لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی؛ مرتضی رضایی صوفی؛ حسین ذکایی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 11-24
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عاملی نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصتهای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران بود. پژوهشگران برای انجام این تحقیق، پژوهش از نوع آمیخته و ترکیبی از دو روش کیفی و کمی را انتخاب کردند. جامعه آماری پژوهش شامل 230 تن از استادان مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان اجرایی ورزش کشور بودکه در زمینه میزبانی رویدادهای ورزشی، دانش و تجربه لازم را داشتهاند. . برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از مدیران و متخصصان ورزش قهرمانی و مجریان رویدادهای ورزشی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمّی نیز با استفاده از جدول مورگان 141 تن به طور تصادفی برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعف ها، فرصتها و تهدیدهای اخذ میزبانی و برگزاری رویدادهای بینالمللی ورزشی در ایران تهیه و در سه مرحله با نظر متخصصان فهرست تهیه شده، نهایی شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه 69 سئوالی که حاوی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدید ها بود، تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. روایی صوری پرسشنامه مورد تأیید 20 تن از متخصصان قرار گرفت و پایایی آن در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 78/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و روشهای آماری استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف استفاده گردید و تحلیل عاملی تأییدی با کمک دو نرم افزار لیزرل و SPSS حاصل شد. یافتن 7 نقطه قوت، 21 ضعف، 9 فرصت و 9 تهدید ـ برای اخذ و میزبانی رویدادهای بزرگ بینالمللی ورزشی در ایران ـ دستاورد نهایی این پژوهش است.
محمد علیمردانی؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمید قاسمی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 25-35
چکیده
هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان قم بود. این تحقیق در شمار تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بودند که تعدادشان 55 نفر بود. به علت محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری کل شمار استفاده گردید. ابزار ...
بیشتر
هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان قم بود. این تحقیق در شمار تحقیقات توصیفی، از نوع همبستگی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه کارمندان اداره کل ورزش و جوانان استان قم بودند که تعدادشان 55 نفر بود. به علت محدود بودن جامعه آماری از نمونه گیری کل شمار استفاده گردید. ابزار اندازهگیری تحقیق، پرسشنامۀ فرهنگ سازمانی کمرون و کوئین (1999) و پرسشنامۀ کارآفرینی سازمانی صمدآقایی (1386) بود. روایی پرسشنامهها مورد تأیید تعدادی از متخصصان مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ برای هر دو پرسشنامه 96/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، آزمون همبستگی پیرسون، آزمون رگرسیون ساده و رگرسیون چندمتغیره) در سطح معنیداری 05/0 استفاده گردید. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزار SPSS.16 انجام شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و 4 مؤلفۀ آن (فرهنگ گروهی، فرهنگ ادهوکراسی، فرهنگ بازار و فرهنگ سلسله مراتبی) با کارآفرینی سازمانی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه آزمون رگرسیون ساده نشان داد، فرهنگ سازمانی به میزان 2/68 درصد تغییرات مربوط به کارآفرینی سازمانی را پیشبینی میکند. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره همزمان نشان داد، مؤلفههای فرهنگ سازمانی به میزان 9/67 درصد تغییرات مربوط به کارآفرینی سازمانی را پیشبینی میکنند. با توجه به یافتهها، احتمالاً فرهنگ سازمانی مناسب میتواند اداره کل ورزش و جوانان استان قم را به سازمانی کارآفرین تبدیل کند.
لقمان کشاورز؛ سید محمد انصاری
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 35-47
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی نگرش مدیران، معلمان و دانشآموزان نسبت به معلمان ورزش بود. جامعه آماری تحقیق همه مدیران مدارس(114 نفر)، معلمان دروس غیر تربیت بدنی(62 نفر) و دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر بندرعباس(20000 نفر) بود. بر اساس جدول مورگان 377 دانشآموز و 90 مدیر به طور تصادفی و 62 معلم غیر تربیت بدنی به طور کل شمار برای نمونه تحقیق ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رگرسیونی نگرش مدیران، معلمان و دانشآموزان نسبت به معلمان ورزش بود. جامعه آماری تحقیق همه مدیران مدارس(114 نفر)، معلمان دروس غیر تربیت بدنی(62 نفر) و دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر بندرعباس(20000 نفر) بود. بر اساس جدول مورگان 377 دانشآموز و 90 مدیر به طور تصادفی و 62 معلم غیر تربیت بدنی به طور کل شمار برای نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش سه پرسشنامه 34سئوالی محقق ساخته بررسی نگرش مدیران، معلمان و دانشآموزان نسبت به معلمان تربیت بدنی بود. روایی هر سه پرسشنامه به تأیید 15 تن از متخصصان رسید و پایایی آنها دریک آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب85/0، 81/0 و 83/0 محاسبه شد. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مانند کلموگروف اسمیرنف، تی استودنت تک گروهی، تجزیه و تحلیل واریانس یکطرفه، آزمون تعقیبی شفه و رگرسیون خطی با کمک نرم افزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد نگرش مدیران مدارس، معلمان سایر دروس و دانشآموزان نسبت به معلمان تربیت بدنی نامطلوب است. بین نگرش مدیران، دانشآموزان و معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی ارتباط معناداری وجود دارد. نگرش دانشآموزان قابلیت پیش بینی نگرش مدیران مدارس و معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی را دارد. همچنین نگرش مدیران مدارس قابلیت پیش بینی نگرش معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی را دارد. بین نوع نگرش دانشآموزان، مدیران و معلمان سایر دروس نسبت به معلمان تربیت بدنی تفاوت معناداری وجود ندارد.
سردار محمدی؛ محمد ویسی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 49-58
چکیده
نگرش معلمان نسبت به محیط مدرسه میتواند اطلاعات فراوانی را در مورد شرایط محیط مدرسه فراهم آورده و این اطلاعات میتوانند در جهت ارتقائ عملکرد سازمان آموزش و پرورش یک جامعه مورد استفاده قرار گیرند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سطح محیط مدرسه(SLEQ)از دیدگاه معلمان تربیت بدنی در استان کردستان میباشد. تعداد معلمان ...
بیشتر
نگرش معلمان نسبت به محیط مدرسه میتواند اطلاعات فراوانی را در مورد شرایط محیط مدرسه فراهم آورده و این اطلاعات میتوانند در جهت ارتقائ عملکرد سازمان آموزش و پرورش یک جامعه مورد استفاده قرار گیرند. هدف از تحقیق حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامه سطح محیط مدرسه(SLEQ)از دیدگاه معلمان تربیت بدنی در استان کردستان میباشد. تعداد معلمان شرکت کننده 246 نفرکه شامل (138 آقاو108خانم) که با استفاده از نمونه گیری تصادفی و جدول کرجسای و مورگان به عنوان نمونه انتخاب شده بودند(N=200) و به پرسشنامه استاندارد سطح محیط مدرسه پاسخ دادند. پرسشنامه ((SLEQ برداشت معلمان از ابعاد روانی- اجتماعی محیط مدرسه میباشد. که شامل 56 آیتم، دریک مقیاس پنج ارزشی، و در هشت بعد:(1) حمایت از دانش آموزان (2) وابستگی (3) علاقه حرفه ای (4) اجماع کاری (5) توانمندسازی (6) نوآوری (7) کفایت منابع و (8) فشارکار،طراحی شده است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی(نظرات متخصصان)، سازه(تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ(خرده مقیاسهای حمایت از دانش آموزان، وابستگی، علاقه حرفه ای، اجماع کاری، توانمندسازی، نوآوری، کفایت منابع و فشار کار به ترتیب77/0، 68/0، 71/0، 66/0، 73/0، 70/0، 72/0، 68/0و کل مقیاس 859/0)استفاده شد.. باتوجه به ضرایب آلفای کرونباخ یاد شده میتوان فرم فارسی مقیاسSLEQ را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. بطورکلی میتوان گفت این پرسشنامه ابزار مناسبی برای بررسی ادراک معلمان از شرایط محیط مدرسه میباشد.
فاطمه اللهیاری؛ هادی بیاتی؛ سید نصراله سجادی؛ محمود گودرزی؛ ابراهیم علیدوست قهفرخی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 59-69
چکیده
سقف شیشهای» به موانع مصنوعی و نامرئی، تصمیمات سازمانی و تعصبات مسؤولان سازمان اطلاق می شود که مانع پیشرفت اشخاص با صلاحیت ویا اقلیت ها ( به ویژه زنان ) در داخل سازمان ها می شود. هدف از این پژوهش، بررسی نقش سقف شیشهای بر وضعیت توانمندی زنان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود که با ماهیتی توصیفی – پیمایشی به بررسی سقف شیشهای و ...
بیشتر
سقف شیشهای» به موانع مصنوعی و نامرئی، تصمیمات سازمانی و تعصبات مسؤولان سازمان اطلاق می شود که مانع پیشرفت اشخاص با صلاحیت ویا اقلیت ها ( به ویژه زنان ) در داخل سازمان ها می شود. هدف از این پژوهش، بررسی نقش سقف شیشهای بر وضعیت توانمندی زنان در سازمان ورزش شهرداری تهران بود که با ماهیتی توصیفی – پیمایشی به بررسی سقف شیشهای و تأثیرآن بر توانمندی زنان پرداخت. جامعه آماری، مجموعه کارکنان شاغل در سازمان ورزش شهرداری تهران بود که تعداد زنان، 93 نفر و تعداد مردان، 109 نفر بود ابزار پژوهش، پرسشنامهای بود که ثبات درونی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، 92/0 برای پرسشنامۀ خانمها و 93/0 برای پرسشنامۀ آقایان، به دست آمد. اطلاعات پرسشنامهها، با استفاده از آزمون های کلموگروف-اسمیرنوف (K-S)، tتک نمونه ای، تحلیل واریانس یک طرفه و مدل معادلات ساختاری (SEM)، تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که سقف شیشهای به طور مستقیم بر افزایش توانمندی بانوان اثر میگذارد (t>1/96). در مدل مورد بررسی مقدار شاخص های برازش ( GFI=0/84 و AGFI=0/78 ) نشاندهندۀ مناسب بودن مدل است. بنابراین پیشنهاد میشود در سازمان ها و نهادها اقدامات مثبت حمایتی از زنان صورت گیرد و خطمشیهایی برای ایجاد تغییرات اصولی در باورها و نگرشها ارائه شود تا با بالا بردن اعتماد به نفس وخودباوری زنان سقف شیشهای را بشکند و بر توانمندی زنان بیفزاید.
مجتبی قاسمی سیانی؛ محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 71-80
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای گروهی(تلویزیون، رادیو و روزنامه) در گرایش مردم به ورزش همگانی با تأکید بر آمادگی جسمانی در شهر بابلسر می باشد. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افرادی که به طور منظم و دائم در ایستگاههای ورزش همگانی شهر بابلسر فعالیت می کردند، تشکیل می دادند که به طور تقریبی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای گروهی(تلویزیون، رادیو و روزنامه) در گرایش مردم به ورزش همگانی با تأکید بر آمادگی جسمانی در شهر بابلسر می باشد. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افرادی که به طور منظم و دائم در ایستگاههای ورزش همگانی شهر بابلسر فعالیت می کردند، تشکیل می دادند که به طور تقریبی تعداد 2000 نفر تخمین زده شد و حجم نمونه با روش نمونه گیری خوشهای 220 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق ساختهای بود که روایی آن را 6 تن از اساتید مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (88/0r= ) به دست آمد که نشان از پایا بودن پرسشنامه است. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمون های کالموگراف اسمیرنوف، t تک نمونه ای، دو جمله ای و t مستقل) استفاده شد و فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد رسانههای گروهی در گرایش مردم به ورزش همگانی تأثیر دارد ولی این تأثیر در حد مطلوب نمی باشد. به طوری که در بیشتر متغیرها میانگین پاسخهای افراد پایینتر از حد متوسط بود. همچنین نتایج نشان داد که میزان این تأثیر در زنان و مردان متفاوت است به گونهای که نقش رسانهها در گرایش زنان به ورزش همگانی بیشتر بوده است. با توجه به ظرفیت بالای رسانهها در کشور می توان با برنامهریزی درست در تلویزیون، رادیو و روزنامهها گرایش مردم به ورزش همگانی را در کشور افزایش داد که در نهایت به سلامتی بیشتر عموم مردم منجر شود.
حسن آدابی؛ مظفر یکتایار
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 81-91
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط جوّ سازمانی و اعتماد سازمانی با میزان مشارکت در تصمیمگیری مدیران ورزش و جوانان استان اردبیل بود. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بوده و جامعة آماری تحقیق به تعداد (70=n) نفر بود. که کل اعضای جامعه به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات در زمینة جوّ سازمانی از پرسشنامة استاندارد شده (OCDQ) هالپین و کرافت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط جوّ سازمانی و اعتماد سازمانی با میزان مشارکت در تصمیمگیری مدیران ورزش و جوانان استان اردبیل بود. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بوده و جامعة آماری تحقیق به تعداد (70=n) نفر بود. که کل اعضای جامعه به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت گردآوری اطلاعات در زمینة جوّ سازمانی از پرسشنامة استاندارد شده (OCDQ) هالپین و کرافت با (84/0 =α)و برای ارزیابی میزان اعتماد سازمانی مدیران از پرسشنامه الونن و می یرودیویس، پس از تعیین اعتبار صوری توسط متخصصان و اعتبار محتوایی با (89/0=α) محاسبه و تعیین شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بین ابعاد اعتماد سازمانی (جانبی، عمودی، نهادی) و مشارکت کارکنان در تصمیمگیری رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد؛ بین ابعاد جو سازمانی (روحیه گروهی، صمیمیت، علاقهمندی، تأکید بر تولید «01/0>p» و نفوذ و پویایی «05/0>p») و مشارکت کارکنان در تصمیمگیری رابطه معنیداری وجوددارد، همچنین بین اعتماد سازمانی با مشارکت کارکنان درتصمیمگیری مدیران رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد «01/0>p». نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جوّ سازمانی و اعتماد سازمانی، توانایی پیش بینی مشارکت کارکنان در تصمیمگیری را دارند «01/0>p». پیشنهاد میشودکه مسؤولان اجرایی و مدیران سازمان به تمامی مؤلفههای جوّسازمانی و اعتماد سازمانی توجه داشته باشند و سعی نمایندکه همۀ این عوامل را بهبود بخشند تا در کنار این عوامل شاهد تأثیرات مثبت این فرآیند برروی عملکرد نیروی انسانی و سازمان باشند.
محمدرضا اسمعیلی؛ حامد سالاری؛ حسین بخشنده
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 93-103
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تأثیر حمایت اجتماعی (خانواده و سرپرست) بر فرسودگی شغلی کارکنان با نقش واسطه ای تعارض کار- خانواده بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد تشکیل می دادند (144 نفر) که از میان آنان با توجه به فرمول حجم نمونه، 105 نفر انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های حمایت ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی تأثیر حمایت اجتماعی (خانواده و سرپرست) بر فرسودگی شغلی کارکنان با نقش واسطه ای تعارض کار- خانواده بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان یزد تشکیل می دادند (144 نفر) که از میان آنان با توجه به فرمول حجم نمونه، 105 نفر انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های حمایت اجتماعی خانواده کینگ و همکاران (1995) و حمایت سرپرستی کاراسک و همکاران (1985)، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش و جکسون (1981) و پرسشنامه محقق ساخته تعارض کار- خانواده که ترکیبی از چند پرسش نامه استاندارد بوده استفاده گردید. میزان پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 82/0، 91/0 و 89/0 به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزار AMOS حاکی از روایی مطلوب پرسشنامهها بود. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزارهایSPSS 19 و AMOS 22 انجام گرفت. روابط واسطهای در الگوی پیشنهادی با استفاده از روش بوت استراپ آزموده شدند. یافتهها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهند: حمایت اجتماعی خانواده و سرپرست با میانجیگری تعارض کار-خانواده میتواند بر فرسودگی شغلی کارکنان تأثیر داشته باشد. نتیجۀ نهایی این پژوهش آن است که به منظور جلوگیری از عوارض فرسودگی شغلی باید در جهت افزایش میزان حمایت های سرپرست و خانواده و کاهش تعارض کار-خانواده گام برداشت.
امید جمشیدی؛ مهرزاد حمیدی؛ محمد خبیری
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، صفحه 105-115
چکیده
هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل وضعیت رقابتی صنعت پوشاک ورزشی کشور با استفاده از مدل رقابتی پورتر بوده که برای دستیابی به این هدف پس از کسب اطلاعات از فدراسیونهای ملی در خصوص برندی که برای تهیه لباس ورزشکاران، مربیان و داوران خود از آن استفاده میکنند، تعداد 32 شرکت تولیدی بزرگ استخراج شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات با استفاده از روش ...
بیشتر
هدف از انجام تحقیق حاضر تحلیل وضعیت رقابتی صنعت پوشاک ورزشی کشور با استفاده از مدل رقابتی پورتر بوده که برای دستیابی به این هدف پس از کسب اطلاعات از فدراسیونهای ملی در خصوص برندی که برای تهیه لباس ورزشکاران، مربیان و داوران خود از آن استفاده میکنند، تعداد 32 شرکت تولیدی بزرگ استخراج شد. بهمنظور گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کل شمار با کلیه اعضای جامعه تحقیق به روش «مصاحبه ساختاریافته»، مصاحبه به عمل آمد. روایی سؤالات پروتکل مصاحبه به وسیلۀّ متخصصان تأیید شد و پایایی آن توسط روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت و مقدار قابلقبول (0.78=α) به دست آمد. تنها یکی از شرکتهای موجود در جامعه حاضر به همکاری نشد و در پایان با انجام 31 مصاحبه دادهها گردآوری گردید. با تجزیهوتحلیل این دادهها بهصورت ترکیبی در دو بخش کیفی و کمی به تحلیل وضعیت رقابتی صنعت مربوطه پرداخته و در پایان نیروهای مدل مورد استفاده در تحقیق (مدل پورتر) وزن دهی و اولویتبندی شد. نیروهای پنجگانه مدل در نظر گرفتهشده، وزن دهی و تأثیر هر کدام از آنها بر نیروی مربوطه مورد بررسی قرار گرفت، همچنین با استفاده از آزمون فریدمن اولویت این نیروها به ترتیب؛ (1) شدت رقابت بین رقبا، (2) تهدید ورود تازهواردان، (3) قدرت چانهزنی مشتریان، (4) قدرت چانهزنی تأمینکنندگان، (5) تهدید محصولات جایگزین، رتبهبندی شد.