بازاریابی ورزشی
زینب السادات سیدعبداللهی؛ علی محمد صفانیا؛ سید صلاح الدین نقشبندی؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
هدف این مطالعه آیندهپژوهی سناریوهای پیشروی ورزش سوارکاری در افق 1410 با رویکرد سناریونویسی بود. این پژوهش از منظر شیوه گردآوری دادهها کیفی- کمی و از منظر استراتژی از نوع آیندهپژوهی است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران حوزه ورزش اسب سوارکاری تشکیل میدادند. در بخش کیفی روش نمونه گیری هدفمند بود و براساس اشباع ...
بیشتر
هدف این مطالعه آیندهپژوهی سناریوهای پیشروی ورزش سوارکاری در افق 1410 با رویکرد سناریونویسی بود. این پژوهش از منظر شیوه گردآوری دادهها کیفی- کمی و از منظر استراتژی از نوع آیندهپژوهی است. مشارکتکنندگان این پژوهش را صاحبنظران حوزه ورزش اسب سوارکاری تشکیل میدادند. در بخش کیفی روش نمونه گیری هدفمند بود و براساس اشباع نظری 25 مصاحبه انجام شد. در بخش کمی روش نمونه گیری برحسب معیار بود و براساس معیارهایی که گروه تحقیق انتخاب کرد از بین 25 مشارکت کننده مرحله اول 10 شرکت کننده به عنوان شورای راهبردی برای ادامه کار انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و ماتریسهای با ابعاد 38×38 و 9×9 بود که روایی و پایایی آنها تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمون و دادههای کمی از تحلیل ساختاری و سناریونویسی استفاده شد. یافتهها نشان داد از مجموع 38 نیروی تأثیرگذار داخلی و خارجی بر ورزش سوارکاری 4 عدم قطعیت «گردشگری اسب»، «سوارکاری زنان»، «افزایش واردات و کاهش صادرات اسب» و «فناوریهای نوین» وجود دارد که سازنده 2 سناریو «پرش از انزوا» و «دربند افسار» هستند. آشنایی با روایت هر سناریو و مقایسه مطلوبیت آنها، میتواند مبنایی برای طراحی اقدامات آینده ورزش سوارکاری باشد تا از طریق آن ورزش سوارکاری در ایران بتواند در جهت حفظ توان رقابتی خود انعطاف پذیر و پاسخگو باشد.
بازاریابی ورزشی
سیدجلیل میریوسفی؛ احمد نژادسجادی؛ یاسر زارکویی پور
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای استان کرمان بود. این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان کرمان تشکیل دادند(حدود300) که از بین آنها 169نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل فرهنگی- اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای استان کرمان بود. این پژوهش، از نوع توصیفی _ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است . جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه ورزشکاران حرفه ای استان کرمان تشکیل دادند(حدود300) که از بین آنها 169نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی و پایایی از پرسشنامه های عوامل فرهنگی اجتماعی، بازاریابی تجربی و قصد خرید استفاده شد. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی تحلیل شد. نتایج نشان داد که عوامل فرهنگی اجتماعی بر بازاریابی تجربی و قصد خرید ورزشکاران حرفه ای تأثیر مستقیم و معنادار دارد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد می شود که سازمان ها، شرکت ها، نهادهای حکومتی و حتی مردمی دخیل در تأمین نیازهای مختلف ورزشکاران برنامه هایی متناسب با سلایق فرهنگی و هنجاری برای ارتقای سرمایه اجتماعی -فرهنگی و بهبود روابط اجتماعی آنها درنظر گرفته واجرانمایند.
بازاریابی ورزشی
سید صلاح الدین نقشبندی؛ علی دهقانی؛ پری وش نوروزی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل تبیین مدل نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود.پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران و 15 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل تبیین مدل نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود.پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش شناسی کیفی با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. جامعه آماری این پژوهش را اسناد منتشر شده پیرامون مبحث نقل و انتقالات بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران و 15 نفر از صاحبنظران تشکیل دادند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری هدفمند که روش نمونهبرداری غیراحتمالی است استفاده شد. برای کفایت نمونهگیری از نمونهگیری نظری استفاده گردید. ابزار جمعآوری دادهها در پژوهش مصاحبه عمیق بود. برای روایی و پایایی اندازهگیری به هنگام کدگذاری بازبینی انجام شد؛ طبقهبندی یا تأیید نتایج با مراجعه به مصاحبهشوندها انجام گرفت؛ تحلیل موارد کیفی انجام گرفت و در نهایت منابع مورد ارجاع کفایت لازم را داشتند.به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار مکسکیودا نسخه 2018 بهره گرفته شد. نتایج کدگذاری باز بیانگر آن بود که 52 کد باز حاصل از تحلیل مصاحبهها و اسناد به دست آمد. نتایج کد گذاری محوری با 8 مقوله از این کدگذاری به دست آمد که شامل: بازار ترانسفر، قیمت بازیکن، عوامل اقتصادی، زیر ساخت قانونی، اقدامات بازاریابی، آینده نگری باشگاه، روابط و همکاری و عقد قرارداد رسمی میباشد. یافتههای حاصل از کدگذاری انتخابی شامل 3 عامل: دیدگاه اقتصادی، دیدگاه حقوقی و قانونی و دیدگاه توسعهای بود.درنهایت به موجب اینکه فرایند دیدگاه توسعهای یک فرایند پیچیده، زمانبر و هزینهبردار است و لازم است برایند مطلوب وجود داشته باشد پیشنهاد میگردد دیدگاه توسعهای بیش از پیش تقویت و از تجربیات کشورهای صاحب سبک در این امر استفاده شود.
بازاریابی ورزشی
نگین احمدی؛ میرحسن سیدعامری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر؛ طراحی الگوی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی (زمان و پول) در بین شهروندان ارومیه بود. روش پژوهش حاضرکیفی بوده که براساس نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به طراحی مدل پارادایمی تحقیق پرداخته است. جامعه آماری تحقیق تحقیق 156 نفر از اساتید هیئت علمی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر؛ طراحی الگوی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی (زمان و پول) در بین شهروندان ارومیه بود. روش پژوهش حاضرکیفی بوده که براساس نظریه دادهبنیاد با رویکرد استراوس و کوربین به طراحی مدل پارادایمی تحقیق پرداخته است. جامعه آماری تحقیق تحقیق 156 نفر از اساتید هیئت علمی رشته علوم ورزشی در دانشگاههای دولتی، آزاد و پیام نور، همچنین؛ مدیران، معاونین، کارشناسان و متخصصان صاحبنظر در زمینه تحقیق در اداره کل ورزش و جوانان و نیز اداره کل آموزش و پرورش، کارشناسان مطلع در اداره ورزش و جوانان و نهایتاً معلمان تربیتبدنی متخصص و مجرب در خصوص موضوع پژوهش در شهرستان ارومیه بودند. نمونه آماری 28 نفر براساس روش نمونهگیری گلولهبرفی برآورد شد. تجزیهوتحلیل دادههای آماری نیز بهشکل اعتبارسنجی بوده است. خروجی پژوهش مدل پارادایمی شاخصهای برانگیزاننده هزینهکرد ورزشی بود که از شرایط علی، پدیده محوری، شرایط مداخلهگر و زمینهای، راهبردها و پیامدها تشکیل شده است. موارد ذکرشده از کدهایی در مرحلة اول کدگذاری باز در چند مفهوم نظیر: عوامل درونفردی( ذهنی-نگرشی، بهداشتی-سلامتی، شناختی-دانشی و برنامهریزی-هدفگذاری)، عوامل تعاملی ( فرهنگی-اجتماعی و رسانه و تبلیغات) و عوامل سازمانی ( اقتصادی، امکانات و تجهیزات و نهایتاً حقوقی-قانونی) بهدست آمد. همچنین در مرحلة دوم کدگذاری نیز کدگذاری محوری با مقولة محوری عوامل هزینهکرد ورزشی بررسی شد. در پایان مشخص شد که نتیجه اجرای راهبردهای مؤثر تحقیق حاضر در سه سطح توانمندسازی فردی، تعاملی و سازمانی، باعث: گسترش سلامتی، ایجاد سبک زندگی فعال و سالم، بازگشت سرمایه و کاهش هزینه درمان و نهایتاً توسعه مشارکت ورزشی شهروندان میشود.
بازاریابی ورزشی
ساره اسمعیلی؛ حمید قاسمی؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
امروزه لزوم استفاده از فناوری های روز دنیا در کسب و کار خود، یکی از الزامات سازمان ها برای عقب نماندن از عرصه رقابت است. پژوهش حاضر با هدف، تدوین الگوی کاربست فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) در مدیریت باشگاه های ورزشی حرفه ای ایران صورت گرفت. روش انجام پژوهش، آمیخته با استفاده از دو روش کیفی متوالی گراندد تئوری (با رویکرد گلیزری) و دلفی ...
بیشتر
امروزه لزوم استفاده از فناوری های روز دنیا در کسب و کار خود، یکی از الزامات سازمان ها برای عقب نماندن از عرصه رقابت است. پژوهش حاضر با هدف، تدوین الگوی کاربست فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) در مدیریت باشگاه های ورزشی حرفه ای ایران صورت گرفت. روش انجام پژوهش، آمیخته با استفاده از دو روش کیفی متوالی گراندد تئوری (با رویکرد گلیزری) و دلفی بود. در مرحله اول گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی در ارتباط با موضوع پژوهش و پیشینه تحقیق بود تا گویه ها و ابعاد مورد نظر در ارتباط با موضوع استخراج شود و همراستا با آن به ترتیب مصاحبه های باز و نیمه ساختاریافته با خبرگان انتخاب شده از طریق نمونه گیری به روش گلوله برفی، تا رسیدن به اشباع و اجماع نظری (20 نفر)، صورت پذیرفت. با توجه به رویکرد گلیزری از کدگذاری باز و انتخابی استفاده و سوالات تحقیق از دل مصاحبه ها استخراج گردید. در مرحله دوم برای تأیید مقوله های یافت شده از روش دلفی استفاده شد. در نهایت موارد تأثیرگذار در کاربست فناوری دفترکل توزیع شده در مدیریت باشگاه های حرفه ای ورزشی ایرانی در چهار مقوله اصلی عوامل زمینه ساز، انگیزاننده، بازدارنده و تسهیل کننده شناسایی و با بهره گیری از یافته های پژوهش، الگوی گذار باشگاه ورزشی حرفه ای از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب با به کارگیری DLT و هرم نیازها و شبکه ارتباطی باشگاه ورزشی حرفه ای مجهز به DLT ترسیم گردید.
بازاریابی ورزشی
حسین فریدنیا؛ محمد حسین قربانی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توسعه ارزش ویژه برند کسب و کارهای ورزشی از طریق بازی وارسازی می باشد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریۀ برخاسته از دادهها انجام گرفـت. جامعـۀ پـژوهش شامل تمامی صاحبان کسب و کارهای ورزشی و نخبگـان حیطه بازی وارسازی بود که تعداد 15 نفر از آنها به روش نمونـه گیـری گلوله برفی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، طراحی الگوی توسعه ارزش ویژه برند کسب و کارهای ورزشی از طریق بازی وارسازی می باشد. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریۀ برخاسته از دادهها انجام گرفـت. جامعـۀ پـژوهش شامل تمامی صاحبان کسب و کارهای ورزشی و نخبگـان حیطه بازی وارسازی بود که تعداد 15 نفر از آنها به روش نمونـه گیـری گلوله برفی انتخـاب شـدند. ابـزار جمـع آوری داده هـا شـامل مصـاحبه هـای نیمه ساختار یافته بود که تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در الگوی نهایی تحقیق که بر اساس کدگذاری و تحلیل داده ها شکل گرفت، 4 مقوله اصلی در حوزه شرایط علی(نفوذ و ماندگاری در ذهن مشتری، توسعه برند، جذابیت و تمایز)، 4 مورد در رابطه با راهبردهای توسعه ارزش ویژه برند(طراحی اپلیکیشن ها و برنامه های مناسب بازی وارسازی، ایجاد حس اطمینان در صحت جوایز، جوایز مناسب مادی و غیرمادی، عدالت در اعطای امتیازات و جوایز)، 4 مورد عوامل مداخله گر (دشواری طراحی بازی وارسازی، سرعت پایین اینترنت، بهوجود آمدن سیستم جدید مالیاتی کسب و کارها، تعدد برنامهها و اپلیکیشن ها)، 5 مورد زمینه های موجود(قابلیت کاربرد برای همه سنین، افزایش رسانه های اینترنتی، رقابت و پاداش، کم هزینه بودن برای مشتریان، گرایش مردم به فناوری های جدید)، سبب ایجاد 3 پیامد مثبت(افزایش ارزش ویژه برند، نفوذ در اذهان عمومی، صرفه مناسب تبلیغاتی) را برای کسب و کارهای ورزشی که در صدد ارتقای ارزش ویژه برند خود و نفوذ در اذهان عمومی هستند را دارد.
بازاریابی ورزشی
هانیه غلامی؛ سعید صادقی بروجردی؛ عابد محمودیان؛ حسام کمانگر
چکیده
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در صنعت ورزش بوده و در میان ورزشکاران محبوبیت ویژهای دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشهای فعالیت زنان ورزشکار حرفهای ایرانی در این شبکه اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز کیفی با استفاده از روش ...
بیشتر
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در صنعت ورزش بوده و در میان ورزشکاران محبوبیت ویژهای دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشهای فعالیت زنان ورزشکار حرفهای ایرانی در این شبکه اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و فاز کمی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بوده و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 شرکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی نیز پرسشنامه مبتی بر یافتههای بخش کیفی در میان 10 نفر از آنان توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک کدگذاری و نرمافزار NVIVO10 در بخش کمی از نرمافزار Expert Choice استفاده گردید. نتایج نشان داد چالشهای زنان ورزشکار ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام در دو مضمون اصلی چالشهای ساختاری با 4 مضمون فرعی بهترتیب وزن و اولویت؛ چالش فرهنگی (27/0)، چالش قانونی (25/0)، چالش جنسیتی (25/0)، چالش مذهبی (22/0) و چالشهای فردی با 2 مضمون فرعی بهترتیب وزن و اولویت؛ چالش تولید محتوی (46/0) و چالش روانشناختی (54/0) دستبهبندی میشوند. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان بیان نمود در صورتیکه شیوه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام به زنان ورزشکار آموزش داده و مدیریت شود، آنان میتوانند تا حدودی بر چالشهای موجود غلبه کرده و از فرصتهای فراهم شده در اینستاگرام نهایت بهره را ببرند.
بازاریابی ورزشی
علی اکبر سبحانی؛ اصغر مشبکی؛ عبدالله نعامی؛ محمد احسانی
چکیده
هنگامی که بازاریابی رابطهمند به عنوان چارچوبی برای استفاده از رسانههای اجتماعی به کار میرود، میبایست همچنین برای راهنمایی جهت ارزیابی استفاده از این رسانهها مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این مقاله بررسی مجدد مدلی برای اندازهگیری تعامل طرفداران از طریق رسانههای اجتماعی با تیم ورزشی مورد علاقه خود در کیفیت روابط، ...
بیشتر
هنگامی که بازاریابی رابطهمند به عنوان چارچوبی برای استفاده از رسانههای اجتماعی به کار میرود، میبایست همچنین برای راهنمایی جهت ارزیابی استفاده از این رسانهها مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این مقاله بررسی مجدد مدلی برای اندازهگیری تعامل طرفداران از طریق رسانههای اجتماعی با تیم ورزشی مورد علاقه خود در کیفیت روابط، قصد خرید و قصد ارجاعی است. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی، و از نظر روش، توصیفی تحلیلی میباشد. همچنین از جنبه گردآوری اطلاعات کمی است. پس از انجام توزیع پرسشنامه میان طرفداران حرفهای ورزش و تکمیل توسط آنان از طریق شبکههای اجتماعی، دادهها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. حجم نمونه 259 نفر بود. نتایج حاکی از آن است که هرچه طرفدار با تیم مورد علاقه خود در رسانههای شبکههای اجتماعی تعامل بیشتری داشته باشد، کیفیت رابطه افزایش خواهد یافت. تأثیر معنیداری در قصد خرید و قصد ارجاعی وجود نداشت. علاوه بر این، تأثیر غیرمستقیم تعامل رسانههای اجتماعی بر قصد خرید و قصد ارجاع از طریق واسطه بازاریابی رابطهمند، مثبت و معنادار بود. بر اساس نتایج، به نظر میرسد که میتوان از بازاریابی رابطهمند به عنوان چارچوبی برای ارزیابی کارایی بازاریابی رسانههای اجتماعی در ورزش استفاده کرد، و همانطور که توسط تئوری بازاریابی رابطهمند پیشنهاد شده، تعامل از طریق رسانههای اجتماعی روابط بین طرفداران و تیمها را بهبود میبخشد. محققان میتوانند با افزودن متغیرهای دیگری، به بررسی این مدل ادامه داده، تا درک کاملتری از اثربخشی بازاریابی رسانههای اجتماعی کسب کنند.
بازاریابی ورزشی
قدسیه سنگتراش؛ وحید ساعت چیان؛ جواد محمدخانی؛ محمد کشتی دار
چکیده
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهبردهای درآمدزایی پایدار برای فدراسیون های ورزشی منتخب (فدراسیون های کاراته، جودو، کشتی، تکواندو، قایق رانی، تیراندازی و سوارکاری) انجام شد. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، تحلیلی اکتشافی است؛ همچنین بر اساس نوع عملیات بکار رفته از نوع آمیخته ترکیبی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف شناسایی راهبردهای درآمدزایی پایدار برای فدراسیون های ورزشی منتخب (فدراسیون های کاراته، جودو، کشتی، تکواندو، قایق رانی، تیراندازی و سوارکاری) انجام شد. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، تحلیلی اکتشافی است؛ همچنین بر اساس نوع عملیات بکار رفته از نوع آمیخته ترکیبی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران فدراسیون های منتخب و کمیته ملی المپیک می باشند که بر اساس تجارب قبلی به روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند. لذا تعداد نمونه آماری 22 نفر تعیین شد. در مرحله دلفی مولفه ها و زیرمولفه های تحقیق تعیین شدند. سپس عوامل استخراج شده با استفاده از مدل سازی کیو سطح بندی شدند. یافته ها نشان داد مهم ترین عوامل درآمدزایی فدراسیون های منتخب شامل ارائه محصولات غیر ورزشی مورد استفاده ورزشکاران توسط فدراسیون، اسپانسر های ورزشکاران، درآمد های ناشی از فدراسیون جهانی برای توسعه ورزش پایه، درآمد های حضور در مسابقات جهانی، کمک های سالانه فدراسیون جهانی، درآمدهای کلاس های مربیگری، شهریه عضویت در تیم های پایه، کمک های سالانه وزارت ورزش، درآمد های حضور در مسابقات جهانی می باشند. لذا می توان نتیجه گرفت فعالیت های اقتصادی با نظارت فدراسیون برای ارائه محصولات و خدمات مورد نیاز ورزشکاران و تکیه بر حامیان مالی و همچنین حمایت های بیرونی مانند فدراسیون جهانی و کمک های دولتی مهم ترین منابع تامین مالی دائمی فدراسیون ها بوده و برای افزایش باید برنامه ریزی نمود.
بازاریابی ورزشی
فروغ اسدی؛ علی محمد صفانیا؛ نصرالله محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ارتباط عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمانهای ورزشی منتخب بود. روش تحقیق به صورت آمیخته بود که در بخش کیفی از مدل تحلیلی پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان، پژوهشگران دانشگاهی و مدیران سازمانهای ورزشی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و تبیین ارتباط عوامل موثر در ایجاد سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمانهای ورزشی منتخب بود. روش تحقیق به صورت آمیخته بود که در بخش کیفی از مدل تحلیلی پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش تحلیلی توصیفی- همبستگی استفاده شد. نمونه آماری در بخش کیفی شامل 15 نفر از نخبگان، پژوهشگران دانشگاهی و مدیران سازمانهای ورزشی بودند که به صورت نظری و با استفاده از روش هدفمند سهمیهای انتخاب شدند و در بخش کمی نیز تعداد 324 نفر از مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمانهای ورزشی منتخب کشور به روش نمونهگیری طبقهای– تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل مصاحبه و پرسشنامه بود. در این پژوهش، فرایند تجزیه و تحلیل دادههای کیفی، طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و در بخش کمی نیز از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحلیلهای کیفی نشان داد که 6 مقوله محوری با عناوین (ویژگیهای سازمانی، فراسازمانی، رفتاری، مدیریتی، دانشی و فناورانه) همراه با 23 مقوله فرعی در ایجاد سازمان ورزشی نوآور تاثیرگذار بود و نتایج تحلیلهای کمی نیز نشان داد که بین سازمان ورزشی نوآور با عملکرد سازمانهای ورزشی و مولفههای آن شامل منظر مشتری، منظر مالی، منظر فرایندهای داخلی و منظر یادگیری و رشد رابطه معناداری وجود دارد که این ارتباط مثبت و مستقیم بود.
بازاریابی ورزشی
عباس نظریان مادوانی؛ معصومه شهبازی؛ خدیجه نوروزی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفههای توسعه بازیهای دیجیتال ورزشی ایرانی بر اساس مدل بازاریابی RACE بود. روش انجام این مطالعه کیفی و از نوع تحلیل مضمون (به روش قیاسی) و ترسیم شبکه مضامین بود. علاوه بر بررسی ادبیات پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15نفر از صاحب نظران حوزه بازاریابی، تولید کنندگان، برخی مدیران دولتی و اساتید دانشگاه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش شناسایی مولفههای توسعه بازیهای دیجیتال ورزشی ایرانی بر اساس مدل بازاریابی RACE بود. روش انجام این مطالعه کیفی و از نوع تحلیل مضمون (به روش قیاسی) و ترسیم شبکه مضامین بود. علاوه بر بررسی ادبیات پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15نفر از صاحب نظران حوزه بازاریابی، تولید کنندگان، برخی مدیران دولتی و اساتید دانشگاه و بازیکنان حرفهای بر مبنای مدل بازارایابی فوق تا رسیدن به اشباع نظری انجامشد. برای هر یک از مضامین اصلی مدل RACE به ترتیب مولفههای مدل فوق نتایج ذیل حاصل گردید؛ برای تم اصلی «افزایش آگاهی از برند» شش مضمون یکپارچه:«محتوای تبلیغ و ترویج، فرایند تبلیغ و ترویج، بستر ترویج و تبلیغ، بسترسازی برندینگ، برندینگ موفق، زیرساخت حمایتی» شناسایی شد. برای تم اصلی «تعامل مخاطبان با برند» چهار مضمون یکپارچه:«جذابیت معرفی محصول، جذابیت بستر اجرای بازی، جذابیت فرایند بازی و پشتیبانی و لجستیک». برای تم اصلی «جذب مخاطبین بالقوه» پنج مضمون یکپارچه: «ساختار بازی، تبلیغات دامنه دار، الزامات مدیریتی، اقتصاد بازی، امنیت بازی». در نهایت برای تم اصلی «افزایش توسعه ارتباط با مشتریان» شش مضمون یکپارچه:«کیفیت محصولات و خدمات، نیازمندهای مشتری، تبلیغات دامنه دار، ارتباطات، زنجیره ارزش در بازی و امنیت بازی» شناسایی و شبکه مضامین مدل بازاریابیRACE ترسیم شد. مقبولیت، انتقالپذیری و تأییدپذیری نتایج با روشهای علمی ارزیابی گردید. با توجه به تجمیع مضامین یکپارچه در یک شبکه مضامین منسجم، پیشنهاد میگردد، مدیران، تولید کنندگان و بازاریابان بازیهای دیجیتال ایرانی به همه عوامل شناسایی شده در این پژوهش به طور همزمان توجه لازم داشته باشند.
بازاریابی ورزشی
عابد محمودیان؛ سعید صادقی بروجردی؛ bradley J. baker
چکیده
مفهوم استراتژیهای مقابلهای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روانشناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرفکننده ورزشی را بهخود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر ...
بیشتر
مفهوم استراتژیهای مقابلهای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روانشناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرفکننده ورزشی را بهخود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل هواداران تیم ملی بودند که صفحه اینستاگرام فدراسیون فوتبال را دنبال میکردند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه عمیق با 16 شرکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و از نرمافزار انویوو استفاده شد. نتایج نشان داد استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در دو مضمون اصلی؛ استراتژیهای مقابلهای احساسات- محور و مسأله- محور و شش مضمون فرعی؛ فاصله گرفتن از تیم، تقویت، موفقیت و دستاوردهای گذشته، تعصب درون گروهی و خوشبینی به آینده، رفتار تخریبی و انفجار هستند. نتایج این پژوهش در دو بخش نظری و عملی کاربردهای حائز اهمیتی را فراهم کرده است. از یک طرف، اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در شرایط تهدید هویت تیمی بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در تحقیقات داخلی و خارجی را برطرف کرده است. از طرف دیگر، دیدگاهی منسجم و درک کاملی از استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال و طیف وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی برای مدیریت هرچه بهتر این استراتژیها را ارائه داده است.
بازاریابی ورزشی
زهرا سهرابی؛ مهرداد محرم زاده؛ رسول نظری
چکیده
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر آینده نگاری استراتژیک ورزش حرفه ای ایران با رویکرد کلاس جهانی عوامل موثر بر رشد باشگاه های ورزش حرفه ای که تاثیرگذار بر توسعه صنعت ورزش است، را شناسایی نماید.روش شناسی: دادههای این پژوهش کیفی که ماهیتی اکتشافی- بنیادی داشت، از طریق نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلولهبرفی و بر اساس مصاحبههای ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر تلاش دارد با تمرکز بر آینده نگاری استراتژیک ورزش حرفه ای ایران با رویکرد کلاس جهانی عوامل موثر بر رشد باشگاه های ورزش حرفه ای که تاثیرگذار بر توسعه صنعت ورزش است، را شناسایی نماید.روش شناسی: دادههای این پژوهش کیفی که ماهیتی اکتشافی- بنیادی داشت، از طریق نمونهگیری هدفمند با تکنیک گلولهبرفی و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 20 نفر از خبرگان حوزۀ باشگاه های ورزش حرفه ای جمعآوری شد. درک تفسیری دقیق و کدگذاریهای اولیه و نظری مشخص کرد که باشگاه های ورزش حرفه ای بر اساس ملزومات شکلدهندۀ آینده، با غلبه بر وزن گذشته، فشار حال و هم راستا با کشش آینده و انتخاب رفتار پیشنگرانه در رویارویی با آینده میتواند آینده مطلوب خود را بسازد و برای آن چشمانداز تعیین نماید.نتایج: در این پژوهش مجموعاً پانزده عامل اصلی موثر بر آینده نگاری استراتژیک ورزش حرفه ای ایران با رویکرد کلاس جهانی شامل: ساختار ورزش، عوامل بستر ساز، زیرساخت های سخت افزاری، عوامل زمینه ای، ذی نفعان کلیدی، توسعه با رویکرد جهانی، بازیگران کلیدی، توسعه منابع انسانی، پیامدهای احتمالی، پیامدهای توسعه با جهانی، آینده مرجح، عدم قطعیت ها، پیشران ها و شگفتی سازها شناسایی شد.نتیجه گیری: به طور کلی در ورزش حرفه ای در کلاس جهانی ملاحظات اقتصادی و بیشتر از هر چیز دیگر توصیف میشود، هرچند که عناصر فرهنگی نیز نقشی را در این عرصه بازی میکند. باوجود اهمیت فرهنگ در گفتمانهای جهانیشدن در ورزش، ملاحظات اقتصادی نقش مهمی را بازی میکند.
بازاریابی ورزشی
مسعود کریمی؛ همایون عباسی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مدیریت راهبردی حامیان مالی در ورزش و ارائه الگو است. روش تحقیق، آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان تیم های ورزشی استان کرمانشاه در رده بزرگسالان در لیگ های برتر و نیز مدیران ارشد، مدیران عامل، مدیران مالی یا مدیر فروش واحدهای صنعتی بزرگ ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر، شناسایی عوامل مدیریت راهبردی حامیان مالی در ورزش و ارائه الگو است. روش تحقیق، آمیخته و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعه آماری در بخش کیفی متخصصین مدیریت ورزشی، مدیران و کارشناسان تیم های ورزشی استان کرمانشاه در رده بزرگسالان در لیگ های برتر و نیز مدیران ارشد، مدیران عامل، مدیران مالی یا مدیر فروش واحدهای صنعتی بزرگ استان کرمانشاه بودند که نمونه گیری به روش گلوله برفی بود. جهت جمع آوری اطلاعات کیفی محقق با انجام 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته به اشباع نظری رسید. در بخش کمی از کلیه کارکنان فدراسیون های ورزشی، بر اساس جدول مورگان تعداد 248 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. از طریق اطلاعات دریافتی از مصاحبه ها و انجام کدگذاری از طریق نرم افزار MAXQDA پرسشنامه طراحی و روایی سازه آن از طریق تحلیل عامل تاییدی مورد تایید قرار گرفت. با استفاده نرم افزار AMOS ، مدل نهایی تحقیق ارائه شد. نتایج نشان داد که تصویر حامی مالی، بیشترین نقش را در مدیریت راهبردی حامیان مالی در ورزش دارد و باورها در مدیریت راهبردی حامیان مالی نقشی ندارد و عوامل مشارکت، دلبستگی، صداقت، عملکرد، تصویر، نگرش و آگاهی توانایی پیش بینی 91 درصد از مدیریت راهبردی حامیان در ورزش را دارند. بنابراین باید در مدیریت راهبردی حامیان مالی در ورزش به توسعه زیرساختهای ورزشی و ایجاد جذابیت برای جامعه هدف توجه ویژه کرد.
بازاریابی ورزشی
داریوش معرفت؛ اکبر فریدفتحی؛ مریم فریدفتحی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی در بین ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. پژوهش به لحاظ هدف از تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی میباشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که با بررسی متون علمی و چند مصاحبه اولیه با پیشکسوتان و متخصصان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی در بین ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی انجام گرفت. پژوهش به لحاظ هدف از تحقیقات کاربردی و به لحاظ روش اجرا از نوع تحقیقات توصیفی – تحلیلی میباشد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته میباشد که با بررسی متون علمی و چند مصاحبه اولیه با پیشکسوتان و متخصصان ورزشی استان تدوین گردید. روایی سازه پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی تاییدی و پایایی پرسشنامه، از طریق آزمون آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی روایی محتوا پرسشنامه در اختیار 10 تن از متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق شامل ورزشکاران، مربیان، داوران و پیشکسوتان ورزش قهرمانی استان آذربایجان شرقی بود. با توجه به عدم دسترسی آسان به کل جامعه تحقیق و نامشخص بودن دقیق تعداد جامعه، روش نمونهگیری مورد استفاده روش در دسترس بود که بر این اساس 210 نفر به عنوان نمونه درنظر گرفته شدند. تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزارهای EXPERT CHOICE و SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد ویژگیهای فردی و شخصیتی، مسئولیتپذیری اجتماعی، عملکرد ورزشی، سبک زندگی، ظاهر و پوشش فردی، رفتارهای شهروندی و ارتباطات، عوامل موثر بر ترویج تصویر برند شخصی ورزشکاران قهرمان استان آذربایجان شرقی هستند. نتایج حاصل از اولویتبندی نشان داد، بالاترین وزن مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی ورزشکاران قهرمان با وزن 297/0 و پایین ترین وزن مربوط به ظاهر و پوشش ورزشکاران قهرمان با وزن 065/0 بود.
بازاریابی ورزشی
مهدی ظریف؛ حسن فهیم دوین؛ حسین پیمانی زاد؛ محمدرضا اسماعیل زاده قندهاری
چکیده
پارکهای آبی همواره در اوقات فراغت مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. هدف از تحقیق حاضر آزمون مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان پارکهای آبی کشور بود. حجم ...
بیشتر
پارکهای آبی همواره در اوقات فراغت مورد استقبال جامعه قرار گرفته است. هدف از تحقیق حاضر آزمون مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحلیل دادهها از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان پارکهای آبی کشور بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول جدول مورگان برای جامعه نامحدود به صورت تصادفی ساده در نظر گرفته شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته سنجش عوامل درونی و عوامل بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان در مقیاس 5 گزینه ای لیکرت صورت پذیرفت. تجزیه و تحلیل دادهها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی انجام شد. نتایج بررسی روابط بین متغیرهای مشاهده شده با متغیر مکنون نشان داد ساختار ابزار جهت آزمون مدل مناسب می باشد. همچنین یافتههای تحقیق نشان داد که مدل عوامل درونی و بیرونی موثر بر رضایت و وفاداری مشتریان خدمات تفریحی و ورزشی دارای برازش قوی و مطلوب است. مدیران پارکهای آبی با توجه به نتایج پژوهش و توجه به عوامل درونی و بیرونی موثر میتوانند در جهت افزایش میزان رضایت و وفاداری مشتریان خود گام بردارند.
بازاریابی ورزشی
عسگر عبدالهی؛ یعقوب بدری آذرین؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی و درآمدزایی ورزشی بودند که با استفاده از روش هدفمند ملاکمدار، 15 نفر انتخاب و در مصاحبه شرکت داده شدند. در این پژوهش از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد و همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. از نرمافزار Maxqda برای طبقهبندی کدهای استخراج شده استفاده گردید. برای دستیابی به اعتبار پژوهش از معیارهای چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ساز و کار فرهنگ ورزشی و ساز و کار تحقق درآمدزایی به عنوان عوامل علی، طراحی ساز و کارهای حمایتی و طراحی ساز و کارهای مالی به عنوان عوامل زمینهای، چالشهای دانشی، چالشهای پشتیبانی و محدودیتهای اساسی به عنوان عوامل مداخلهگر، ساز و کارهای درآمدزایی به عنوان پدیده محوری، متقاعد سازی و اصول مدیریتی به عنوان راهبرد و توسعه ورزشی و توسعه اقتصادی به عنوان پیامدهای درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی شناسایی شدند. بنابراین بکارگیری الگوی تدوین شده در این پژوهش میتواند موجب بهبود درآمدزایی و در نتیجه توسعه ورزش دانشگاهی شود.
بازاریابی ورزشی
کیوان شعبانی مقدم؛ آزاد بشارتی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل بخش جذب سرمایه استانداریهای استانهای کردستان و کرمانشاه و مدیران شرکتهایی بودند که در سالهای اخیر اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی کرده بودند (محدود و نامشخص)، که به روش نمونه-گیری هدفمند و دردسترس انجام شد. پایایی ابزار بااستفاده از آلفایکرونباخ (84/0) و روایی سازه آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها بااستفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS درسطح P≤0.05 انجام گرفت. براساس تحلیلمسیر مشخص شد متغیر عوامل محیطی رویدادها و اسپانسرینگ بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری بر عوامل برگزارکننده رویداد، عوامل متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها دارد و بهترتیب 74، 45 و 23 درصد تغییرات آنها را تبیین میکند؛ ضمناینکه عوامل برگزارکننده رویداد بر عوامل و متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و بهترتیب 46 و42 درصد این متغیر را تبیین میکند. مدل ارائهشده میتواند برپایه شناسایی عوامل اصلی و نحوه ارتباطات آنها با یکدیگر، ظرفیت ابعاد مختلف جذب شرکتهای حامی در مشارکت در رویدادهای ورزشی را در جهت جذب حامی مالی ورزشی نشان دهد. مدل حاضر ساختهای اساسی ارتباط بین عوامل محیطی، عوامل متقاضیان حمایت مالی، عوامل برگزارکنندۀ رویدادها و اثربخشی حمایت مالی را نشان میدهد و قادربه تبیین کارکردهای پیشبینیشده آن است.
بازاریابی ورزشی
آرش زمانی دهکردی؛ مهدی کهندل؛ پریوش نوربخش
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی رابطه علی شهرت سازمانی بر وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی انجام شد. جامعه آماری شامل مشتریانی است که تجربه خرید لوازم یا دریافت خدمات از فروشگاه های ورزشی اینترنتی را داشته اند. اطلاعات مدنظر از تعداد 492 نفر و از طریق ابزارهای ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی رابطه علی شهرت سازمانی بر وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی انجام شد. جامعه آماری شامل مشتریانی است که تجربه خرید لوازم یا دریافت خدمات از فروشگاه های ورزشی اینترنتی را داشته اند. اطلاعات مدنظر از تعداد 492 نفر و از طریق ابزارهای گردآوری داد ه ها شامل پرسشنامه شهرت سازمانی از پرسشنامه لوما – آهو (2008) و پرسشنامه رضایت الکترونیک بر اساس مدل لی و تورین (2001) و پرسشنامه مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی به صورت محقق ساخته و پرسشنامه وفاداری الکترونیکی توسط دورموس و همکاران (2013) استخراج گردید. نتایج پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که همه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار می گیرند و روابط معناداری بین شهرت سازمانی و وفاداری الکترونیک با نقش میانجی رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک وجود دارد. شهرت سازمانی، رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک همگی بر وفادار کردن مشتریان موثر است و رابطه مثبت مابین آن ها می تواند راهنمای مسیر جلب و جذب وفاداری مشتریان باشد.
بازاریابی ورزشی
عطا گلشنی؛ مهدی کهندل؛ سید نعمت خلیفه؛ پریوش نوربخش
چکیده
داده حکومتی باز موضوعی نو و جدید است که در دستور کار نهادهای بینالمللی و دولتهای توسعه یافته قرار گرفته و به دنبال بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در عرصه سیاستگذاری است. دستیابی به این مهم مستلزم شناسایی وضع موجود، تبیین وضع مطلوب و تحلیل شکاف بین دو وضع مطلوب و موجود است. یکی از حوزههای مهمی که نیازمند بهرهگیری از داده باز است، ...
بیشتر
داده حکومتی باز موضوعی نو و جدید است که در دستور کار نهادهای بینالمللی و دولتهای توسعه یافته قرار گرفته و به دنبال بهرهگیری از ظرفیتهای مردمی در عرصه سیاستگذاری است. دستیابی به این مهم مستلزم شناسایی وضع موجود، تبیین وضع مطلوب و تحلیل شکاف بین دو وضع مطلوب و موجود است. یکی از حوزههای مهمی که نیازمند بهرهگیری از داده باز است، حوزه ورزش قهرمانی ایران است که در پژوهشهای پیشین به این حوزه توجه محدودی شده است، لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پارادایمی عوامل موثر بر سیاستگذاری داده حکومتی باز در صنعت ورزش ایران انجام شده است. این پژوهش از نوع کیفی بوده و از لحاظ هدف توسعهای-کاربردی است و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء به صورت توصیفی-پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اعضای هیات علمی، سیاست گذاران و تصمیمگیران ورزش کشور در سطح کلان است و نمونهگیری با استفاده از روش گلولهبرفی صورت گرفت و در نهایت با 15 مصاحبه اشباع نظری رخ داد. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهساختاریافته بوده و جهت تحلیل مصاحبههای تخصصی از کدگذاری و روش تئوری داده بنیاد استفاده شد. بر اساس یافتهها، الگوی عوامل موثر بر سیاستگذاری داده حکومتی باز در صنعت ورزش ایران، طراحی شد. نتایج حاکی از آن است که این مدل دارای 6 بعد اصلی شامل شرایط علی (عدم توسعه ورزش، مشارکت پایین، ضعف خلاقیت و سیاستگذاری و...)، مداخلهگرها (عوامل نهادی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، کانالهای توزیع اطلاعات، و...)، شرایط زمینهای (عوامل محیطی، عوامل قانونی و حقوقی، زیرساخت فنی ورزش ایران و...)
بازاریابی ورزشی
رقیه سرلاب؛ زهرا علیپور نادینلوئی
چکیده
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، ...
بیشتر
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، فعلان حوزه کسب و کار و اساتید مدیریت ورزشی میباشند. برای شناسایی شاخصهای مهم بوم کسب و کار از مصاحبه سازمان یافته استفاده شد. در بخش کیفی با کمک خبرگان (13 نفر) در سه مرحله روش دلفی پرسشنامه تدوین گردید. بدین صورت که یافتههای پژوهش برای مشارکتکنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها و طی سه مرحله مطالعه و نقطه نظرات آنها اعمال شد. تعداد نمونه مورد مطالعه در بخش کمی 82 نفر بود. مدل-سازی در چارچوب الگوی بوم استروالدر (2004)، با کمک نرم افزار اسمارت پی-الاس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بوم کسب و کار صنعت ورزشهای الکترونیک ایران مثبت و معنیدار است. در بین مؤلفههای مورد بررسی شرکای کلیدی بر فعالیت اصلی، منابع کلیدی و ساختار هزینه تأثیر قوی و مثبت دارد. همچنین کانال توزیع نقش میانجیگری قوی در تأثیر ارزش پیشنهادی بر بخشهای مشتریان دارد.
بازاریابی ورزشی
مهدی جوکار؛ رحیم رمضانی نژاد؛ محمود مرادی؛ محمد حسن قلیزاده
چکیده
هدف این پژوهش ارزشگذاری اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران با روش ارزشگذاری مشروط بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انتخاب دوگانه دوبعدی جمعآوری شد. بر اساس جدول نمونهگیری میشل و کارسون 942 پرسشنامه مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس مدل رگرسیون لوجیت به روش forward LR تمایل به پرداخت افراد جهت ارزشگذاری ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارزشگذاری اقتصادی باشگاه فوتبال استقلال تهران با روش ارزشگذاری مشروط بود. اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انتخاب دوگانه دوبعدی جمعآوری شد. بر اساس جدول نمونهگیری میشل و کارسون 942 پرسشنامه مبنای تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس مدل رگرسیون لوجیت به روش forward LR تمایل به پرداخت افراد جهت ارزشگذاری باشگاه استقلال و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. جهت تجزیه تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS21، MAPLE21 و Expert Choice استفاده شد. بر اساس نتایج، مقدار انتظاری تمایل به پرداخت سالیانه هر نفر برای باشگاه استقلال برابر با 134,235 تومان بود که ارزش سالیانه باشگاه برای هواداران برابر با 402,706,500,000 تومان است و ارزش فعلی باشگاه برابر با 2,237,258,333,333 تومان برآورد شد با توجه به نتایج تحلیل سلسله مراتبی مشخص شد که ارزشهای مصرفی باشگاه استقلال با وزن 764/0 و قیمت 1,709,265,366,666 تومان نزدیک به سه برابر با اهمیتتر از ارزشهای غیرمصرفی با وزن 236/0 و قیمت 527,992,966,667 تومان است. در اولویتبندی ارزشهای مصرفی، ارزشهای مصرفی غیرمستقیم با وزن 355/0 و قیمت 606,789,205,166 تومان در اولویت اول و ارزشهای مصرفی مستقیم و ارزشهای گزینه به ترتیب با وزنهای 341/0 و 304/0 و قیمتهای 582,859,490,033 تومان و 519,616,671,467 تومان در اولویتهای دوم و سوم هستند. در اولویتبندی ارزشهای غیر مصرفی، ارزشهای وجودی با وزن 512/0 و قیمت 270,332,398,934 تومان با اهمیتتر از ارزشهای میراث با وزن 488/0 و قیمت 257,660,567,733 تومان تشخیص داده شد. این نتایج میتواند دید وسیعی از ارزشهای اقتصادی باشگاه استقلال به سیاستگذاران باشگاه جهت برنامهریزیهای کلان دهد.
بازاریابی ورزشی
احمد فلاحی؛ جبار سیف پناهی شعبانی؛ امین پورنقی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از طریق مصاحبه با سه گروه از نمونهها (متخصصان مدیریت و بازاریابی ورزشی 15 نفر، صاحبان کسبوکارهای اینترنتی 12 نفر و از مشتریان با سابقه خرید اینترنتی محصولات ورزشی 18 نفر) تا اشباء نظری دادهها انجام شد. در بخش کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی دادهها از 414 نمونه جمعآوری گردید. پایایی و روایی دادهها در هر دو بخش پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. دادههای بخش کیفی با تحلیل تفسیری و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا، روایی همگرا، و پایایی ترکیبی دادهها محاسبه گردید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 9 سبک تصمیمگیری خرید شامل حساس به کیفیت، صرفهجویی در زمان و انرژی، بهینه جو، حساس به اطلاعات، حساس به معرفی محصول، تنوعگرایی، برندگرا-وفادار، حساس به تبلیغات و اطمینان طلب گردید. این مدل میتواند بینش مناسبی برای تدوین استراتژیهای بازاریابی کسبوکارهای آنلاین فراهم سازد و همچنین خلاءهای پژوهشی موجود را رفع نماید.