محمد علیمردانی؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از این تحقیق تعیین ابرکارآیی و شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیونهای المپیکی کشور بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و گذشتهنگر است که اطلاعات به-صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل 25 فدراسیون المپیکی کشور بود که به علت کم بودن تعداد جامعه از نمونهگیری کل شمار استفاده گردید. دادههای مربوط به سال 1395 این فدراسیونها ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تعیین ابرکارآیی و شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیونهای المپیکی کشور بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و گذشتهنگر است که اطلاعات به-صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل 25 فدراسیون المپیکی کشور بود که به علت کم بودن تعداد جامعه از نمونهگیری کل شمار استفاده گردید. دادههای مربوط به سال 1395 این فدراسیونها جمعآوری گردید. به منظور تعیین میزان کارآیی فدراسیونها از مدل تحلیل پوششی دادهها استفاده گردید. در روش تحلیل پوششی داده-ها، اولین گام تعیین ورودیها و خروجیهای تحقیق میباشد. به همین منظور شاخصهای (استراتژیهای) فدراسیونها که با مدل کارت امتیازی متوازن تعیین شده بود در قالب پرسشنامه توزیع گردید. جهت تعیین ورودی یا خروجی بودن شاخصهای ارزیابی از آزمون خی دو، شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیونهای ناکارآمد از دو روش CCR و BCC خروجی محور و به منظور رتبهبندی نمره ابرکارآیی فدراسیونها از الگوی رتبهبندی اندرسون ـ پیترسون استفاده گردید. همچنین از نرم افزار SPSS و DEA Solver برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد که در الگوی CCR، 7 فدراسیون و در الگوی BCC، 6 فدراسیون ناکارآمد بودند. همچنین نتایج رتبهبندی نشان داد در الگوی CCR، فدراسیونهای سوارکاری، وزنه برداری و هاکی به ترتیب رتبههای اول تا سوم و در الگوی BCC، فدراسیونهای فوتبال، کشتی و هندبال رتبههای اول تا سوم را کسب کردند. میتوان نتیجه گرفت فدراسیونهایی که از منابع خود در جهت تولید بهینه خروجیها، حداکثر استفاده را نمودهاند، نمره ابرکارآیی بالایی کسب کرده و در رتبه بالاتری قرار گرفتهاند.
لقمان کشاورز؛ سعید مهریشندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل موانع کآرافرینی در ورزش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بود. جامعه آماری تحقیق همه 240 دانجشوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بود که بر اساس جدول مورگان به طور تصادفی 148 دانشجو به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامهی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل موانع کآرافرینی در ورزش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران بود. جامعه آماری تحقیق همه 240 دانجشوی مقطع کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بود که بر اساس جدول مورگان به طور تصادفی 148 دانشجو به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامهی 35 سؤالی محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 15 تن از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و روایی سازه آن با تحلیل عاملی تایید شد. پایایی پرسشنامه نیز در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریمکس و آزمون فریدمن با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد هفت مانع مؤثر بر عدم توسعهی کارآفرینی در ورزش به ترتیب اولویت عبارتند از موانع خانوادگی، شخصیتی، پرورشی، علمی – تخصصی، مالی ، فرهنگی – اجتماعی و قانونی.
لقمان کشاورز؛ مریم میراحمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور با کارت امتیازی متوازن بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از 200 نفر از اعضای هیات علمی ، مدیران قبلی و فعلی اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، مسئولین و متخصصین، مطلعین و خبرگان آشنا به کارت امتیازی متوازن بود که تعداد 132 نفر بر اساس جدول مورگان به طور ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور با کارت امتیازی متوازن بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از 200 نفر از اعضای هیات علمی ، مدیران قبلی و فعلی اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور، مسئولین و متخصصین، مطلعین و خبرگان آشنا به کارت امتیازی متوازن بود که تعداد 132 نفر بر اساس جدول مورگان به طور تصادفی ساده برای نمونه آماری انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف پژوهش در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن به تایید 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی رسید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه شد. برای تجزبه و تحلیل اطلاعات به دست آمده در بخش کمی از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی از جمله مجذور کای و آلفای کرونباخ و در بخش کیفی نیز از روش استقرای منطقی استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که اداره کل تربیت بدنی دانشگاه پیام نور چهار منظر مالی، دانشگاهی، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد، 44 هدف استراتژیک و 139 سنجه دارد.
رضا عباسی بختیاری؛ ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها و تعیین استراتژی مناسب از مدل تحلیلی سوات (SWOT) و برای اولویتبندی استراتژیها از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و میدانی، تحقیقات پیشین و نظرات اعضای ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی است. برای تجزیه و تحلیل یافتهها و تعیین استراتژی مناسب از مدل تحلیلی سوات (SWOT) و برای اولویتبندی استراتژیها از فرآیند تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه، مطالعات کتابخانهای و میدانی، تحقیقات پیشین و نظرات اعضای شورای راهبردی که شامل اعضای هیأت علمی و مسئولین ورزش دانشگاه بودند و از سه پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. در پرسشنامه اول ﻋﻮاﻣﻞ دروﻧﯽ و ﺑﯿﺮوﻧﯽ تاثیرگذار (7 ﻗﻮت، 2 ﺿﻌﻒ، 6 ﻓﺮﺻﺖ و 6 ﺗﻬﺪﯾﺪ) ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ شدند، روایی این پرسشنامه توسط خبرگان تأیید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 86/0 تأیید شد. با پرسشنامه دوم و در جلسه راهبردی شدت عامل و ضریب اهمیت (وزن) هر گویه تعیین گردید، با توجه به ماتریس همزمان ارزیابی عوامل داخلی و خارجی استراتژی ورزش همگانی و قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی در وضع رقابتی معطوف به قوت (ST) تعیین شد. در این مراحل با توجه به خاص بودن جامعه، با تعداد 20 نفر از اعضای هیأت علمی و مسئولین ورزش دانشگاه، این پرسشنامهها تکمیل گردید. براساس یافتههای تحقیق و نتایج تحلیل سوپر ماتریس حد محاسبهشده اوزان و نظرات اعضای شورای راهبردی، استراتژیهایی همچون توسعه و ارتقا کیفی واحدهای عمومی تربیتبدنی، توسعه کمی و کیفی رویدادهای ورزشی و توسعه دسترسی آسان دانشجویان به ورزش همگانی و قهرمانی پیشنهاد شدند.
سارا خالقی بابایی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف این پژوهش تدوین الگوی پیاده سازی استراتژیهای توسعه ورزش قهرمانی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته و ترکیبی از تحقیقات کمّی و کیفی است که در حوزه مطالعات استراتژیک قرار میگیرد. از مصاحبه های اکتشافی گروه های کانونی و روش مطالعات دلفی برای گردآوری داده ها استفاده شد و از کدگذاری و مقوله بندی و استقرای ...
بیشتر
هدف این پژوهش تدوین الگوی پیاده سازی استراتژیهای توسعه ورزش قهرمانی ایران با رویکرد کارت امتیازی متوازن بود. پژوهش حاضر از نوع آمیخته و ترکیبی از تحقیقات کمّی و کیفی است که در حوزه مطالعات استراتژیک قرار میگیرد. از مصاحبه های اکتشافی گروه های کانونی و روش مطالعات دلفی برای گردآوری داده ها استفاده شد و از کدگذاری و مقوله بندی و استقرای منطقی برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی و در بخش کمی با استفاده از نرم افزار (15) spss از آزمون مجذور کای برای تعیین مناظر مربوط به استراتژی ها و تحلیل عاملی تاییدی جهت تعیین اهداف استراتژیک مربوط به هر استراتژی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران فدراسیون های ورزشی و بخش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و متخصصین حوزه تربیت بدنی و مدیریت ورزشی به تعداد 555 نفر بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 15 تن از متخصصین ورزش قهرمانی و مدیریت ورزشی به طور هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 225 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. از دو پرسشنامه محقق ساخته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها به تایید متخصصین رسید و پایایی آنها با محاسبه آلفای کرونباخ (پرسشنامه منظرها: 94/0و پرسشنامه اهداف راهبردی 92/0) به دست آمد. یافته های پژوهش نشان می دهد استراتژی های ورزش قهرمانی چهار منظر مالی ، فرآیندهای داخلی، یادگیری و رشد و ارتباطات می باشد.واژههای کلیدیمنظر، نقشه راهبردی، ورزش قهرمانی، کارت امتیازی متوازن
لقمان کشاورز؛ حمزه دانشمندی
دوره 6، شماره 3 ، بهمن 1396، ، صفحه 53-62
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیأت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه پژوهش در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک استفاده شد که نمونهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران بود. جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک و اعضای هیأت علمی رشتههای علوم ورزشی آشنا با ژیمناستیک به تعداد 160 تن بود. برای نمونه پژوهش در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین رشته ورزشی ژیمناستیک استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 117 تن به طور تصادفی – طبقهای برای نمونه پژوهش برگزیده شدند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تهیه و با نظر متخصصین و خبرگان رشته ژیمناستیک فهرست تهیه شده نهایی شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده پرسشنامهای شامل 96 سؤال در زمینه نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فدراسیون ژیمناستیک تنظیم شد که روایی آن توسط 15 تن از متخصصین تأیید شد و پایایی آن در یک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ 81/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم افزارهایAMOS و SPSS استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که فدراسیون ژیمناستیک جمهوری اسلامی ایران دارای 15 نقطه قوت، 21 نقطه ضعف، 9 فرصت و 4 تهدید میباشد.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ محمد مهدی تمدن
دوره 5، شماره 4 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 109-115
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش همه 110 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 87 نفر به صورت تصادفی – طبقهای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط سطح سواد اطلاعاتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش همه 110 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی دانشگاه شیراز بود که بر اساس جدول مورگان تعداد 87 نفر به صورت تصادفی – طبقهای برای نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه استاندارد 55 سوالی سواد اطلاعاتی داورپناه و سیامک(1388) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید 15 تن از متخصصین رسید و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ، 83/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی از جمله t تک نمونه ای و رگرسیون خطی با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی در حد متوسط است، عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد تربیت بدنی در سطح مطلوبی قرار دارد و بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناس ارشد تربیت بدنی و عملکرد تحصیلی آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین سواد اطلاعاتی قابلیت پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد را دارد.
ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز؛ علی صادقی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1395، ، صفحه 127-142
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری تحقیق مدیران و متخصصین حوزه ورزش قهرمانی، فدراسیونهای ورزشی و اعضای هیئت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور که تعداد آنها «850 نفر» بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین ورزش قهرمانی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری تحقیق مدیران و متخصصین حوزه ورزش قهرمانی، فدراسیونهای ورزشی و اعضای هیئت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور که تعداد آنها «850 نفر» بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین ورزش قهرمانی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 265 نفر به طور تصادفی- طبقهای برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای توسعه ورزش قهرمانی ایران تهیه شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه محقق ساخته 61 سئوالی تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد برای توسعه ورزش قهرمانی 10 نقطه قوت، 15 ضعف، 6 فرصت و 16 تهدید وجود دارد. بر اساس تحلیل SWOT در مجموع 15 راهبرد برای توسعه ورزش قهرمانی ایران تدوین شد. همچنین موقعیت راهبردی توسعه ورزش قهرمانی ایران در وضعیت تدافعی قرار دارد.
لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ حسین ذکایی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 11-24
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه میزبانی رویدادهای ورزشی، دانش و تجربه لازم را داشتهاند. . برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از مدیران و متخصصان ورزش قهرمانی و مجریان رویدادهای ورزشی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز با استفاده از جدول مورگان 141 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعف ها، فرصتها و تهدیدهای اخذ میزبانی و برگزاری رویدادهای بینالمللی ورزشی در ایران تهیه و در سه مرحله با نظر متخصصان فهرست تهیه شده، نهایی شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه 69 سئوالی که حاوی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدید ها بود، تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. روایی صوری پرسشنامه مورد تأیید 20 تن از متخصصان قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف استفاده گردید و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرم افزار لیزرل و SPSS حاصل شد. یافتن 7 نقطه قوت، 21 ضعف، 9 فرصت و 9 تهدید ـ برای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران ـ دستاورد نهایی این پژوهش است.
لقمان کشاورز؛ سید محمد انصاری
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 35-47
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی نگرش مدیران، معلمان و دانشآموزان نسبت به معلمان ورزش بود. جامعه آماری تحقیق همه مدیران مدارس(114 نفر)، معلمان دروس غیر تربیت بدنی(62 نفر) و دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر بندرعباس(20000 نفر) بود. بر اساس جدول مورگان 377 دانشآموز و 90 مدیر به طور تصادفی و 62 معلم غیر تربیت بدنی به طور کل شمار برای نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی نگرش مدیران، معلمان و دانشآموزان نسبت به معلمان ورزش بود. جامعه آماری تحقیق همه مدیران مدارس(114 نفر)، معلمان دروس غیر تربیت بدنی(62 نفر) و دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر بندرعباس(20000 نفر) بود. بر اساس جدول مورگان 377 دانشآموز و 90 مدیر به طور تصادفی و 62 معلم غیر تربیت بدنی به طور کل شمار برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش سه پرسشنامه 34سئوالی محقق ساخته بررسی نگرش مدیران، معلمان و دانشآموزان نسبت به معلمان تربیت بدنی بود. روایی هر سه پرسشنامه به تأیید 15 تن از متخصصان رسید و پایایی آنها دریک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب85/0، 81/0 و 83/0 محاسبه شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مانند کلموگروف اسمیرنف، تی استودنت تک گروهی، تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی شفه و رگرسیون خطی با کمک نرم افزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد نگرش مدیران مدارس، معلمان سایر دروس و دانشآموزان نسبت به معلمان تربیت بدنی نامطلوب است. بین نگرش مدیران، دانشآموزان و معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد. نگرش دانشآموزان قابلیت پیش بینی نگرش مدیران مدارس و معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی را دارد. همچنین نگرش مدیران مدارس قابلیت پیش بینی نگرش معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی را دارد. بین نوع نگرش دانشآموزان، مدیران و معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی تفاوت معناداری وجود ندارد.