غلامرضا شعبانی بهار؛ حمیدرضا مقصودی ایمن؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 11-24
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق، تدوین مدل معادلات ساختاری مدیریت مشارکتی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت مشارکتی (لباف و رنجبر، 1381) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) با روایی صوری و محتوایی استفاده گردیده است. ضریب الفای کرونباخ ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق، تدوین مدل معادلات ساختاری مدیریت مشارکتی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت مشارکتی (لباف و رنجبر، 1381) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) با روایی صوری و محتوایی استفاده گردیده است. ضریب الفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامهها به ترتیب 88/0و 96/0 تعیین گردید. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران و نمونه آماری را 269 نفر از بین 22 فدراسیون منتخب که به صورت طبقهای و هدفمند انتخاب شدهاند، تشکیل میدهد؛ تحقیق حاضر از نوع تحقیقات همبستگی میباشد که از مدل معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که مؤلفههای مشارکت در هدفگذاری، تصمیمگیری، حل مشکلات و تغییر و تحول بر مدیریت مشارکتی اثر مستقیم معنیداری دارد. مؤلفههای سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی بر چابکی سازمانی اثر مستقیم معنیداری دارد؛ در مجموع مدیریت مشارکتی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی اثر مستقیم و معنی داری دارد و شاخصهای آزمون برازندگی مبین برازندگی مدل تأثیر مدیریت مشارکتی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی میباشد. بنابراین میتوان با تدوین اهداف و استراتژی منسجم و توسعه مشارکت بین مدیران و کارکنان فدراسیونهای ورزشی، راهکارهای توسعه چابکی سازمانی را در بین فدراسیونهای ورزشی در آینده مشخص کرد
حسین بخشنده؛ مجید جلالی فراهانی؛ سید نصرالله سجادی
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 25-33
چکیده
هدف این تحقیق بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر خوشنامی تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعه پژوهش را هواداران سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور سازی تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود 384 نفر به دست آمد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی باشگاه ...
بیشتر
هدف این تحقیق بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر خوشنامی تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعه پژوهش را هواداران سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور سازی تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود 384 نفر به دست آمد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی باشگاه بر اساس پرسشنامه گالبریث و پرسشنامه خوشنامی باشگاه (تهیه شده بر اساس پرسشنامه رسلر ) بود. روایی صوری پرسشنامهها با نظرخواهی از 6 تن از اساتید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین به منظور بررسی روایی سازه مقیاس مسئولیت اجتماعی، تحلیل عامل تأییدی انجام شد. جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از شاخصهای کجی و کشیدگی استفاده شد. در قسمت توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و در قسمت استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد تمام ابعاد مسئولیت اجتماعی بر خوشنامی باشگاه تأثیر دارد. در مجموع 78 درصد تغییرات خوشنامی باشگاه توسط مسئولیت اجتماعی پیش بینی میشود. بر اساس نتایج تحقیق توجه به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی از قبیل انجام بازیهای دوستانه با هدف کمک به نیازمندان، رعایت قوانین و مقررات فدراسیون، حمایت از ورزش همگانی و فعالیتهایی از این قبیل باعث افزایش خوشنامی باشگاه می شود.
حمیدرضا میرصفیان
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 34-41
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین سبک رهبری تحولی مدیران با رفتارهای کارآفرینی کارکنان است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارمندان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1393 که تعداد آنها 405 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 196 نفر محاسبه شد که با توجه به این که جامعه آماری ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین سبک رهبری تحولی مدیران با رفتارهای کارآفرینی کارکنان است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارمندان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1393 که تعداد آنها 405 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 196 نفر محاسبه شد که با توجه به این که جامعه آماری کارمندان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای واقع در استان اصفهان متفاوت بود، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جامعه آماری هر اداره استفاده شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه معتبر کارآفرینی و سبک رهبری تحولی استخراج شده از پرسشنامه چند عاملی رهبری (MLQ) استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای بهدست آمده از ابزارهای اندازهگیری از روشهای آماری تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین سبک رهبری تحولی مدیران و رفتار کارآفرینی کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان وجود دارد. همچنین بنابر تحلیل رگرسیون، سبک رهبری تحولی مدیران بر مؤلفههای نوآوری، ارتباطات، ریسکپذیری، و شناسایی فرصت از رفتار کارآفرینی کارمندان تأثیر دارد.
سمیه محمدی؛ طهمورث نورایی؛ اسماعیل شریفیان
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 43-54
چکیده
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل معادلات ساختاری عوامل تأثیرگذار بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش استادان و دانشجویان ارشد و دکترای تربیت بدنی (3196N=) دانشگاههای دولتی سراسر کشور بودند؛ که تعداد 436 نفر با روش نمونهگیری خوشهای غیرتصادفی انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل معادلات ساختاری عوامل تأثیرگذار بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش استادان و دانشجویان ارشد و دکترای تربیت بدنی (3196N=) دانشگاههای دولتی سراسر کشور بودند؛ که تعداد 436 نفر با روش نمونهگیری خوشهای غیرتصادفی انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شدند. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر 10 نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید و روایی محتوایی (86/0=CVI) محاسبه گردید. به منظور شناسایی عوامل و بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی درونی کلی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (81/0=α) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون پارامتریک تی تک نمونهای و آنالیز واریانس مکرر در سطح معنیداری 05/0>P استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 88/49 درصد از کل واریانسها مربوط به شش عامل بود. نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد که همه عوامل (ریسک خرید، فرایند خرید، ویژگی کالای ورزشی، ویژگیهای مشتریان و ادراک مشتریان از خرید و فناوری) تأثیر معنیداری بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی داشتند. در نهایت مشخص شد مدل طراحی شده معادلات ساختاری برای توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی، منعکس کننده یک برازش مطلوب و خوب بود.
معصومه آدمی؛ حسین پناهی
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 55-64
چکیده
هدف از این تحقیق، بررسی پتانسیل های گردشگری ورزشی و عوامل مؤثر بر توسعه آن در استان آذربایجان شرقی است. از بین جامعه آماری مدیران و دست اندرکاران ورزش و گردشگری (شامل کلیه کارکنان ادارههای کل و ادارههای تربیت بدنی و میراث فرهنگی گردشگری) تعداد 40 نفر به طور تصادفی به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، بررسی پتانسیل های گردشگری ورزشی و عوامل مؤثر بر توسعه آن در استان آذربایجان شرقی است. از بین جامعه آماری مدیران و دست اندرکاران ورزش و گردشگری (شامل کلیه کارکنان ادارههای کل و ادارههای تربیت بدنی و میراث فرهنگی گردشگری) تعداد 40 نفر به طور تصادفی به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد و پس از تایید روایی (نظرکارشناسان) انجام پذیرفت و از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. به منظور قابلیتسنجی توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی سه دسته از عوامل: (1) عوامل سوق دهنده، (2) عوامل جلب کننده و (3) عوامل بازدارنده مطالعه شدند که رسیدن به آرامش، رفع خستگی و تجدید قوای جسمی و ذهنی به عنوان مهمترین مؤلفه از میان عوامل سوق دهنده، وضعیت حمل و نقل به عنوان مهمترین مؤلفه از میان عوامل جلب کننده و مؤلفه کافی نبودن زمان اوقات فراغت به عنوان مهمترین عامل بازدارنده توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی شناخته شدند.
حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی؛ سیده فریده هادوی؛ منوچهر ططری
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 65-74
چکیده
هدف این پژوهش تحلیل اثرات کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی(تعهد سازمانی و رضایت شغلی) هیأت علمی مستخدم و مدعوین رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری هیأت علمی برابر با جامعه آماری (80 نفر) بود و 250 نفر از مدرسین مدعو (با جامعه حدود 700 نفر) با استفاده ...
بیشتر
هدف این پژوهش تحلیل اثرات کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی(تعهد سازمانی و رضایت شغلی) هیأت علمی مستخدم و مدعوین رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری هیأت علمی برابر با جامعه آماری (80 نفر) بود و 250 نفر از مدرسین مدعو (با جامعه حدود 700 نفر) با استفاده از نمونهگیری خوشهای و جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری، پرسشنامههای استاندارد کاربرد فناوری اطلاعات(قاسمی و همکاران، 2012)، رضایت شغلی(سوسان، 2003) و تعهد سازمانی(لینا و همکاران، 2007) بودند که ضمن تأیید روایی(صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب(73/0، 84/0، 88/0) محاسبه شد. از آمار استنباطیکولموگروف– اسمیرنوف جهت تعیین نحوه توزیع دادهها، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور بررسی فرضیه تحقیق استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش سازمانی(و ابعاد آن) در سطح 01/0=α ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد(488/0r=و001/0p=)؛ یعنی افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به افزایش سطح نگرش سازمانی به صورت کلی و نیز افزوده شدن ابعاد آن خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند ضمن کاهش هزینههای متفاوت ازجمله جستجو و تحقیق و اصلاح رویهها و استانداردها، نقش تأثیرگذاری در استفاده مناسب از منابع سازمان را ایفا نماید و نهایتاً افزاش بهبود نگرش سازمانی در دانشگاه را به همراه داشته باشد.
ابوذر سوری؛ کیوان شعبانی مقدم؛ ربیع اله سوری
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 75-84
چکیده
هدف از انجام این تحقیق، تعیین اثر فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی در بین زنان سالمند استان کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری را کلیه زنان سالمند فعال و غیر فعال 60 سال و بیش از 60 سال استان کرمانشاه تشکیل میدادند. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق، تعیین اثر فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی در بین زنان سالمند استان کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری را کلیه زنان سالمند فعال و غیر فعال 60 سال و بیش از 60 سال استان کرمانشاه تشکیل میدادند. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیتشناختی، پرسشنامه فعالیت بدنی بک و همکاران (1982) و پرسشنامه کیفیت زندگی و سلامتی ویر و شربورن (1992) استفاده شد، که پایایی آنها به ترتیب 78/0 و 87/0 بدست آمد. برای تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی و به منظور بررسی فرضیات تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون همبستگی دورشتهای نقطهای استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای این تحقیق نشان داد که بین فعالیت بدنی و کیفیت زندگی زنان سالمند کرمانشاه در سطح رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0>p). همچنین بین مؤلفههای محدودیت در نقش اجتماعی، درد جسمانی، عملکرد اجتماعی، محدودیت در نقش احساسی و عاطفی، سر زندگی و شادابی، سلامت عمومی و عملکرد جسمانی با فعالیت بدنی رابطه معنیداری وجود داشت؛ اما بین فعالیت بدنی و سلامت روانی زنان سالمند کرمانشاه رابطه معنیداری یافت نشد. نتایج تحقیق نشان داد که فعالیت بدنی و ورزش بر کیفیت زندگی زنان سالمند اثرگذار است.
مالک احمدی؛ بهزاد بهزادنیا؛ جواد امانی ساری بگلو
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 85-96
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی ساختار عاملی پرسشنامة شش عاملی تنظیمات رفتاری در ورزش، در ورزشکاران دانشگاهی است. تعداد 503 دانشجو (265 زن و 238 مرد) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دانشجویان عضو تیمهای ورزشی دانشگاههای شهر ارومیه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی شش عاملی را برای ساختار پرسشنامه با 29/70 درصد کل واریانس تبیین ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی ساختار عاملی پرسشنامة شش عاملی تنظیمات رفتاری در ورزش، در ورزشکاران دانشگاهی است. تعداد 503 دانشجو (265 زن و 238 مرد) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دانشجویان عضو تیمهای ورزشی دانشگاههای شهر ارومیه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی شش عاملی را برای ساختار پرسشنامه با 29/70 درصد کل واریانس تبیین شده مشخص کرد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مدل شش عاملی برازش مناسبی با دادهها دارد. همچنین، ارتباط مثبت و معنیدار ابعاد خودپیرو با میل به ادامة ورزش و جهتگیری هدفی تکلیفگرا و ارتباط منفی ابعاد کنترلی با میل به ادامة ورزش و جهتگیری هدفی تکلیفگرا، از اعتبار همزمان پرسشنامة حمایت میکند. نتایج آلفای کرونباخ بالای 80/0 برای تمامی عاملهای پرسشنامه، بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه در ورزش دانشجویی میباشد. در کل، یافتهها بیانگر آن است که پرسشنامة تنظیمات رفتاری در ورزش ابزار اندازهگیری با روایی و پایایی مطلوبی برای سنجش تنظیمات انگیزش ورزشی در ورزش دانشگاهی میباشد.
نوشین بنار؛ مینا امامی
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 97-111
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، توسعهی ابعاد جذب و حفظ حضور تماشاگران در والیبال بانوان از دیدگاه صاحبنظران و با رویکرد کیفی میباشد. این پژوهش به روش تحلیل ساختار و تحلیل درون مایه انجام شده است. جامعهی تحقیق را کلیه کارشناسان و صاحبنظران خانم در رشته والیبال (با بیش از 15 سال سابقهی فعّال) (55 نفر) تشکیل میدادند که 25 نفر با روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، توسعهی ابعاد جذب و حفظ حضور تماشاگران در والیبال بانوان از دیدگاه صاحبنظران و با رویکرد کیفی میباشد. این پژوهش به روش تحلیل ساختار و تحلیل درون مایه انجام شده است. جامعهی تحقیق را کلیه کارشناسان و صاحبنظران خانم در رشته والیبال (با بیش از 15 سال سابقهی فعّال) (55 نفر) تشکیل میدادند که 25 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی به عنوان نمونهی تحقیق انتخاب شدند. به منظور تولید دادهها از روش مصاحبه فردی نیمه ساختارمند استفاده شد. برای دستیابی به اعتماد مورد نیاز جهت تأیید علمی این پژوهش، از دو ابزار بازرسی خارجی و اعتبارسنجی توسط مشارکتکنندگان استفاده شد. جهت بررسی ویژگیهای جمعیتشناختی صاحبنظران از نرم افزار SPSS 22 و همچنین برای تعیین کدها و موضوعات اصلی و نیز ارائهی مدلهای گرافیکی از نرم افزار تحلیل دادههای کیفی با عنوان NVivo 8 استفاده شد. در این پژوهش 7 درون مایه اصلی برای جذب تماشاگران (جذّابیت لیگ، رسانههای جمعی، تبلیغات، سالن و تجهیزات ورزشی، فرهنـگسازی، عملکرد فنــی و منافع مادی) و 12 درون مایه اصلی برای حفظ حضور تماشاگران (ابزارهای ارتباطی، اعتماد، برنامههای سرگرمکننده، پوشش رسانههای ملی، تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات، تعامل کارکنان، خدمات رفاهی و جانبی رویداد، رضایتمندی، سالن و تجهیزات ورزشی، عملکرد فنی، منافع مادی و مدیریت برگزاری رویداد) استخراج شد. با توجه به اهمیت ویژهی حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، آگاهی و شناسایی مدیران و دستاندرکاران والیبال زنان ایران از عوامل مؤثر بر جذب بیشتر و حفظ حضور تماشاگران جهت دستیابی به اهداف مورد نظر، ضروری به نظر میرسد.
مرتضی رضایی صوفی؛ محسن کوثری پور؛ بهاره خسروی راد؛ نفیسه زارع فخریان
دوره 4، شماره 4 ، اردیبهشت 1395، صفحه 113-124
چکیده
هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با تمایل به برنامهریزی و خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش تحقیق همبستگی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه کارشناسان و مدیران وزارت ورزش و جوانان (90 مدیر و 600 کارمند) می-باشد که براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای-تصادفی تعداد 307 نفر ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با تمایل به برنامهریزی و خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان میباشد. روش تحقیق همبستگی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه کارشناسان و مدیران وزارت ورزش و جوانان (90 مدیر و 600 کارمند) می-باشد که براساس جدول مورگان و روش نمونهگیری طبقهای-تصادفی تعداد 307 نفر (73 مدیر و 234 کارمند) به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه مدیریت زمان (89/0 =α)، پرسشنامه استاندارد کوئین (81/0 =α) و پرسشنامه خلاقیت شغلی جزنی (76/0 =α) به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. برای طبقهبندی نتایج آمار توصیفی، آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع دادهها و جهت پیدا کردن روابط و پیشبینی متغیرها، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. با توجه به نتایج روابط مثبت و معنیداری بین مدیریت زمان و مؤلفههای و تمایل به برنامهریزی مشاهده شد. به طور مشابه رابطه مثبت و معنیداری بین مدیریت زمان و مؤلفههای آن با خلاقیت مشاهده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که 28% از واریانس کل تمایل به برنامهریزی و 7/44% از واریانس کل خلاقیت به مؤلفههای مدیریت زمان مربوط میشود. بر اساس نتایج، ارتباط تنگاتنگی بین چرخه بهرهوری زمان با برنامهریزی و خلاقیت وجود دارد. همچنین برنامهریزی یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت زمان است. برنامهریزی زمانهای کاری و امور شخصی نقشی مؤثر در تمایل به برنامهریزی و خلاقیت ایفا میکنند. بهعلاوه زمانبندی امور شخصی روزانه افراد میتواند اهمیت بسیاری در استفاده از زمان در دسترس در طول روز داشته باشد.