حسین عیدی؛ کیوان شعبانی مقدم؛ جهان امیری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 11-22
چکیده
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مقیاس اخلاق حرفه ای مربیان ورزشی است؛ جامعه آماری پژوهش کلیهی مربیان ملی و بین المللی رشتههای فوتبال، فوتسال، کشتی، دو و میدانی، رزمی، جودو، هاکی، والیبال، گلف و ورزش جانبازان و معلولان استان لرستان میباشند. از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که در نهایت 200 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر هنجاریابی مقیاس اخلاق حرفه ای مربیان ورزشی است؛ جامعه آماری پژوهش کلیهی مربیان ملی و بین المللی رشتههای فوتبال، فوتسال، کشتی، دو و میدانی، رزمی، جودو، هاکی، والیبال، گلف و ورزش جانبازان و معلولان استان لرستان میباشند. از روش نمونهگیری غیر تصادفی هدفمند استفاده شد که در نهایت 200 نفر به پرسشنامه پاسخ دادند. از پرسشنامهی محقق ساخته با مطالعه مبانی نظری، مصاحبه نیمه هدایت شده با 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و در یک فرایند اکتشافی تنظیم شد. همچنین، از تحلیل عاملی تأییدی برای روایی سازه استفاده شد. یافتهها بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی 38 سؤال را در شش عامل فلسفهی مربیگری(5گویه)، علاقمندی به کار(8گویه)، استفاده از خرد جمعی(6گویه)، قانون مداری(7گویه)، احترام به ارزشها و هنجارهای اجتماعی(7گویه) و روابط انسانی(4گویه)نشان داد. ثبات درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 763/0 گزارش شد. نتیجهگیری میشود که پرسشنامهی حاضر ابزار مناسبی برای سنجش اخلاق حرفهای مربیان در ورزش میباشد. پیشنهاد میشود که در پژوهشهای آینده از این ابزار در نمونه ها و حوزههای دیگر استفاده شود.
میترا محمدی؛ محمدامین صیادی؛ میرحسن سیدعامری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 23-33
چکیده
هدف از این پژوهش، تبیین کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای سرمایه اجتماعی در اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی مبتنی بر روش همبستگی با استفاده از انتخاب نمونه است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی و پیمانی اداره کل ورزش و جوانان شهرستان ایلام میباشد که در سال 1392 براساس ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، تبیین کارآفرینی سازمانی بر اساس مؤلفههای سرمایه اجتماعی در اداره کل ورزش و جوانان استان ایلام میباشد. پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی مبتنی بر روش همبستگی با استفاده از انتخاب نمونه است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کارکنان رسمی و قراردادی و پیمانی اداره کل ورزش و جوانان شهرستان ایلام میباشد که در سال 1392 براساس اطلاعات کارگزینی اداره کل، 75 نفر بودند. بنابراین نمونه آماری نیز به روش نمونهگیری تمام شمار و غیر تصادفی انجام گرفت. برای اندازهگیری سنجش کارآفرینی سازمانی از پرسشنامه مارگریت هیل (2003) با پایایی 85/0 و برای سرمایه اجتماعی از پرسشنامه محمدحسین انصاری (1389) با پایایی 85/0 استفاده شده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین مؤلفههای کارآفرینی سازمانی با سرمایه اجتماعی آنان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد. سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در یک تناسب کاملاً مستقیم سیر میکنند؛ بدین صورت که افزایش در هر یک باعث افزایش در دیگری شده و بهصورت عکس که این نشان دهنده ارتباط معنی دار بین این دو مؤلفه است.
علی قائدی؛ فرزاد غفوری؛ غلامعلی کارگر
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 35-47
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش متخصصان و مدیران ورزش در ارتباط با نقش ورزش قهرمانی بر شاخصهای توسعه اجتماعی است. روش انجام پژوهش، توصیفی و به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید تربیت بدنی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی استان تهران و افراد شاغل در فدراسیونهای ورزشی (حدود 700 نفر) بودند. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نگرش متخصصان و مدیران ورزش در ارتباط با نقش ورزش قهرمانی بر شاخصهای توسعه اجتماعی است. روش انجام پژوهش، توصیفی و به صورت پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید تربیت بدنی، دانشجویان دکتری مدیریت ورزشی استان تهران و افراد شاغل در فدراسیونهای ورزشی (حدود 700 نفر) بودند. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه آماری 248 نفر مشخص گردید که تعداد 203 پرسشنامه ( 39 استاد، 113 دانشجوی دکتری و 51 شاغل در فدراسیون) برگشت داده شد. نمونهگیری به صورت طبقهای تصادفی صورت پذیرفت. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 38 سؤالی محقق ساخته "بررسی نگرش متخصصان و مدیران ورزش در ارتباط با نقش ورزش قهرمانی بر شاخصهای توسعه اجتماعی" استفاده شد. که روایی محتوایی آن توسط 15 نفر از استادان دانشگاهها و متخصصان تأیید شد و پایایی آن در آزمون مقدماتی با 30 آزمودنی و با استفاده از آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. در خصوص روایی سازه، بر اساس بار عاملی و T-Value تمام شاخصها رابطه معنیداری با عامل اصلی داشتند و توانستند پیشگویی خوبی برای توسعه اجتماعی باشند. برای تحلیل دادههای پژوهش از روشهای آماری توصیفی و استنباطی مانند کلموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت تک گروهی و مستقل، تحلیل واریانس و دانکن با کمک نرم افزار spss نسخه 20 و تحلیل عاملی تأییدی با نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین نگرش متخصصان و مدیران ورزش در شاخصهای رفاه اجتماعی، سلامت فردی، سلامت اجتماعی، وحدت و انسجام اجتماعی زیاد و در شاخص عدالت اجتماعی کم میباشد. بنابر این با توجه به نگرش مثبت متخصصان در ارتباط با نقش ورزش قهرمانی بر توسعه برای استفاده از آن در این راستا بایستی برنامهریزی مناسب انجام گیرد.
حمید قاسمی؛ بهمن عسگری؛ مریم رحمانی
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 49-55
چکیده
هدف از این پژوهش ارزیابی تأخیر نشر در نشریات علمی- پژوهشی گرایشهای تربیت بدنی چاپ شده در داخل ایران است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام نشریات تربیت بدنی داخل کشور (31 نشریه علمی- پژوهشی) است که از این تعداد، 16 نشریه تک گرایشی در 5 گرایش تربیت بدنی به عنوان نمونه آماری از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در مجموع 1276 مقاله مورد بررسی ...
بیشتر
هدف از این پژوهش ارزیابی تأخیر نشر در نشریات علمی- پژوهشی گرایشهای تربیت بدنی چاپ شده در داخل ایران است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام نشریات تربیت بدنی داخل کشور (31 نشریه علمی- پژوهشی) است که از این تعداد، 16 نشریه تک گرایشی در 5 گرایش تربیت بدنی به عنوان نمونه آماری از طریق نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در مجموع 1276 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کلوموگروف اسمیرنوف، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن) در نرم افزار SPSS19 در سطح معنیداری 05/0P≤ استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که نشریات گرایش مدیریت ورزشی دارای بیشترین تأخیر در هر سه مرحله ارسال- پذیرش، پذیرش- چاپ و ارسال- چاپ در بین گرایشهای تربیت بدنی میباشد. همچنین، در هر سه مرحله ارسال- پذیرش، پذیرش- چاپ و ارسال- چاپ تفاوت معنیداری بین نشریات گرایشهای تربیت بدنی وجود دارد. علاوه بر این، بین شماره چاپ و هر سه مرحله ارسال- پذیرش، پذیرش- چاپ و ارسال- چاپ رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. در مجموع به نظر می رسد که تأخیر نشر در نشریات تربیت بدنی به ویژه گرایش مدیریت ورزشی در حد بالایی قرار دارد و باید به شیوههای مختلف تا حد امکان کاهش یابد تا سایر پژوهشگران بتوانند از تولیدات علمی روزآمدتری بهرهمند گردند.
احمد محمودی؛ جلیل یونسی؛ محمد حسن متقی شهری؛ جواد شهلائی باقری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 57-71
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) نسخه فارسی پرسشنامه رضایتمندی مشتریان است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر تهران تشکیل میدادند که حداقل 6 ماه سابقه عضویت در این مراکز را دارا بودند (100000=N). با استفاده از جدول مورگان، 417 نفر از مشتریان که حائز شرایط لازم بودند، با استفاده ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر، استانداردسازی (سنجش روایی و پایایی) نسخه فارسی پرسشنامه رضایتمندی مشتریان است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مشتریان باشگاههای بدنسازی و ایروبیک شهر تهران تشکیل میدادند که حداقل 6 ماه سابقه عضویت در این مراکز را دارا بودند (100000=N). با استفاده از جدول مورگان، 417 نفر از مشتریان که حائز شرایط لازم بودند، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه 20 سؤالی رضایتمندی چین لیو (2008) دارای 5 مؤلفه ظاهر باشگاه، کارکنان، تسهیلات، ترویج، تجهیزات و امکانات بود که روش نمرهگذاری به سؤالات بر اساس طیف 5 گزینهای لیکرت (از کاملاً مخالف=1 و کاملاً موافقم=5) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه پس از صحت ترجمه نسخه فارسی، توسط اساتید متخصص در حوزه بازاریابی ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی ابزار نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد (90/0=α). در ادامه برای تعیین همسانی درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ، از آزمون KMO و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونهگیری و برای تعیین روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی تأییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و LISREL انجام گرفت. یافتههای پژوهش در خصوص روایی سازه بر اساس میزان روابط و T-Value نشان داد که تمامی سؤالات ارتباط معنیداری با مؤلفهها داشتند و توانستند پیشبین خوبی برای مؤلفه خود باشند. همچنین شاخصهای نسبت χ2 به df (73/4)، 076/0=RMSEA، 91/0=NNFL، 92/0=AGFL و 95/0=PGFL بود که همگی برازش مدل را تأیید کردند. بنابراین روایی سازه و ساختار عاملی ابزار پژوهش مورد تأیید قرار گرفت
اسماعیل شریفیان؛ محمد حسین یوسفی زرندی؛ کوروش قهرمان تبریزی
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 73-82
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع درون بخشی رقابتپذیری کالاهای داخلی در مقایسه با نمونههای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران در سال 1391 اجرا گردید. روش اجرای این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر 15 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و مدیریت صنعتی بررسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع درون بخشی رقابتپذیری کالاهای داخلی در مقایسه با نمونههای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران در سال 1391 اجرا گردید. روش اجرای این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر 15 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و مدیریت صنعتی بررسی و پایایی درونی آن با اجرای مطالعه راهنما بر روی30 نفر و با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0 مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران واحدهای تولیدی ورزشی بودند که با روش نمونه گیری تمام شمار مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد 220 پرسشنامه بر اساس توزیع جغرافیایی واحدهای تولیدی توزیع گردید که در نهایت تعداد پرسشنامههای برگشت داده شده غیر مخدوش 160عدد بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آنالیزواریانس مکرر و از نرم افزار آماریSPSS20 در سطح معنیداری 05/0> P استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین موانع درونبخشی رقابتپذیری با کالاهای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران اختلاف معنیداری وجود دارد. به گونهای که عامل سرمایه(78/3=x ̅) بیشترین مانع قلمداد و عامل کیفیت(44/3=x ̅) کمترین میانگین را به خود اختصاص داد. مقایسه زوجی متغیرها نیز تأیید کننده این تفاوتها بود. با توجه به موانع موجود بر سر راه تولید لازم است که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور با همراهی بخش خصوصی، بسترهای لازم را در جهت بهبود فرایند تولید و سرمایهگذاری فراهم نموده و با رفع مشکلات و موانع تولید راه را برای یک اقتصاد پویا هموار نمایند.
عبدالحسین ابراهیمی؛ عبدالرحمن مهدی پور؛ طاهره ازمشا
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 83-98
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر زیرساختهای ورزشی و ویژگیهای دموگرافی بر میزان مشارکت ورزشی شهروندان اهوازی با استفاده از مدل HLM است. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﺟﺮا ﺷﺪه اﺳﺖ. جامعهی آماری اول کلیهی سالنهای ورزشی چند منظوره، استخرها و زمینهای چمن که متعلق به ادارهی ورزش و جوانان شهر اهواز ...
بیشتر
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر زیرساختهای ورزشی و ویژگیهای دموگرافی بر میزان مشارکت ورزشی شهروندان اهوازی با استفاده از مدل HLM است. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ روش ﻣﻴﺪاﻧﻲ اﺟﺮا ﺷﺪه اﺳﺖ. جامعهی آماری اول کلیهی سالنهای ورزشی چند منظوره، استخرها و زمینهای چمن که متعلق به ادارهی ورزش و جوانان شهر اهواز و سایر ادارات دولتی است ﻛﻪ ﺗﻌﺪاد آن 99 ﻣﻮرد ﺑﻮده و جامعه آماری دوم؛ تمامی افرادی که از این اماکن ورزشی استفاده مینمایند، که 66135 نفر برآورد شد. نمونهی آماری دو جامعه با بهرهگیری از جدول مورگان به ترتیب 86 اماکن و 384 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود و در سه بخش ویژگیهای دموگرافی افراد، معیارها و استانداردهای اماکن ورزشی و مشارکت ورزشی(87/0= α) تنظیم گردید. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از آمار توصیفی و آمار استنباطی مدل رگرسیونی با ضرایب تصادفی و مدل تحلیل واریانس یکطرفه با اثرات تصادفی در نرم افزار HLM6 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین معیارهای همجواری و مکانیابی، دسترسی، بهداشت و نگهداری و زیباییشناختی مجموعههای ورزشی با مشارکت شهروندان رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین با افزایش زیرساختهای ورزشی و افزایش سطح تحصیلات و درآمد افراد مشارکت آنان نیز بیشتر خواهد شد. مشخص گردید که جزء خطاهای سطح خرد و سطح کلان به ترتیب برابر 1.181 و 0.951 می باشد؛ بهعبارتی یعنی تغییرات مشارکت ورزشی افراد در سطح یک بیشتر از سطح دو است.
علیرضا امیدی؛ سمیه صفری
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 99-109
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت و وفاداری مشتری در باشگاههای ورزشی خصوصی شهر شهرکرد است. پژوهش از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان و کارکنان باشگاه های ورزشی شهر شهرکرد بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه ای، 4 منطقه از شهرکرد انتخاب و سپس از هر منطقه 15 باشگاه خصوصی (در ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر رضایت و وفاداری مشتری در باشگاههای ورزشی خصوصی شهر شهرکرد است. پژوهش از نوع توصیفی بود که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان و کارکنان باشگاه های ورزشی شهر شهرکرد بودند که بر اساس نمونه گیری خوشه ای، 4 منطقه از شهرکرد انتخاب و سپس از هر منطقه 15 باشگاه خصوصی (در مجموع 60 باشگاه خصوصی)، به صورت تصادفی انتخاب شدند. در نهایت 300 نفر از مشتریان و 135 نفر از کارکنان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامههای رفتار شهروندی سازمانی پل و منگوک(2002) با پایایی (87/0) و پرسشنامه رضایت مشتریان از باشگاههای ورزشی با پایایی(77/0) و پرسشنامه وفاداری مشتری لیو(2008) با پایایی(81/0) بودند. در راستای تعیین روابط علی و ارائه مدل، از روش معادلات ساختاری(SEM) استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از مدل معادلات ساختاری، متغیر رفتار شهروندی سازمانی به میزان (34/0) تأثیر مستقیم و به میزان (57/0) تأثیر غیر مستقیمی بر وفاداری مشتری دارد. همچنین رفتار شهروندی سازمانی به میزان (74/0) بر رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنیداری دارد. این اعداد حاکی از تأثیر مثبت و معنیدار ابعاد 5 گانه رفتار شهروندی بر وفاداری مشتری و رضایت مشتری میباشد. نتایج مدلهای مفهومی تحلیل مسیر رفتار شهروندی و رضایت مشتری و وفاداری مشتری را تأیید نمود. از این رو باشگاههای ورزشی جهت دستیابی به حداکثر وفاداری مشتری، نیازمند تقویت هر چه بیشتر ابعاد وظیفه شناسی و فضیلت شهروندی رفتار شهروندی میباشند تا زمینه مساعد را برای جلب رضایت و حضور مجدد مشتریان در باشگاههای ورزشی فراهم کنند.
سیده طاهره موسوی راد؛ ابولفضل فراهانی؛ پریوش بیات
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، صفحه 111-119
چکیده
هدف اصلی این پژوهش اولویت بندی موانع مدیریت زنان در سازمان های ورزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است. پژوهش حاضر به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از دسته پژوهشهای آمیخته و به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری ، کلیه مدیران با سابقه بیش از 5 سال مدیریت و متخصصان مدیریت ورزشی (300 نفر ) بودند. ابتدا با استفاده از مصاحبه ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش اولویت بندی موانع مدیریت زنان در سازمان های ورزشی به روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) است. پژوهش حاضر به لحاظ شیوه گردآوری دادهها از دسته پژوهشهای آمیخته و به لحاظ اهداف پژوهش از نوع کاربردی میباشد. جامعه آماری ، کلیه مدیران با سابقه بیش از 5 سال مدیریت و متخصصان مدیریت ورزشی (300 نفر ) بودند. ابتدا با استفاده از مصاحبه با 5 نفر از متخصصان ، با روش اشباع نظری موانع مدیریت زنان در سازمان های ورزشی شناسایی شدند. سپس با توجه به نتایج مصاحبه اقدام به تهیه پرسشنامه به روش AHP نموده و به صورت تصادفی ساده در بین نمونهها توزیع گشت که بر اساس جدول مورگان تعداد 180 پرسشنامه جمع آوری شد. روایی آن به تایید 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی رسید. از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزار SPSS نسخه 22 و برای اولویت بندی از نرم افزار Expert Choies 11.0 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که موانع حضور زنان در پستهای مدیریتی سازمانهای ورزشی "نبود شرایط مساوی بین زنان و مردان برای رشد در سازمان ها" و "عدم اعتماد به زنان در فرهنگ ایران" بیشترین اشاره را در میان مصاحبه شوندگان داشتد و زنان عامل فرهنگی را بیشتر دخیل می دانستند. ولی مردان عوامل فردی را عامل اولیه موانع مدیریتی زنان قلمداد کردند. توجه به موانع فرهنگی و فرهنگ سازی از طریق رسانه ها کمک خواهد کرد تا زنان نیز پا به پای مردان در امور مدیریتی سازمانهای ورزشی سهیم باشند