (2004)، پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2002) و پرسشنامه اثربخشی رهبری (1388) استفاده شد. ضمن تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای استفاده شده در پژوهش حاضر توسط اساتید و متخصصین مدیریت ورزشی، پایایی این پرسشنامهها از طریق روش آلفای کرونباخ، به ترتیب80/0، 89/0، 88/0 و 90/0 محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه، برای تعیین ارتباط بین متغیرهای تحقیق و به منظور طراحی مدل از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرمافزار AMOS graphic/18 استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و کارایی بالایی در توصیف روابط بین متغیرها دارد. بهعلاوه، با توجه به ضرایب مسیر به دستآمده، هوش هیجانی، هوش سازمانی و هوش فرهنگی دارای بیشترین تأثیر بر اثربخشی رهبری بودند. در نهایت، با توجه به ضرایب مسیر به دستآمده در پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که در امر گزینش مدیران سازمانهای ورزشی به ترتیب به میزان هوش هیجانی، هوش سازمانی و هوش فرهنگی آنها توجه شود.
داوود مودی؛ محسن وحدانی؛ سیده عذرا میرکاظمی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 89-96
چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مزیت رقابتی در رضایتمندی مشتریان استخرهای شنای شهر بیرجند است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. 214 نفر از مشتریان استخرهای شهر بیرجند 2 ابزار این پژوهش را تکمیل کردند: پرسشنامه مزیت رقابتی (حسینی،1390، 87/0=α) و پرسشنامه رضایتمندی مشتریان (سروکوال، 1994، 78/0=α) به ترتیب مزیت رقابتی و رضایت مشتریان را ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مزیت رقابتی در رضایتمندی مشتریان استخرهای شنای شهر بیرجند است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. 214 نفر از مشتریان استخرهای شهر بیرجند 2 ابزار این پژوهش را تکمیل کردند: پرسشنامه مزیت رقابتی (حسینی،1390، 87/0=α) و پرسشنامه رضایتمندی مشتریان (سروکوال، 1994، 78/0=α) به ترتیب مزیت رقابتی و رضایت مشتریان را در استخرهای شنا ارزیابی کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کالموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. کلیه دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS18 و در سطح معناداری 05/0p< تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مزیت مشهود (30/0r= )، مزیت پایدار (40/0r= )، مزیت پویا (38/0r= )، مزیت متجانس (42/0r= ) و مزیت مرکب (27/0r= ) با رضایتمندی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه آزمون رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین در مجموع توانستند 33% از تغییرات واریانس رضایتمندی مشتریان را تبیین کنند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدیران استخرها با ایجاد مزیت رقابتی، رضایتمندی و وفاداری مشتریان را افزایش دهند.
صدیقه اسلامی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ ناهید قیصری
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 97-106
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش را تعداد 3204 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93_94 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد نمونه 342 نفر تعیین شد. با توجه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش را تعداد 3204 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93_94 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد نمونه 342 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش نمونهها، حجم نمونه 390 نفر در نظر گرفته شد. نمونهها به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به روش تصادفی نمونههای انتخاب شده به دو گروه کنترل 193 نفر و تجربی 197 نفر تقسیم شدند. پیش آزمونی از دروس ریاضی، فارسی، علوم و قرآن گرفته شد. سپس گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفتهای 5 روز و هر روز بین 15-20 دقیقه قبل از ورود به کلاس، ورزش صبحگاهی انجام دادند و پس از این مدت از هر دو گروه پس آزمونی از دروس مزبور گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و تجزیه و تحلیلها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخهی 22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ورزش صبحگاهی موجب افزایش میانگین نمرات گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل شده است. بنابراین ورزش صبحگاهی بر تمرکز و نشاط دانش آموزان تأثیر مثبت دارد و منجر به پیشرفت تحصیلی آنها میشود.
مرتضی رضایی صوفی؛ ابوالفضل فراهانی؛ عباس شعبانی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 108-118
چکیده
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل محیطی ورزش حرفه ای ایران می باشد روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصین تایید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0بدست آمد. جامعه آماری این ...
بیشتر
چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل محیطی ورزش حرفه ای ایران می باشد روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصین تایید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، مدیران و اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک و مدیران آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، روسای فدراسیونها، کارشناسان کمیته ملی المپیک و اعضای هیأت علمی متخصّص تربیت بدنی و مطلع از موضوع پژوهش میباشد. نمونه در این پژوهش برابر جامعه پژوهش و به صورت تمام شمار تعیین گردید. که از 302 پرسشنامه ارسالی برای اعضای جامعه پژوهش 238 پرسشنامه (79 درصد) واصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه و آزمون فریدمن استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد ورزش حرفه ای کشور در موقعیت راهبرد محافظه کارانه (WO) قرار دارد. از با اهمیت ترین نقاط قوت ورزش حرفه ای کشور حضور تماشاگران در ورزش و از مهمترین نقاط ضعف فقدان تیمهای پایهای در باشگاه ها میباشد. از مهمترین فرصتهای ورزش حرفهای کشور جوان بودن جمعیت کشور و وجود علاقه و پتانسیل در ورزش میباشد و همچنین از مهمترین تهدیدهای این بخش استفاده سیاسی از ورزش حرفهای میباشد.